Ligt het nou aan mij of.....?

Allemaal waar, ware het niet dat de grote meerderheid van de mensen geen verschil ziet tussen een opgeleukt modemerk en een high end horloge.
De goegemeente ziet, kent, weet wel het verschil tussen een Mercedes, Audi en BMW etc. en een Suzuki Alto om maar wat te noemen.
Dus om je sociale status op te leuken met een horloge is redelijk kansloos. :wink::joy:

2 likes

In het groot wel. Maar niet binnen een bepaalde sociale groep. B.v. binnen een hockeyclub bijvoorbeeld, waarin je wel de blitz maakt met een Breitling of Rolex.
Nogmaals, lang niet iedereen wil de blitz maken, maar geniet gewoon van een lekker mooi horloge van welk merk dan ook (Hemeltje lief, je moet wel voorzichtig formuleren tegenwoordig… :joy: )

1 like

Om te genieten van iets wat exclusief is kan los staan van je sociale status of wat daar ook onder verstaan kan worden.

Eens, dat kan wel degelijk onderdeel zijn van een sociale status binnen een groep.
Zoals het merk schoenen/kleding op een schoolplein.

2 likes

Maar een limited edition van bijvoorbeeld Seiko koop je eerder voor jezelf en de wetenschap dat er niet zoveel van zijn dan om de mooie meneer uit te hangen…

3 likes

Collega’s van mij, die mijn passie voor horloge’s kennen, waren teleurgesteld toen ze vroegen wat ik droeg, een MM300 van Seiko liet zien. Oh, een Seiko maar. Ik heb het zo gelaten. :grin:

1 like

Geweldig dit en de enige juiste reactie m.i.:wink:

Zo’n reactie heb ik op de Tuna gehad. Maakt niet uit.

Komt omdat wij hier nog gestreeld en geaaid worden, anders rennen we ook naar de Kijkshop.:joy:

2 likes

Kun je beter je MM300 op instagram zetten met voldoende #seiko tags. Dan wordt je pas geaaid.

1 like

Welke kwarts horloges lopen ook vloeiend door? Dat vind ik het mooie van een automaat dat de secondewijzer glijdt. Dat tikken is alsof elke seconde van je wordt afgepakt.

1 like

De oude Bulova Accutrons, de Omega’s die dit uurwerk ook gebruikten in sommige modellen (net een boek binnen waarin de Speedsonic o.a. beschreven wordt), samengevat de stemvork-type uurwerken - en de moderne Seiko Spring-Drives. Als ik er nog vergeet, hoor ik het graag!

En een like voor het gebruik van de Nederlandse term “kwarts”. :wink:

Dan zou ik je adviseren een andere forumnaam te kiezen…:stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Technisch gezien geen kwarts weliswaar. Een electrische Omega.

Een horloge als geheel is meer dan de som der delen… een horloge is meer dan wat er “onder de kap” ligt…
trekken we even een parallel met auto’s… ik heb meer lol van een oude Matra Murena, die met pijn en moeite net de 200 haalt met een 2.2 liter motortje van net 120 Pk, dan van een Mercedes SLR, met een 5.4 liter motor die er 600+ Pk uitpoept…

een ok… “Kwarts” horloge, zou je kunnen zien als een “hot-hatch” zoals de Golf GTI, of Peugeot 205 GTI… voor iedereen bereikbaar, doet het gewoon goed, en verschaft de eigenaar veel plezier… 't is alleen minder verfijnd vaak dan een laten we zeggen High-End mechanisch horloge…

en dan hebben we natuurlijk ook de “Exoten met een batterijtje” zoals de eerder door mij aangehaalde ZentRa Savoy met het ESA Dynotron Transistor uurwerk, de Accutron uurwerken van Bulova (Stemvork), de Springdrive, dat eigenlijk een door kwarts gereguleerd mechanisch uurwerk is…

Elk type uurwerk heeft zijn eigen liefhebbers… de één houdt van kwarts, omdat ze gewoon een paar jaar zonder aandacht doorlopen… en een automaat na 42 uur niet bewegen toch weer stilstaat… een handwinder is voor veel mensen ook weer niet je-dat, omdat je die dagelijks wel even een slinger moet geven…

Voordeel van kwarts is ook, dat je er makkelijk heel dunne horloges mee kan bouwen… 6 mm is geen uitzondering… probeer maar eens een mechanisch horloge te vinden dat zo dun is… dan kom je bij Piaget terecht… die maken ze nog dunner… maar de prijs van een dergelijk horloge is omgekeerd evenredig met de dikte…
't is net als bij Auto’s… de een houdt van dit, een ander houdt van dat… voor mij persoonlijk… Achterwielaandrijving please!.. waarom?.. vind ik gewoon lekkerder rijden… en van de 10 auto’s die ik tot nog toe in mijn leven versleten heb… waren er slechts 2 met voorwielaandrijving… 't is dus wel een constante factor…

Vroeger… ha!.. mijn eerst horloge was een handwinder… toen ik naar de middelbare school ging… was het LCD wat de klok sloeg… 4 jaar later… naar de MTS, greep ik toch weer terug naar Analoog. dit keer wel kwarts… mijn eerste “echte” horloge, was een dunne Seiko Kwarts, 't was mijn daily beater… en de kast is inmiddels vervangen door een speciaal stalen exemplaar… ze krijgt nog wel eens een titanium jas… en dan?.. dan zal ik dat horloge weer met plezier dragen… omdat het MIJN horloge is… dat 't een kwarts is?.. boeie…

ik heb ook een (in mijn ogen) bijzondere kwarts in mijn collectie… een Braun Chronodate… mooi klein chronograafmodel, met een “Semi-rattrapante”… als je de stopwatch stopt, dan loopt de klok door… zet je em weer aan, dan glijdt de wijzer naar de gemeten tijd… en gaat ie daarvandaan verder… bijzonder mooi om te zien… 't is een krijgertje… maar een blijvertje… zeker weten…

3 likes

Heb je gelijk in, kwartskristal zit er niet in.

Zoals ik al zei…

Vloeiender krijg je t niet :wink:

Ik moet wel toegeven dat hier alle quartz horloges zijn geflipperd voor automaten. Die vloeiende wijzer en de mechaniek bezig zien maakt de beleving iets leuker voor me. De quartz die ik heb is een solar van seiko, ook wel leuke gimmick tov een ‘standaard’ quartz :slight_smile:

1 like

Ik vind kwartsen leuk omdat je bij het “vintage” spul nog in de beginjaren van de techniek kan winkelen. Bij mechanische horloges is dat ehhhh “moeilijker”.
Zo kan je mijn electroquartz vergelijken met een 15e eeuws draagbaar horloge :grin:

En dit is dan ook nog een kwarts met de blijkbaar zo begeerde vloeiend lopende secondewijzer.

Mechanische uurwerkjes zijn veel interessanter.
Toch heb ik twee quarts horloges; Een Seiko BFK (kinetic) en een Citizen Orca (solar) die ik o.a. heb om mijn mechanische klokjes gelijk te zetten :smiley:
Ook omdat het mooie, goede en praktische horloges zijn, maar dat terzijde.
Een heel groot nadeel van quarts klokjes die niet kinetisch of door licht opgeladen worden vind ik dat ze liggen leeg te lopen als ik ze niet draag en ik dan weer batterijtjes moet vervangen als ik ze weer wil dragen…
Dat is niet alleen vervelend maar ook slecht voor het MILIEU!
Over welk type horloge technisch het meest vernuftig is, kun je lang redetwisten.
Over welk type leuker is ook, maar voor mij zijn dat mechanische horloges.