Ben momenteel weer een hoop aan het priegelen met dameshorloges, dus even zin in wat groots en dit uurwerkje maar weer eens tevoorschijn getrokken.
Heb in de tussentijd nog even een grotere uurwerkklem gekocht, 20 Ligne is echt teveel voor een standaard klem.
Eerst de balans veiligstellen; gelukkig heeft dit uurwerk een open kompas, dus ik kan gewoon de pitonschroef losdraaien en de kloof verwijderen. Meteen zicht op de fraaie Breguet veer.
Tonkloof eraf:
En de raderkloof:
Centrumrad is een heikel puntje; de minuutpijp is nogal glad en zit erg vast op het centrumrad en ik kan niet goed zien hoe het vastzit. Uiteindelijk op advies van @koen na een dagje weken in de kruipolie twee hefboompjes onder de minuutpijp gezet en toen gaf hij zich gewonnen.
De conische pen waarmee ze aan elkaar verbonden zijn zit hier nog in het centrumrad, na het schoonmaken kwam ik erachter dat die pen er vrij gemakkelijk uit ging.
Dringen geblazen in de mandjes met zulke grote stukken
Even van dun koperdraad een āophangingā gefabriceerd zodat de balans niet op zān tap ligt te stuiteren in de schoonmaakmachine:
Zo, de boel weer schoon; bestaan er ook grotere stolpjes? Past er helemaal niet in.
Eerst die dikke veer maar eens in de ton vouwen:
Ik weet niet precies hoeveel omwentelingen de veer kan maken; ik besluit voorlopig maar even het geneva stop systeem een kwart slag voor te spannen, ik monteer de vinger dus een 90 graden verder:
Vervolgens de veer een kwartslag voorgespannen houden en dan het maltezer kruis monteren; kom je eigenlijk een hand voor te kort, maar het lukt.
Nu de raderen plaatsen; hoewel het centrumrad niet in de raderkloof zit moet je hem wel vast plaatsen omdat hij er wel een stukje onder zit; je krijgt hem er achteraf niet meer tussen. Gelukkig had ik dat bij het demonteren al gezien.
Raderkloof erop; het bekende gepiel voordat ze allemaal op hun plek vallen:
Dan de tonkloof; de grote lagersteen voor het centrumrad is helaas gebroken. Zou dus eigenlijk vervangen moeten worden, maar is me nu even te duur. Mocht ik ooit een kast voor dit uurwerkje vinden staat dat dus nog op het lijstje.
Opwindraderen smeren; die dingen zijn GROOT. (voor mijn doen dan, ik ben vooral met polshorloges bezig )
En op hun plek met de stift die ik van @Paul_K heb gekregen:
Kroonrad en palrad erop. Ik werk niet zo vaak aan zulke oude werkjes, maar wat een afwerking en kwaliteit is dit; alle onderdelen zijn prachtig afgewerkt; mocht toen nog wat kosten denk ik.
Keyless work:
Het fraaie āsnorā anker erin:
Ankerkloof erop:
Ik heb niet zoān goed gevoel bij de ābungelmethodeā met zoān grote en zware balans, dus ik monteer de balans even op dezelfde manier als bij de demontage; eerst het balanswiel in het lager plaatsen, en dan pas de balanskloof erop:
Vervolgens draai ik het balanswiel naar de pitonhouder en schoef deze vast; de veer valt gelukkig vanzelf in het kompas; en hoppa:
Hij looptā¦
Ik had al besloten tevreden te zijn met elk resultaat, maar toch even op de timegrapher gezet en dit is wat ik krijg:
Dat is toch wel een heel net resultaat voor een uurwerkje van zoān 140 jaar oud.
Er moeten nog een paar onderdeeltjes op maar ik vind het voor vandaag wel even mooi geweest. Al met al best leerzaam om eens een uurwerkje te pakken dat totaal afwijkt van wat ik normaal onder handen heb.
Bedankt voor het kijken.
Groet en nog een fijne zondagavond,
Wilko