NA : chronometer / detent escapement beweging

Hallo,
Ik ben altijd aan het zeggen dat ik geen verzamelaar ben.
Nu moet ik toch aangeven dat toch een beetje… Maar zelfs had ik niet goed besefen de inhoud van mijn verzameling.
Ik heb begonnen met een paar horloge om de bewegingen te kunnen leren en ook uit elkaar te onderzoeken. Anker, penanker, cylinder gang.
Daarna een beetje verder gezocht en naar de oorsprong gekeken met spillegang en snek.
image
Ook nieuwe wegen met de laatste uitvinding van G. Daniels met de co-axial escapement, jaren 80 ongeveer.


image
Er is nog een duplex gang, die ik nog moet bekijken.
image
Maar er was een die bijna onmogelijk was te vinden voor toch een redelijk prijs.
Een chronometer gang.

Het heeft weinig te maken met wat men nu chronometer noemt, maar komt uit de “chronometer oorlog” tussen de verschillende landen om op de zee te varen en de longitudes te meten. Daarvoor waren heel nauwkeurige klokken nodig. Zo was de chronometer gang geboren. Het heet ook detent escapement.
En nu heb ik pas een beweging met deze gang kunnen kopen :slight_smile:

Nu heb ik de meeste belangrijk soorten gevonden, maar er zijn nog zoveel dat het zeker onmogelijk is elk ervan te kunnen hebben.

Natuurlijk zijn er ook de complicatie met Tourbillon en Karussel :wink:

10 likes

Mooi uurwerkje. :ok_hand:
Maar wel een project, er missen nog wel wat belangrijke onderdelen als de deksteen van het balanslager en het kompas. Veel succes om deze weer aan de praat te krijgen. We zien de foto’s graag komen. :wink:

1 like

Er zijn nog kleinen delen die ermee moeten komen :wink:

5 likes

Ah, de delen zijn erbij, dat is goed nieuws.:+1:

1 like

Ik zie qua detaillering best de nodige overeenkomsten met een oud Tissot werkje dat ik eens uit elkaar gehad
heb, al was dat een gewone ankergang.

@wbcoupe Ik heb gezien dat je een schoonmaakmachine gebruik. Ik heb pas ook een gekocht.


Wat voor schoon middel gebruik je in de 3 poten ?

2 likes

In de eerste pot reinigingsvloeistof, Elma WF pro:

En dan twee potten spoelmiddel, Elma suprol pro:

Al zijn er geloof ik ook wel horlogemakers die twee potten reinigingsvloeistof gebruiken en dan 1 met spoelmiddel.

3 likes

Mijn beste,

Een interessante uiteenzetting van een mooie uitdaging!!
(Met veel plezier de video “Tourbillon en Karussel” bekeken)
Succes met de verdere verwezenlijking!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Dat is een mooi uurwerkje. :ok_hand:
Ik heb ergens gelezen dat twee verschillende fabrieken dat uurwerk hebben gemaakt.
De eerste is de franse LIP, de tweede een zwitsers merk Dreyfus .

1 like

Bedankt,
Als je ooit de plaats waar je dat het gelezen terug vindt, laat mij maar weten :wink:
Alle inlichtingen hartelijk welkom ! :slight_smile:

1 like

Hartelijk bedankt ! :slight_smile:

1 like

Dat is op het duitse forum Pocket Watch, maar je bent verplicht in te loggen als je het wilt bekijken.

http://forum.pocketwatch.ch/viewtopic.php?f=1&t=12983&hilit=chronometre&sid=9629ba3ec1c480cf06296400b857f349

Een verzameling gebaseerd op een thema spreekt me altijd aan. Leuk dat je verschillende ‘gangen’ spaart!

1 like

Zal ik misschien later proberen… Laatste keer dat ik op de duitse horloge forum probeerde te gaan werd ik geweigerd… Mijn duits is slechter dan mijn nederlands :confused:

Haha. Toch iets gevonden om je in te verdiepen :wink::+1:
Interessante materie! Succes :+1:

1 like

De informatie over het uurwerk is hier ook te vinden:

http://www.faszination-uhrwerk.de/w/w19/c-esc19/chronometer-hemmung-19.html

1 like

Heel hartelijk bedankt ! Voor de inlichtingen en voor de website; die zal ik zeker onder zoeken :slight_smile:

1 like

Eerste eigen fotos van de gang.



Men ziet dat de dubbele roller twee steenen heeft, elk op een andere diepte. De bovenste op de foto is de lagerste in de horloge en geeft kontakt aan de detent veer om de gang los te maken;
de tweede wordt pas dan door de escape wiel geduwd om kracht aan de balans wiel te geven.
Deze gang is vrij, dus heeft helemaal geen kontakt met de anderen wielen behalve tijdens dat de kraft aan de balans wordt gegeven, en altijd in hetzlfde richting. Terugkeren van de balans komt alleen maar door de spiraal kracht.


6 likes

Prachtig stukje techniek. :ok_hand:

Ik denk eigenlijk dat dit type uurwerk niet zelfstartend is of wel?
Als de balans niet in beweging is wordt de detentveer niet aangetikt en dus het rad niet vrijgegeven. Je zult dus het uurwerkje een zwaai moeten geven om het op gang te brengen.

1 like

Eerste ticks na eerste service beurt om te bekijken of alles samen kan lopen.

Zoom op de chronometer gang en wiel, “cote de genève”, anglage, robijnen en chatons, balans kloof met zwaanhaan.
Slechte film kwaliteit, jammer…
:slight_smile:

2 likes