Mijn eerste mod

Na lang wikken en wegen en youtube tutorials kijken, was het dan toch echt eens tijd voor mijn eerste mod. Als basis heb ik een SNK809 bij monsterwatches besteld. Daar gaan we dan:


Met het uurwerk in de aliexpres klem, de caseback er af gedraaid. Dat koste stiekem nog aardig wat kracht, alleen met mn sticky ball lukte het niet, had echt de caseback opener nodig. Om de rotor op zn plek te houden en de balans enigzins te beschermen, dit gefixeerd met een stukje tape. Vervolgens de kroon verwijderd en het uurwerk uit de case gehaald. Toen zat ik met een uurwerkje in mn handen… volgende aanschaf wordt een uurwerk houdertje denk ik. De wijzertjes verwijden ging makkelijk en ook het verwisselen van de originele wijzerplaat voor de SKX009 plaat ging eenvoudig.

Toen begon het gek*t. Wat een ellende om wijzertjes terug te plaatsen. Mn aliexpres persje heb ik meteen in de hoek gegooid, de tipjes draaien niet fatsoenlijk op het uiteinde en niks was recht… frustratie alom.

Uiteindelijk met de enkel de tipjes van het persje de wijzers gemonteerd. Wat rodigo van Bergeon gebruikt om de wijzers vast te houden. Het is wel ontzettend lastig inschatten hoe ver je ze erop moet drukken. Een fatsoenlijk persje is dus dan ook het volgende artikel op mijn wishlist.

Dit is het eindresultaat geworden. SNK809 met een SKX009 wijzerplaat en wijzers van DLWWatches. Dit alles op een generieke zwarte nato.

Voor mijn gevoel staat de minuten wijzer nog een fractie omhoog aan het uiteinde, in de toekomst wellicht dus nog eens open. Ook leek het dat de originel wijzers vele malen eenvoudiger te monteren was (gedaan om een inschatting te maken hoe diep en hoeveel kracht er nodig was). Wellicht de volgende keer een ander merk proberen?

Waar kopen jullie je tools en mod parts?

Alle tips en tricks en opbouwende kritiek is natuurlijk welkom! Ik leer graag :slight_smile:

21 likes

Tools bij CousinsUK en parts via verschillende plekken zoals dagaz of yobokies. @Handavinci houdt ervan om in elke topic betrokken te worden dus bij deze. Dit keer hoor je hier wel Han haha, deel uw modwisdom :smile:

Neem onderstaande toolkit voor de volgende keer. Kost niet veel en heeft bijna alles wat je ooit nodig hebt

https://www.cousinsuk.com/product/watchmakers-professional-tool-kit

1 like

Leuk om zelf aan een horloge te sleutelen en het zo aan je eigen smaak aan te passen!

Persoonlijk vind ik het origineel een stuk smaakvoller dan na de mods, maar smaken verschillen gelukkig.

3 likes

Ziet er verrassend goed uit hoor! Goed gedaan.

1 like

@Logixa bedankt voor de tip :slight_smile: Weer een hele site om te ontdekken!

@Striker gelukkig wel! Ik vond de wijzerplaat van het origineel wat te druk.

1 like

Mijn beste,

Chapeau!!
Het is een mooi, rustig, helder en vooral ook creatief horloge geworden!!
Mijn complimenten!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Strak !!!

1 like

Je bent al verder dan ik ooit ben gekomen (en zal komen). Mooi hoor. :ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Han hoort overal. Dat weet je best.

:metal:

3 likes

Han is replying :joy:

1 like

Ik kan hier geen leuke dingen op verzinnen, alleen maar onaardige.

Op het moment dat je een Danerolle croissantje wil modden met 2 plakjes kaas, moet je bakpapier gebruiken. Zo niet, maak je jezelf erg boos. Maar aan de andere kant… het smaakt er niet minder om.

6 likes

:joy:

Kopje koffie? Anders ik wel!

1 like

Ah, in die exploderende blikjes. Dat je 's morgens in het bijzijn van je kakelverse verovering, bij het openmaken van schrik een kort maar luid knetterend windje laat.

1 like

Ja lekker man. Beetje insmeren met een geklopt eitje, plakje ham erin en hoppa, smikkelbipserij van jewelste. Het was alleen jammer dat ze maar Ă©Ă©n blikje had gekocht, ik had een grote trek :roll_eyes:

Maargoed, ik heb ook wel wat zinnigs toe te voegen…denk ik

Dit herken ik. Al die AM wijzers zijn drie keer ruk…vooral die van DLW.
Ik zou gewoon zoveel mogelijk orginele onderdelen gebruiken, daar raak je ook minder snel op uitgekeken.

Als je bij de duikers een keramische insert wil, kies je die van DLW en het saffier komt altijd bij Crystal Times weg. Dat is alles wat je nodig hebt eigenlijk. En een beetje creativiteit. Je kan wel alles aan gaan passen, maar just because you can, doesn’t mean you should :v:

2 likes

Dat herken ik dus ook inderdaad.

Wederom helemaal mee eens. Met originele onderdelen doe je t eigenlijk altijd goed.
Ik heb dat advies van Han ook ter harte genomen:

4 likes

Same here. Alle andere adviezen van Han leg ik altijd verstandig naast mij neer, maar als het over mods gaat dan neem ik hem uitermate serieus.

2 likes

Ga weg met dat rotding.

1520392173009

5 likes

:joy::joy:

2 likes

Ik zat al te twijfelen, stukje kast polijsten, saffiertje… toch maar rustig aan beginnen.