Masterclass over horloges & horlogetechniek

Beste forumleden,

enige tijd geleden heb ik al eens een vooraankondiging gedaan, dat ik masterclasses wil gaan organiseren over horloges. De afgelopen tijd heb ik flink zitten denken hoe ik dat dan precies ga invullen. De afgelopen dagen ontstond op het forum een sterke vraag naar deze masterclass, waardoor alles in een stroomversnelling is gekomen. In de afgelopen dagen heb ik ook met Geert gesproken, we hebben afgesproken dat ik nu even het voortouw pak, en dat we daarna gaan kijken of en hoe Geert ook mee gaat helpen. Na veel denken en schrijven, ben ik zelf op twee soorten masterclasses uitgekomen, welke hieronder nader staan toegelicht.

Horlogeliefhebbers-dag (startersdag)
Doelgroep: Iedereen die nog redelijk nieuw is in de horloge-hobby, of graag wat meer wil leren over zijn hobby/passie in de bredere zin

Met deze masterclass wil ik graag een degelijk fundament leggen bij beginnende liefhebbers. Deze masterclass zal zich daarom op horloges in de breedste zin van het woord richten. Tijdens deze masterclass wil ik graag ingaan op de volgende onderwerpen:
-de geschiedenis van horloges & tijdmeting
-de huidige horlogemarkt
-horlogetechniek: hoe werkt een horloge?
-waar moet ik op letten bij de aankoop (mogelijkheden, tips, echtheidskenmerken, etc)
-beantwoorden van vragen van de deelnemers

horlogetechniek-masterclass
Doelgroep: Liefhebbers die graag willen beginnen met het zelf repareren van horloges, of hier meer over willen leren

Met deze masterclass wil ik graag de deelnemers een vliegende start geven, om vervolgens zelf aan de slag te gaan met het repareren van uurwerken. Het betreft dus een theoretisch basis, met een praktische inslag. Een praktijkgedeelte is echter geen onderdeel van de masterclass. Tijdens deze masterclass wil ik op de volgende onderwerken ingaan:
-de geschiedenis van horloges & tijdmeting
-horlogetechniek (hoe werkt een uurwerk)
-gereedschappen en het gebruik daarvan
-hoe gaat een servicebeurt van een uurwerk in zijn werk
-beantwoorden van vragen van de deelnemers

Gezien de grote interesse dacht ik er zelf aan een zaaltje te huren, in het midden van het land (en eventueel nog een in het zuiden). Ik ben hier momenteel naar op zoek, dus suggesties zijn welkom. Daarnaast zijn er twee opties, of een grote masterclass waar tientallen mensen heen kunnen komen, o meerdere kleine masterclasses voor ongeveer 10 personen. Nu heb ik absoluut geen moeite met het spreken voor (grote)groepen, echter zal er dan een grotere zaal nodig zijn, en kunnen misschien niet alle vragen beantwoorden worden. Daarnaast ben ik er nog niet uit of het een halve of een hele dag wordt, en wat de kosten worden. De kosten zullen waarschijnlijk tussen de 30 en 50 euro komen te liggen, in verband met de zaalhuur en uren welke in de voorbereiding en organisatie duiken.

Tijdens de masterclasses ben ik vooralsnog niet van plan om onder toeziend ook van alle deelnemers een uurwerk te reviseren, en wel om de volgende redenen. Ten eerste werkt dit het beste aan mijn eigen werkbank, met al mijn gereedschap binnen handbereik. Daarnaast blijft het allemaal zeer kleine onderdelen. Ik zal dus werken met fotoā€™s in een presentatie, geprojecteerd op een groot scherm. Hierdoor kan ik vooraf exact vastleggen wat belangrijk is, en op een groot scherm is het vele malen makkelijker te zien en te volgen dan in ā€˜real-lifeā€™. Ten tweede heb je daarvoor een grote hoeveelheid werkbanken, gereedschap, uurwerken en dergelijke nodig. Daarnaast is het nog best lastig om een uurwerk te demonteren en monteren, dus zullen de nodige uurwerken sneuvelen en de nodige onderdelen kwijtraken. Mijn bedoeling is meer om een theoretische basis te creĆ«ren, waarop iedereen zelf verder kan bouwen in zijn eigen tempo.

In dit topic zal ik jullie op de hoogte houden over de vorderingen, daarnaast mag je me altijd een privƩ bericht sturen of mailen op koen@horlogica.com.

met vriendelijke groet,
Koen

46 likes

Nogmaals een dikke duim! :thumbsup:
Goed initiatief en afhankelijk van de datum en locatie wil ik er graag bij zijn.
Zit al een tijdje te denken om zelf iets dieper in te gaan op de techniek dus dit is een mooi opstapje!

Klinkt erg interessant! :thumbsup: Ik ga dit scherp in de gaten houdenā€¦

Ik ook, zeer gewaardeerd initiatief.
Er blijkt grote behoefte aan.
ā€¦ en ook nog eens in het midden van het land :innocent:

Klinkt zeker interessant. Als de datum niet overlapt met mijn vakantie ben ik graag bij de masterclass. :thumbsup:

Mooi initiatief Koen! Als het praktisch haalbaar is sluit ik t.z.t. graag aan bij de masterclass :thumbsup:

Ontzettend leuk initiatief en de horlogeliefhebbersdag is precies waar ik behoefte aan heb :+1:

Ik hoop dat ik erbij kan zijn!

Top iniatief !
Kwa inhoud komt dag 1 de ā€œhorlogeliefhebbers dagā€ redelijk overeen met de recente masterclass van Kalle in Amsterdam. Die was me erg goed bevallen. :thumbsup: Top! Ben zowel geĆÆnteresseerd in dag 1 als dag 2.

Heel erg leuk! Ik hou het zeker in de gaten!

Thumbs up! :slight_smile:.
Ik volg het topic met grote interesse.

+1

Klinkt goed!

Klinkt goed Koen.

Wat een ontzettend leuk initiatief.
Ik ga dit in de gaten houden.

:ok_hand:

Gaaf initiatief.
HF in optima forma.
In blijde afwachting van verdere communicatie.

Super leuk, ik heb interesse.
Mvg. Bertjan

Koen, wat een mooi initiatief, afhankelijk van plaats en datum wil ik GRAAG meedelen.

Ronald

Prachtig. Ik ben het heel lang van plan en dit is een mooi moment om het bekende duwtje in de rug te krijgen. Ik volg het met grote interesse Koen.

Als het in mijn vrije week valt kom ik graag naar de liefhebbersdag. :+1: