Mijn tweede mod project - skx

Een tijdje terug maakte ik hier een post over Mijn eerste mod . Aangezien het virus was toegeslagen is het dan nu tijd voor mijn tweede project. Als basis wilde ik graag een SKX. Gezien mijn nogal … uhm … klungellige aanleg ben ik voor een goed gebruikte gegaan, in plaats van een nieuwe. Eerste keer een bezel verwijderen, de kans dat dat zonder krassen zou gaan…

Goed. Ik mijn nieuwe bezel en insert uitgezocht en besteld, tijd om aan de gang te gaan. Inderdaad, de bezel verwijderen ging niet geheel ongeschonden. Ook met tape op de lugs :frowning: en toen die er eenmaal af was, kwam ik ook nog een afgebroken lip van de clickring tegen.

Bij nadere inspectie bleek de ring zelf gebroken te zijn. Eerst toch maar een nieuwe besteld, vanwege de angst voor een slecht uitgelijnde bezel.

Vervolgens de nieuwe clickring en een verse O-ring geinstalleerd en de boel in elkaar gedrukt. Ziet er maar vreemd uit, zo’n lege bezel.

Aangezien dubbelzijdige tape me niet super handig leek, ben ik voor epoxy gegaan als bevestigingsmiddel. Een tripje naar de bouwmarkt later, kon ik aan het kliederen.

Ik wilde zeker weten dat de mengverhouding ongeveer 50/50 was, dus je maakt een mega grote “batch” epoxy aan, voor hoeveel er uiteindelijk nodig is. Met een tandenstoker heb ik vervolgens een heel dun laagje aangebracht. Groot voordeel is dat je nog een paar minuten lang de bezel kan verschuiven, om te zorgen dat de uitlijning klopt. Nadeel is dat het een beetje kliederen is. Ondanks super voorzichtig werken, was er toch her en der wat op het glas terecht gekomen. Het meeste verwijderd maar het glas stond toch al op de nominatielijst om vervangen te worden.

Ben prima tevreden met de uitlijning op 12 uur. Waar ik nog wel van “baal” is de centrering van het geheel. De diameter van de insert is kleiner dan de binnendiameter van de bezel. Doordat ik hier niet goed op gelet heb, zit de bezel nu tegen een zijkant aan. Op onderstaande foto zie je goed wat ik bedoel, bij 8-9 uur sluit de insert goed aan, maar bij 2-3 uur zit er een gleuf :frowning:

Goed, dat zullen we dan maar als beginnersfout beschouwen…

Nu eens overdenken wat voor saffiertje er in moet komen. Heb lang gedacht aan een top hat, maar daar ben ik nu weer een beeje van terug aan het komen. De top hat vind ik wat vintage aandoen, terwijl de keramische bezel juist heel modern over komt (does that make sense?).

Eerst maar eens dragen en dan zien we verder. Houdoe!

33 likes

Wel mooi verslag hoor, bedankt voor het delen, leuk!

Lekker bezig zo voor de eerste keer. Leuk om te lezen.
Ik zou er een vlak safier inzetten.

Goed bezig hoor, veel plezier gewenst op deze leerzame en o zo leuke weg.:+1:

Je mod is dus eigenlijk alleen een andere bezel en insert?

You learn fast young grasshopper

2 likes

Ik gebruik zelf hypocement om de insert te plakken, voordeel daarvan is dat het oplost met alcohol. Verder gave mod altijd leuk met een skx.

Nou uhm… ja

Wil dit topic wel voortzetten wanneer er saffier in komt hoor.

Wat betreft wijzerplaat, zou ik iets met opgelegde indices en zonder de oranje tekst willen. In dezelfde stijl als het nu is. Kom je al snel bij een niet te verkrijgen skx171 plaat uit…

Het zal een langlopen project worden denk ik :stuck_out_tongue:

2 likes

Er moet altijd een eerste stap zijn!

Ach, één van mijn eerste stappen was het stiksel van een nato bandje een iets donkerdere kleur geven :roll_eyes:

2 likes

Zwarte stargate of sumo dial is misschien een optie

1 like

Mijn beste,

Knap werk hoor!!
Geniet er met volle teugen van!!
En succes met wellicht het volgende project!!

Maar voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Goeie mod hoor! Die band staat 'm ook prima trouwens. :ok_hand:

1 like

Met een viltstift toch?

1 like

Goed begin! Al doende leert men tenslotte, je pakt er gewoon steeds een onderdeeltje bij en voor je het weet is er weinig origineels meer aan je SKX te vinden…:+1:

Haha, inderdaad. Ben ik het belangrijkste vergeten te melden :joy:
Maar het werkte wel en if it works it ain’t stupid.

1 like

Leuke mod en ook mooi dat je er gewoon zelf aan begint. Komt vast goed na een horloge of 3, 4 :yum:

1 like

Had ook al aan een turtle dial zitten denken, maar daar staat de Prospex X weer op… binnenkort maar eens een avondje internet afstruinen

Misschien inspireert dit je voor een dial

1 like

Mooi resultaat! Gouden wijzers zouden er goed bij passen!

1 like

En een gouden turtle dial :thinking:

1 like