NA: kijk eens wat een lief luipaardje!

In de serie “kijk eens wat een lief…” heb ik dit keer een luipaard gevonden. Niet een horloge uit de Leopard range van het merk Citizen zoals sommigen hier wel kennen (of hebben) maar het merk Leopard uit vervlogen tijden. Voor zover mij bekend is het merk begin jaren 50 ontstaan totdat de Quartz crisis in de jaren 70 het weer de das om deed. Hoe kom ik op zo’n redelijk obscuur merk? Welnu, de oplettende lezer weet dat ik iets heb met Finland en derhalve heb ik ook een paar Leijona horloges in de collectie. Leijona betekend leeuw in het Fins (laat dat nou toevallig ook mijn sterrenbeeld zijn) en toen ik erachter kwam dat er een Fins merk Leopard bestond leek het met leuk om er eentje toe te voegen aan de verzameling.

Leijona is als merk groter qua omvang en nog steeds actief (zij het veelal met Quartz modellen) en mede daardoor zijn hun vintage horloges een stuk beter te vinden dan Leopard. Dus ik was blij verrast toen ik deze tegen het lijf liep. De leeftijd is mij niet bekend maar ik schat eind 60 begin zeventiger jaren, de staat is nog heel mooi. He tritium geeft nog heel zwak wat licht en de wijzerplaat begint heel licht roze te verkleuren. Glaasje is plexi en heeft de jaren zonder hele heftige krassen overleefd. Binnenin tikt een Unitas 6325 handopwinder.

Bijzonder? Geen haute horlogerie natuurlijk maar wel lastig te vinden en derhalve redelijk zeldzaam en dat maakt 'm voor mij speciaal.

Kan het nog “gekker”? Je gelooft het niet maar naast de leeuw en de luipaard bestond er ook nog een Fins merk Tiger! Nog lastiger te vinden maar u begrijpt; wij gaan binnenkort weer op safari! :wink:

57 likes

Wat een mooie cijfers, wel apart hoe die 6 onthoofd is om ruimte te maken voor de kleine seconde, of komt dat wel vaker voor?

Mooi horloge hoor!

2 likes

Wat een leuk horloge!

Mooi horloge Proenski, en zeker op die mooie band die er helemaal bij past.

1 like

Het afkappen van cijfers zie je zeker vaker, niet alleen de 6 maar bij chronografen worden ook vaak de 3 en de 9 aangesneden. Niet iedereen vindt dit een succes trouwens, ikzelf heb er geen moeite mee maar het moet wel op een esthetisch verantwoorde manier gebeuren.

Dank! Die band was inderdaad even zoeken… Ik koop veelal online en dan gok je wel eens mis (vandaar dat ik nog wel eens wat te koop zet :wink: )

Mooi ding!!

Maar die 6… :thinking:

Zie hierboven :wink:

1 like

Ja precies, ik vind het in dit geval wel werken denk ik!

1 like

Leuk horloge, die opgelegde cijfers maken het plaatje wel af.

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze safari trofee!!
Ziet er schitterend uit!! Schoonheid en klasse!!
Ik wens je er dan ook een gelukkige tijd mee. :watch:
(Interessant stukje informatie ook).

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Prachtige vondst zeg! :ok_hand: Heeft deze een zogenaamd opgehoogd glas?

1 like

Mooie aanwinst, echt iets voor jou :slight_smile:

1 like

Het is een gewoon plexi glaasje, beetje gebold. Niet dat hele sterke verhoogde in elk geval.

1 like

Yup, beetje apart vanwege de achtergrond. Niet gek voor iemand die niet heel diep “into” vintage is :wink:

1 like

Je hebt me begrepen :wink:.
Ik vind het iig een mooi exemplaar. Je weet ze wel altijd te vinden :+1:

1 like

Met dank aan mijn Finse link, zonder is het lastig zoeken…

2 likes

Nice, veel draagplezier :+1:

1 like

//eu1.dh-cdn.netT//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.netp//eu1.dh-cdn.net://eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neth//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netu//eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netk//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netv//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.netk//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netp//eu1.dh-cdn.neth//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netk//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netp//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netK//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netc//eu1.dh-cdn.netk//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netc//eu1.dh-cdn.netk//eu1.dh-cdn.net.//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.net(//eu1.dh-cdn.neth//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netZ//eu1.dh-cdn.netw//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netH//eu1.dh-cdn.netF//eu1.dh-cdn.net)//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netg//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.net://eu1.dh-cdn.net)//eu1.dh-cdn.net

1 like

Mooie vintage! Ik mag dit soort modellen wel.

1 like