Ligt het nou aan mij of.....?

Ik heb al een tijd niets gepost of gerageerd maar ik erger me de laatste tijd gigantisch aan de haat/minachting voor quartz horloges. De productie kosten voor een standaard automaat ligt echt niet veel hoger dan die van een quartz. Ook wordt ik moe van het geneuzel dat men nooit 1500 euro voor een quartz zou betalen want dat is veel te veel. Ik loop nu al wat jaartjes mee en ook wanneer je een automaat voor 1500 euro koopt betaal je veel te veel. Met quartz is gewoon helemaal niets mis. Toen de quartz revolutie begon waren deze modellen ongelooflijk duur. Wanneer je je verdiept in de quartz techniek en geschiedenis zul je zien dat het een wonder van vernuft is. Het brengt ook veel meer voordelen met zich mee ten opzichte van een automaat. Begrijp me niet verkeerd ik heb helemaal niets tegen automaten maar ik geniet net zo veel van een quartz als van mijn automatische horloge.
Waarom die negativiteit en waarom wil je voor een automaat wel een hoog bedrag neertellen?

48 likes

Een goed punt , ik draag mijn quartz horloges met net zoveel plezier als mijn automaat.
Het is typisch een gevoels kwestie.

2 likes

en wat je op quartz bespaart kun je weer uitgeven aan bijvoorbeeld saffierglas
of extra WR,
dan kies je dus voor een paar honderd extra voor een eta/ units zonder Saffier en 3 bar WR of je geeft dat bedrag uit aan een mooi quartz klokje met Saffier en 10 of 20 bar WR of een mooi bandje erbij.

1 like

Zag net dat ik een quartz Seamaster ben misgelopen in het verkoopgedeelte.

Is mij eerlijk gezegd nooit opgevallen. Wat wel weer opvalt als je een mooie opvallende vintage quartz draagt :grinning:

3 likes

Ja ik merk het ook. Al laat ik me niet echt door beïnvloeden geloof ik, gezien mijn laatste nieuwe aanschaf… de Tag Kirium QUARTZ… Jawel in hoofletters want ik vindt ook niks mis met quartz.

Natuurlijk speelt mee dat mensen altijd getriggerd worden door radertjes, bewegende dingen die er vernuftig uitzien. Uiteraard speelt ook mee dat gevoel, (vooral dat speciale gevoel), dat je zelf zonder externe energiebron toch redelijk nauwkeurig, en, lees zelfvoorzienend, een uurwerk gaande kunt houden.

Het idee dat quartz dus maar een dood ding is en goedkoop te maken versterkt het idee dat het niet speciaal is. Dat men in de hogere segmenten geen quartz wil, althans de puristen niet, heeft ook te maken met het handwerk aan het horloge, de uniciteit ervan dus en dat kan dus niet samengaan met een quartz pre-fab uurwerk.

Het speelt overigens niet alleen met horloges. Audiofielen… moeten niks van SuperAaudioCD of FLAC formaat (high-res audio) hebben… nee de LP/Vinyl dat is het helemaal. Tot op zekere hoogte mee eens, maar je moet ook hier weer niet overdrijven.

Het is vaak het gevoel van exclusiviteit, oude, dus bewezen techniek (in tegenstelling tot modern en electronisch) en duurder, dus beter.

Maar goed, het speelde vroeger al. De bekend uitspraak van Henry Ford op de vraag waarom hij niet naar de mensen luisterde en toch de T-Ford ontwierp toont dat aan (vrij vertaald en geïnterpreteerd): “Als ik aan de mensen vraag wat ze willen zou het een sneller paard zijn”… Waarom vindt de één de Golf GTI dé auto en de ander de Citroen cactus of een Ferrari… Ze brengen je alle drie van A naar B.

Dat horloges in de hogere segmenten vaak duurder zijn heeft wel te maken met exclusiviteit, aantallen productie, doelgroep, etc. Of het onder de streep allemaal waard is… 't is en blijft natuurlijk iets om de tijd aan te geven… Niks meer en niks minder… Maar ja, die hobby gekte he. Overigens doe ik mijn quartz er dan ook maar bij:

3 likes

Helemaal mee eens, quartz is niks mis mee!

heb zelf een aantal quartzen, naast automaat:

Seiko Tuna uit 1983 met 7549 quartz
Seiko Turtle 6309 uit 1981, welke ik om heb laten bouwen naar quartz (schandalig natuurlijk, maar de automaat liep slecht…)
En nu ligt er een GS HEQ duiker op me te wachten! superrrr

1 like

Ik vind beiden prima. Automaat of quartz. Maakt me niet veel uit.

1 like

Automaat of quartz, het zegt niets over of een horloge slecht of goed is. Ik heb er zelf ook een paar; maar merk dat een automaat mij meer beleving geeft.

Haat naar een “product” of techniek is toch normaal gezien onmogelijk? Dat Quartz je voorkeur niet geniet dat kan, is bij mij ook het geval.

Liever een mechanisch horloge dat “meeleeft met jouw” en als je het weglegt na een tijdje vredig in slaap valt tot je het weer oppakt :smile:

Ik kan het er alleen maar mee eens zijn. Sinds een week de Grand Seiko Quartz aan de pols. Mijn automaatjes liggen nu te verstoffen in hun kistje.

Omdat 'ie zo mooi is:

8 likes

…nee hoor, het ligt niet aan jou: Het klopt dat iedereen het verkeerd spelt. Het is quartz-watch, of kwarts-horloge.

:upside_down: :innocent: …want zoals iedereen wel weet (of toch vanaf hier), zit er daadwerkelijk een stukje synthetisch bergkristal in een vacuumbuisje; dat met een frequentie van 32768 Hz trilt wanneer er stroom doorheen gevoerd wordt. Die trilling wordt gereduceerd naar 1 Hz.

In de jaren '70 ging het zo snel bergafwaarts met de vraag naar mechanische horloges, dat eigenlijk iedereen er van uit ging dat het doek wel een keer zou vallen. Maar dat dacht men later van de LP ook… …maar je haat/minachting jegens het fenomeen kwarts valt me hier niet zo op. Is meer een soort negeren er van.

2 likes

ligt niet aan u :slight_smile:

Hij is idd mooi, maarrrrr…

…de vloeiende beweging van de sec wijzer maakt een automaat nét even begeerlijker.

4 likes

Maakt me niet zoveel uit eigenlijk. En meer dan 1500 uitgeven voor een quartz vind ik ook geen probleem…

4 likes

Mijn beste,

Idem dito!!
Zo bezie ik het ook!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Indien het geval, blijft het iemand zijn mening. Hetzelfde geldt voor hen die helemaal gek zijn van quartz.

Overigens, ik hoor nooit iemand over een handboor of een boormachine… met de hand scheren of met het masjien… :smile:

2 likes

Haat lees ik niet, minachting af en toe wel. Maarja fuck it.
Met Quartz is niets mis, heb een Quartz G-Shock met Multi band om de automaten juist in te stellen :smile:
Sterker nog, in het geval van chrono moet het bij mij een Quartz uurwerk hebben.

1 like

Ik ga met @cash

3 likes