NA Finse katachtigen compleet!

Sommige hebben 'm al voorbij zien komen in het vintage draadje; deze Tiger. Na lang zoeken heb ik er eindelijk eentje en daarmee heb ik de drie katachtige merken (Leijona, Leopard en Tiger) van Finse origine compleet :slight_smile:

Van deze drie merken is Tiger het meest lastig te vinden en ik ben blij dat ik heb gevonden ondanks dat hij niet in de allerbeste staat is. De wijzerplaat is enigszins afgebrokkeld langs de rand en hij heeft wat te lijden gehad van vocht. Ondanks dit alles loopt deze handopwinder met binnenin een Unitas 6325 nog prima al mag @vouwfietser hier binnenkort eens zijn tanden in gaan zetten :wink:

Tiger was een merk van juwelier en horlogeverkoper Aseman Kello, een familiebedrijf dat is opgericht in 1951 door Eero Kallioniemi en dat tot op de dag van vandaag steeds actief is. Nadat ik contact met ze heb gezocht konden ze mij vertellen dat het horloge waarschijnlijk uit de jaren 70 afkomstig is doch niet ouder dan 1965 omdat ze pas vanaf dat jaar het merk Tiger zijn gaan voeren. Veel meer info konden ze me niet geven omdat er geen archieven zijn en dat ze jaarlijks vele modellen uitbrachten. Gezien dat gegeven is het best bijzonder dat je ze niet zo veel tegenkomtā€¦

Bij aanschaf zat de orginele stalen band er nog aan maar helaas is deze met zijn grote en vaste schakels niet voor mijn pols geschikt dus heb ik deze er met beleid afgehaald (de band zat gevouwen om de bandpennen zonder ruimte voor een springbartooltje). Daarna het horloge voorzien van een band die er mijnsinziens qua stijl bij past. Uiteraard ga ik nog op zoek naar een leren band.

Wat ik erg leuk vind is dat er een afbeelding van een vliegtuig achterop de kast staat. Hoewel ik de luchtvaart met belangstelling volg ben ik geen kenner en ik vraag me af welk type vliegtuig dit is. Tips welkom!

Beetje aanvullend leesvoer

41 likes

Mooie aanwinst!

Ik weet niets van vliegtuigen, maar deze ā€˜ā€˜BOAC VC10ā€™ā€™ lijkt er wel op:


image

9 likes

mooie kastvorm !

1 like

Dank! Ja, die lijkt er zeker op. Ik kwam ook nog een gelijkend Russisch vliegtuig tegen maar dat lijkt met gezien de geschiedenis tussen de twee landen niet zo heel sterk :wink:

Het laatste is zeker waar. Maar Finnair heeft geen van beiden in haar vloot gehad :thinking:

1 like

Heel mooi, wat een interessante niche!

1 like

Klopt bij mijn weten maar volgens Aseman is het heel goed mogelijk dat het vliegtuig bij toeval is gekozen.

En hoemeer ik kijk denk ik dat dit hem inderdaad is, klopt ook m.b.t. het tijdsvak

Leuk! En dat dit het resultaat is van een zoektocht maakt het nog leuker :+1:
Maar wat een enorm vreemde band heb je er op gezet :grin:

1 like

Dat valt toch wel mee? :thinking: Rechte aanzet en taps toelopend met gepolijste centerlinksā€¦

1 like

Oh helemaal verkeerd gelezen die vreemde band zat er nu juist voorheen op :sweat_smile:

1 like

Valt ook wel mee hoor, niet abnormaal voor die tijd althans en als je 'm zo uitgelegd ziet ziet het er misschien vreemd uit maar om de pols (ook met de grote links) voelde het niet oncomfortabel. Alleen je kunt de band niet stellen behalve met de sluiting maar dat was voor mij niet voldoende.

1 like

Passende leren band erbij gevonden

14 likes

Leuk verslag en weer wat geleerd over een mij onbekend merk :+1:

1 like

Dank dat is het leuke van dit forum :+1:

Gefeliciteerd!!

1 like

Dank u :slight_smile:

En uiteindelijk ook een automaat weten te pakken te krijgen. Inmiddels voorzien van service en een nieuwe band.

Wat een beauty met aparte ā€œkogelā€ markeringen

5 likes