Limited 2016: merk & model bekend!

Nee, te schreeuwerig. De seconde wijzer in oranje vind ik wel mooi. Maar niet een halve ring. En inderdaad komt tnt post bij me op.

En (voorlopig) mijn laatste; Als hij het wordt wil ik graag (lucky) # 7!:stuck_out_tongue_winking_eye:

10 likes

Nee zit iets in. Het was een verzoeknummer. Ik prefereer zelf deze hommage aan de Breil/Squale Manta: Limited 2016: merk & model bekend!

Het valt me op dat er twee verschillende varianten qua kronen in omloop zijn.

Mijn voorkeur gaat uit naar deze:
http://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/3X/b/a/babb03eada8ade0343a3fca5038bf70bd760fa53.png

i.p.v. deze:
http://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/3X/f/8/f8fb431b7574ca6271eaa0ffc3c7e2b9c289a6f5.jpg

6 likes

Ik heb al een Enicar Ultradive gehad dan pas ik :wink:

1 like

Met deze heb je wel de lusten en niet de lasten! :wink:

1 like

De bovenste (die op de fotorealistisch renders van Chip) zijn de juiste. Voor mijn schetsjes heb ik een oude render genomen, puur om een impressie van kleuren etc. te krijgen.

1 like

Prachtig te zien dat er al zo veel ideëen zijn uitgewerkt.

Er lijkt wat verwarring te zijn over de functie van de verstelbare binnenring.
Het plaatje hieronder zal alvast de vorm beter doen uitkomen.

De ring is één geheel met de uren bovenop en een countdown schaal per 5 minuten op het schuine gedeelte.
Op zich hebben we dan een 60min verdeling in countdown vorm. Handig om te zien hoe lang de taart/pizza nog in de oven mag om maar wat te noemen.

Ik heb gekozen voor een urenverdeling op de bovenzijde van de ring omdat deze als GMT gebruikt kan worden of in de statische stand normaal de uren weergeeft. Dus geen 12-3-6-9 op de wijzerplaat, geen grote 60 verdeling op de bovenkant van de ring die schreeuwt duiker maar meer ingetogen met gepolijste indexen en een urenverdeling op ring en subtiele 60 schaal op het schuine gedeelte.

De klassieke compressor stijl die ik voorbij heb zien komen is mooi maar niet haalbaar voor dit project. Dit zou namelijk betekenen dat alles anders moet, nieuwe bezel, andere wijzerplaat en andere wijzers.
Ik moet benadrukken dat alle onderdelen qua vorm speciaal gemaakt zijn voor de Balaur. De wijzers, indexen en verstelbare ring zijn allemaal custom made.

Omdat het uurwerk een 2824 betreft kan het zijn dat er stock wijzersets zijn die mogelijk passen. Ik heb me daar niet in verdiept. Wellicht iets voor de modders onder ons. Afwijkende wijzers betekent extra kosten en vertraging ben ik bang.

Blijft over meer of minder bedrukking, streepjes en puntjes meegerekend, afwerking, gravures en kleur die kunnen worden aangepast.
Een doorkijk achterdeksel zou als extra accesoire meegeleverd kunnen worden denk ik. Ik zal met de fabrikant doornemen wat dat met de WR doet.

Chip

8 likes

De draaibare inner bezel moet absoluut een minutenschaal bevatten en zeker geen urenschaal. Mijn ervaring is dat het meten van minuten in de praktijk veel vaker voorkomt dan het meten van uren.

En voor wat betreft de kronen opteer ik ook voor de eerste variant, anders lijkt hij wat mij betreft teveel op een Snorkel
http://images.askmen.com/1080x540/fashion/watch/bulova-accutron-ii-snorkel-1098368-TwoByOne.jpg

Tevens moet er opgepast worden dat een tweedeling in kleur op de draaibare bezel wel hout snijdt. Op GMT horloges wordt met de tweedeling het verschil tussen dag en nacht aangekaart. Zie hieronder:

De dag loopt van 6u des ochtends tot 18u des avonds.
http://www.petitegeneve.com/images/casovnici/rolex/116710blnr-d.jpg

Op onderstaand voorbeeld lijkt dit te lopen van 3u des nachts tot 9u des ochtends…
http://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/3X/6/d/6da709c1294bd388040f5831ea3376f2b04de021.jpg

1 like

Vandaar in mijn nieuwere schets ook de 60 minuten ipv 12-uur schaal:

Een dergelijke tweedeling komt wel degelijk voor, ook zonder 24 uurs GMT schaal:

Maar Chip gaf zojuist aan de “echte” duikring geen goede optie te vinden.

2 likes

Maar dit klopt ook niet. Wat wil je aangeven met de tweedeling van de kleuren?
http://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/3X/f/c/fc7cf8df8f06a94797b6ecc7ee18fee5a181f650.jpeg

Een tweedeling van kleuren op de bezel heeft alleen echt nut wanneer

  • Het horloge een GMT functie heeft waarmee de kleuren het verschil tussen dag en nacht aanduiden. Of,
  • Het een echt duikhorloge is waarmee het verschil in kleur de eerste 20 minuten aanduidt (Gangbare aantal minuten dat men onderwater kan blijven met één volle duikfles).

Die designers bij Breil hebben gewoon liggen slapen wilde waarschijnlijk gewoon hip zijn.

3 likes

Ben het helemaal eens met @AEVIG-C! geen echte duikersring. te druk. en voor mij hoeft die twee deling in kleur ook niet.

@AEVIG-C Vraagje over lume. Wat wordt allemaal lume? alleen de wijzers en uren markers. of alles?
is er in kleur lume nog keuze mogelijkheden. Ik zal blauw te gek vinden.

1 like

Mee eens, ik zie persoonlijk die tweekleurige bezel ook absoluut niet zitten. Beide modellen van Chip zijn prachtig in evenwicht en zo’n pepsi-bezel (in zwart-rood, blauw-oranje of wat dan ook) haalt naar mijn mening de balans uit het horloge. Jm2c :grin:

4 likes

Tja, wanneer “klopt” iets…ik geef onmiddellijk toe dat het relatief ongebruikelijk is, maar er zijn weldegelijk precedenten voor. En wat ik ermee wilde aangeven, is dat ik dat mooi vind. Dat is het doel van deze thread :stuck_out_tongue_winking_eye:


Ik denk dat je de eerder door mij geplaatste vintage Breil verwart met het modemerk van vandaag de dag :wink:

3 likes

Een pepsi bezel op zich vind ik persoonlijk niet verkeerd maar volgens de GMT logica zou het dan verticaal toegepast moeten worden in dit geval.

Voor een idee van de lume heb ik voor de zwarte dial C3 en voor de blauwe BG-W9 blauw.

11 likes

Aevig logo ook please :slight_smile:

2 likes

Ik weet dat het misschien niet ideaal is maar ik zou toch de minuten ring ook van wat lume voorzien evenals het Aevig Logo (in een contrasterende kleur misschien? dat oranje van de secondewijzer bv.)

1 like

Een gmt functie vind ik wel mooi, zeker met en blauw zwarte bezel. :+1:

1 like

Vooruit dan, hier een meer gebruikelijke “pepsi” (eigenlijk meer “fanta” of zo…) voor de 60 minuten ring waar ik nog steeds voor lobby :wink:

11 likes

prachtig!! blue got my vote!!

en ik ben het met @GhentWatch eens. minuten ring in lume.