Montblanc van 19 jaar oud op de Timegrapher

In navolging van dit bericht maak ik maar even een nieuw topic aan om de andere niet te vervuilen.

Het verhaal:

Vanavond mocht ik mijn Montblanc van 19 jaar oud op de Timegrapher leggen bij @CitizenX. Dit horloge (met een Valjoux 7750) heb ik de eerste jaren regelmatig gedragen (ca. 1x per week) maar de laatste 15 jaar zeker niet vaker dan een keer of 30-40 in totaal.

Ik wou hem nog een paar dagen dragen voordat ik hem zou wegbrengen voor een servicebeurt en toen viel me op dat het horloge elke dag steeds beter de tijd ging houden. Voor mijn gevoel zat hij gisteren zelfs op +3sec/dag (ruwweg gemeten). Dat hij steeds beter ging lopen vond ik eigenijk heel raar vanwege de verhalen over oude olie en eventuele slijtage. Vandaar dat ik hem dus op de Timegrapher wou leggen met onderstaand resultaat:

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Als ik naar de cijfers kijk verbazen deze me eigenlijk. Ik had deze minimale afwijking en amplitude niet verwacht!

Disclaimer: Ik trek niet in twijfel dat horloges een servicebeurt nodig hebben. :wink:

12 likes

Lift angle moet 49 zijn, daardoor amplitude wss niet goed weergegeven.

1 like

Grrrr, ik had het ergens opgezocht en daar stond 52º. Verkeerde website dus. Dan moet ik het nog een keer doen…

Handige site wat dat betreft:

Lijst met lift angles

3 likes

Er is/was een lage droge olie op de tapen en op de veer in de veerton. Door het bewegen heeft deze olie zijn “lijm” eigenschappen weer verloren en nu beweegt de horloge beter. Maar schoon maken en een beurt geven zou het beste zijn :wink:

4 likes

Zo veel zal dat niet uitmaken, de amplitude zal wat lager uitvallen maar ook niet zo super veel.

2 likes

Die 3 graden maakt niet veel verschil, zit die nog steeds ruim boven de 300 graden, zal ongeveer 15 graden verschil inzitten.

2 likes

Ik wil niet zeggen dat een servicebeurt weggegooid geld is, maar dit zijn toch echt wel goede waarden na al die jaren. Wellicht dat de amplitude bij een LA van 49 nog rond de 270-275 zit dan heb je gewoon een strak lopende 7750. Maar als je het horloge wilt houden en het vaker gaat dragen is zoals gezegd een beurtje aan te raden.

2 likes

Loopt inderdaad nog prima, je kunt ook nog een gangreserve test uitvoeren.
Even handmatig volledig opwinden en kijken wat de gangreserve is.

2 likes

Na 19 jaar is hij gewoon aan een beurt toe. Wat de timegrapher ook zegt, en hoe hij ook loopt.

Dit in het licht van wat in die draad (die @Chlorophyl in de OP plempt) gezegd is. Wel interessant dat dit voorbeeld goede waarden laat zien, na zo veel jaar.

2 likes

Het is dan ook een Montblanc.

Ik zeg toch dat ze ondergewaardeerd zijn? :slight_smile: :slight_smile:

2 likes

Nee, het is een 7750. :wink:

Beurt is sowieso nodig. Ik heb net een oude Eterna geserviced; die loopt nu maar 20 graden meer dan voor de service. Maar je wilt niet weten hoe de veer en veerton er van binnen uit zagen… Hier na een partijtje gecontroleerd smeren en opwinden van de oude veer - nieuwe waren niet meer te krijgen…!

11 likes

Het is een Valjoux hè :slight_smile:
edit: allebei in 1 minuut :cowboy_hat_face:

3 likes

Ze gebruiken goeie spull’n bie de Montblanc. :+1:

Na 20 jaar? Hard nodig. Onderhoud is het behoud van uw machinerie.

3 likes

Mannen kom op zeg!!! naar 4 jaar afwezigheid van mij op HF.

In dit geval van de Montblanc mov. van dit type met een amplitude van 323 graden heet prellen ( terugslag balansveer ) simpel gezegd een overdose van amplitude.

Tip: needs a service !!!

Eerder 300-310 vanwege de verkeerde lift angle :wink:

2 likes

I know ( daarom lift angle met spiraal tang 1/20000 twisten naar service op de timegraaf als de lift angle het zelfde is )

Maar bij 300-310 graden is er toch geen sprake van prellen?

1 like

zie begin van topic koekoek

2da32198a322c5469e62e2446668a82cce76b4a9_1_666x500