Vraag: verchroomd vs staal

Ik zal eens een inventarisatie maken, de meeste (Leijona) horloges die ik heb zijn van ca. 1960 - 1970 maar je hebt best kans dat er staal uit 1960 tussen zit en een verchroomde uit 1970.

Dat zal met het prijs(beleid) te maken hebben vermoed ik want het merk is (tot op de dag van vandaag) een horloge voor de massa (voor zover je in Finland van massa kan spreken :grin:) en geen luxe product. Alhoewel de vintage modellen zonder uitzondering zeer gedegen Zwitserse uurwerkjes bevatten.

De combinatie verchroom + een degelijk uurwerk zie je wel regelmatig ook nog in de 70’s. Maar toch jammer dat niet net het extra stapje is gedaan en voor staal is gegaan. Dat maakt de horloges een stuk beter toekomst bestendig.

1 like

Daar ben ik het helemaal mee eens. Van de andere kant snap ik het wel; dit waren handelsproducten die geheel of gedeeltelijk werden ingekocht. Ook een teken van de tijd want zo waren er talloze merken

Ik heb nu eenmaal een zwak voor de Finse versies :finland: :+1:

Timex is een merk dat in ieder geval tot eind jaren 70 chrome plated kasten gebruikten. Was gewoon een manier om de horloges goedkoop en betaalbaar te houden. Geldt ook voor merken als Sicura en Yema uit de 70’s.

1 like

Dat is interessant. Dat wist ik niet. Waar komt die voorkeur vandaan? En kun je wat laten zien?

1 like

Eigenlijk moet ik zeggen; Finse merken, gemaakt (destijds) in Zwitserland

Mijn echtgenote is een Finse :wink:

Het bekendste merk is Leijona, een merk dat nog steeds bestaat maar de vintage modellen zijn voor mij het meest interessant. In dit vintage draadje kun je met regelmaat iets van mij tegenkomen

Voor wat meer info en leesvoer verwijs ik je naar een tweetal NA draadjes van mij.

2 likes

Leuk zeg.
Ik heb schoonfamilie in Finland. Kom er elk jaar.
Leuk om een thema te hebben in je verzameling.

1 like

Ben jij gezien jouw link bekend met Finse horlogerie?

Helemaal niet. Ik had geen idee dat er überhaupt Finse horlogemerken waren eerlijk gezegd.

Oh, zeker wel. Zoals gezegd Leijona bestaat nog steeds en kom je op praktisch elke straathoek tegen. Veelal goedkope quartz modellen, betaalbaar voor jan en alleman.

Of neem S.U.F.

En wat te denken van Kari Voutilainen? Niet mijn cup a tea maar da’s toch wel het echte werk
https://www.voutilainen.ch/the-watches/

Overigens heeft deze manier onder de vlag van/ samenwerking met Leijona enkele retro modellen uitgebracht. Top notch maar een stevig prijskaartje vergeleken met wat men gewend is van dit merk.

Die ik ik wel. Een Fin, maar horloges uit Zwitserland. Kunstwerken.

1 like

Correct maar in het begin was zijn werkplaats in Finland gevestigd, ik zou moeten opzoeken waar dat ook alweer was.

Kunstwerken maar het spreekt mij niet aan maar die retro Leijona modellen van hem… :yum:
Als ik een geldboompje had zou ik het wel weten :wink:

1 like

Even opgezocht. Mooi om te zien. Maar wel met standaard Zwitserse uurwerkjes.

4 likes

De man is toch wel een wijzerplaat wizzard en standaard uurwerkjes dat past nu precies in het profiel van Leijona.

Ik heb daar geen moeite mee; makkelijk en overal te servicen :wink:

2 likes

Ik kwam vandaag op Insta SUF tegen. Mooi spul. Leijona kwam ik daarna in dit topic tegen. Schitterend. Ga ik rustig op me in laten werken…

2 likes

Is dit interessant? Beknopte geschiedenis van Leijona. Weliswaar in het Zweeds (tweede taal in Finland), maar da’s geen probleem voor google translate :slight_smile:

2 likes

Daar is geen woord chinees bij

Ongetwijfeld maar ik beheers de Zweedse taal niet… Doet Google ook pdfjes vertalen?

Geen idee. Copy paste is een optie…

net gecheckt. je kan idd documenten uploaden

1 like