NA: een jaren zeventig Citizen, NOS!

Nee, geen wilde dieren dit keer :wink: Na de overname van een Citizen Worldtimer van @slin heb ik meer belangstelling gekregen voor dit merk. En toen ik op het Finse deel van het Internet aan het struinen was (ik zoek vaak naar Leijona’s) kwam ik deze schoonheid tegen met het modelnummer 63-4557. Nu heb ik een zwak voor blauwe wijzerplaten en dit model was ook nog eens NOS. Compleet met tag en een verweerde band, zelfs de sticker zit nog op de deksel! Kroon is gesigneerd met CTZ zoals in die tijd gedaan werd.

Als ik mijn huiswerk goed gedaan heb (correct me if I am wrong) dan is dit horloge geproduceerd in februari 1973, wanneer het model geintroduceerd is kon ik niet direct achterhalen. Binnen in de stalen kast tikt een 21 steens 0201 handopwinder uurwerkje met een frequentie van 18.000 trillingen per uur.

Behalve de uitstekende staat is het leuke van deze NOS vondst dat het orginele gespje aan de band zit, wel met een aparte maat van 14,5mm (aanzet is 18mm). Mijn eerste gedachten was om er een standaard band op te zetten en dan een passende Citizen gesp te zoeken maar ik heb begrepen dat dit lastig kan worden dus ik zal waarschijnlijk opteren voor een maatwerk band en @Ko-Banden inschakelen want we gaan 'm gewoon dragen natuurlijk :slight_smile:

Fijne zondag!

47 likes

Mooi horloge met die horizontale brush op de kast.

2 likes

Mooie vondst in deze staat :ok_hand:
Veel plezier ermee !

1 like

:ok_hand: Mooi hoor

Gefeliciteerd met deze NA:

:ok_hand:

1 like

Prachtig horloge, goed gedaan. Inderdaad, februari 1973 (eerste positie van het serienummer is het jaar, volgende 2 de maand). Een van de laatste horloges met Parawater aanduiding. Eind 1973 stapte Citizen over naar Water resistant. Aan het kastnummer (4-020XXX) kun je zien dat er een uurwerk uit de 0200 serie van handopwinders in zit. Deze uurwerken, ookwel aangeduid als de “humble homer”. stonden destijds helemaal onderaan de voedselketen bij Citizen. Qua complexiteit en qua kosten. Citizen heeft altijd de visie gehad (vandaar ook de naam…) dat er voor iedereen, in alle lagen van de maatschappij, een horloge beschikbaar zou moeten zijn…

6 likes

Ik kom op een jaar later? 30206218

Mooie aanwinst Jeroen! :ok_hand: Van harte en veel plezier ermee! :slightly_smiling_face:

1 like

Mooie aanwinst :ok_hand:

1 like

inderdaad, typefout hersteld…:hugs:

1 like

Ah, krijg ik toch nog een 10 voor mijn proefwerk :stuck_out_tongue: :wink:

1 like

Mooie aanwinst! Veel plezier ermee!

1 like

Mooie vondst! Blauwe plaat zonder datum is helemaal top! (vaak wit datumwiel).

1 like

mooie vondst!!

1 like

Nice, leuke aanwinst :+1:

1 like

Das een mooitje! Gefeliciteerd met deze NA :+1:t2:

1 like

Prachtige handwinder :ok_hand: @Proenski …Veel plezier ermee :+1::grinning:

1 like

Hele gave vondst. :+1:

1 like

Mooie NOS vondst!

1 like

Gefeliciteerd met deze prachtige NOS NA CTZ !

1 like

Tof ding, en wat @Scudo al zei: Mooie brushing. Ik zou er gewoon een leren band op knikkeren en die gesp lekker NOS in de kast laten liggen. 14,5 is mij te smal aan de onderkant. 18 moet maximaal naar 16 aflopen.

1 like