Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Leuk man! Gefeliciteerd met deze overwinning :muscle:

Wat bedoel je met:

Een Breguetspiraal?

2 likes

Precies! Wanneer zijn producten (vintage maar ook Brandnieuw!!) nu feitelijk economisch rendabel?!? - even los van alle subsidies, fondsen en sponsoren…
Eigenlijk zouden er door de horlogeindustrie best delen van hun winsten mogen worden geïnvesteerd in digitale en fysieke archieven om te zorgen dat 'afgeschreven, ‘waardeloze’ onderdelen en technische kennis van vintage horloges bewaard en bereikbaar blijven - er is al zoveel verloren gegaan en dat neemt alleen maar toe :face_with_raised_eyebrow:

5 likes

Euh, geen idee; ik heb em alvast meer in deze vorm moeten plooien om hem aan het lopen te krijgen

8 likes

Deze pointerdate vandaag afgemonteerd. In deze 60 jaar oude schoonheid tikt een Venus 180. Gelukkig vorige week een donor in een zwikkie ontvangen, want de balans brug was verbogen en de impulssteen miste. Ook het rad van de veerton miste een tandje.

21 likes

Recentelijk een aantal horloges uit Zweden in een bundeltje laten overkomen. Drie automaten en een handopwinder. Deze Mildia zag eruit dat er wel wat moois van te maken was.

Zo kwam hij binnen.

In het horloge zit een Unitas 6325 MK uurwerk. Ik heb al zitten zoeken en denk dat het een MK1 uurwerk is. Dat zou betekenen dat het rond 1970 gemaakt zou zijn. Als iemand anders daar iets over kan zeggen hoor ik dat graag.

Alles schoongemaakt en daarna het uurwerk weer in elkaar gezet. Ik viel bijna van mijn stoel toen ik hem op de timegrapher zette. Zonder enige aanpassing liep het ding waanzinnig mooi. Ik heb alleen olie gegeven nadat ik de balans erop had gezet. Prachtig, ben er niet meer aangekomen.

Kast in de ultrasoon, het glas gepolijst (was ook echt nodig).

De achterkant is ook zo mooi. Jammer van de kras. Misschien dat dat een keer kan worden weggewerkt, maar zover ben ik nog niet.

Bandje eraan en om de pols. Officieel is het een 19mm, maar die banden heb ik niet (zijn onderweg). Dit is een brede 18mm en zou feitelijk ook kunnen… voor nood in ieder geval.

22 likes

He, ho! Die case back geeft me flash backs…

Is die van jou een Zweeds merk?

1 like

Dat heb je dan ook keurig voor elkaar gekregen. Deze Zweedse Mildia ziet er weer patent uit!
Ook even een cross postje maken naar Vintage en vierkant?

Wow! Leeftijd: 50+ !! :boom: :heart_eyes:

De Unitas 6325 (familie) is een van de varianten van het zogenaamde ‘Wehrmachtswerk’. Speciaal ontworpen voor duurzaamheid en betrouwbaarhed op specificaties van de Zwitserse defensie overheid. Wehrmachtswerk gespecificeerde uurwerken werden door verschillende fabrikanten vervaardigd, maar de bekendste 2 zijn wel deze Unitas 6325 en het eveneens geliefde en misschien nog wel bekendere A. Schild AS 1130 caliber. Ze lijken ook wel enigszins op elkaar. De U 6375 wordt ook wel beschouwd als het ‘kleine broertje’ van het oerdegelijke Unitas 6497 uurwerk, dat oorspronkelijk ontworpen is voor dienst in zakhorloges, maar wat later in soms aangepaste vorm in veel hoge kwalitijds uurwerken is toegepast, o.a. door IWC. Unitas is later overgegaan naar het ETA concern. Er bestaan van deze calibers nogal wat varianten met o.a. verschillende brugindelingen. De bedoeling van dit militair gespecificeerde uurwerk was dat het degelijk was, gemakkelijk te servicen en uitwisselbare onderdelen zou hebben. Van dat laatste is denk ik niet al te veel terecht gekomen, gezien de vele varianten die zowel Unitas als A. Schild op de markt hebben gebracht. Desondanks was het in de periode van de jaren '60 een populair uurwerk voor veel horlogemerken, met name voor de voor die tijd wat grotere horloges ( 35 à 36mm) dan de gebruikelijke 32-34 mm kast doorsnede modellen.

In het artikel in onderstaande link vind je nog veel meer info over het 6325 caliber Wehrmachtswerk.

Om de een of andere reden waren die Wehrmachtswerk calibers, met name de U6325 en zijn AS1130 evenknie buitengewoon populair bij de betere Zweedse en Finse horlogemerken. Allen overigens volledig van Zwitsers fabrikaat.

Enkele voorbeelden van horloges met deze uurwerken in mijn collectie:

De Zweedse Milljonär met een Unitas 6325 en ook zo’n leuk vliegtuigje op de caseback:

De eveneens Zweedse Nilax met een U 6325 met een iets andere brug configuratie.

Een Finse Leijona met het AS 1130 uurwerrk, eveneens een Wehrmachtswerk:

Ook uit Finland, een zeldzame Tiger met een U 6325 aan boord:

Tenslotte een Zwitserse Armida in military style met eveneens een U 6325, maar met weer iets andere bruggen.

:

20 likes

Bedankt Lex. Weer een mooi stuk om te lezen. Ik heb dus een “speciaal” horloge gekocht :grin::sunglasses::+1:t2:

1 like

In elk geval geen meuk!

In een ander draadje heb ik laten zien, hoe ik het horloge heb opgeknapt, hier beschrijf ik wel, wat ik tegenkwam. Helaas geen foto’s gemaakt van het demonteren en opbouwproces, maar ik wil wel even kwijt, wat ik zo tegenkwam…

Het uurwerkje in dit horloge is een Seikosha 5906 (is later omdoopt naar 5740) en het ziet er nog piekfijn uit. Voor wie zich afvraagt, waarom ik het uurwerkje niet gewoon Seiko noem, zo staat het op uurwerk. Seikosha is de originele naam voor Seiko (al heette de oprichter Kintaro Hottori).

Het uurwerkje liep slecht, maar bij de demontage was al snel te zien, waarom dat was. De deksel van de barrel zat gewoon los en drukte op de plaat. Alles maar in de Elma gedaan, en weer gemonteerd. En wat ik ook best bijzonder vond, is het schroefje bovenop de balansbrug. Ik snap, waarom ze het gedaan hebben, maar daar zijn ook andere oplossingen voor…

En daarna liep het horloge weer als een kievit, met behoorlijk goede waarden!

Dail up

Dail verticaal

Dail down

Schroefje op de balansbrug…

13 likes

Waarom het schroefje? Zat het kompas los?

1 like

Geen idee, het zat er al, dus heb ik het maar laten zitten. Ik heb verder het kompas niet los gehad, zag er de noodzaak niet van in.

1 like

Mooi hoor! Dat schroefje zie ik tot nu toen alleen bij de oudste versies

Lijkt erop alsof dat schroefje daar zit om de ring van de piton houder vast te zetten als de beat error goed staat.

2 likes

Bij mijn Lord Marvel Mark V uit 1963 is dit niet meer. En daar zit hetzelfde uurwerkje in (al is dat dan met 19 jewels). Ook is dat minder fraai afgewerkt, geen perlage meer onder de balans.

1 like

Met dank aan @Gup kan ik nu matching met mevrouw Climholland pver straat (klinkt heel woke).

Voor de oplettende kijker, de grote versie is waarschijnlijk een franken. Dat komt omdat ik (en anderen) twijfelen of een lobster ooit als 516 is uitgebracht.
Waarschijnlijk moet daar een identieke wijzerplaat met alleen seastar in.
Als iemand daar anders over denkt, hoor ik dat graag.

Tot die tijd een super mooi stelletje (net zoals meneer en mevrouw climholland).

27 likes

351 graden is wel heel hoog zou ik denken. Bij deze waarde zal die aan de andere kant toch gaan kussen denk ik? Moet die lift angle niet wat omlaag?

1 like

Geweldig leuk! Mooi geworden @Climholland !
Mooie set zo, lekker samen shinen :ok_hand:

2 likes

Hij prelt nog net niet. Soms gaat hij zelfs naar 355°, maar dat is alleen bij wijzerplaat naar beneden, en dat is maar zelden. Bij wijzerplaat naar boven gaat die al snel richting de 320°. Is ook de eerste keer, dat ik dit meemaak met een Seiko. Meestal lukt een waarde rond de 300° nog wel, mar zover als deze toch niet.

Bovendien is die 350° alleen bij volledig opgedraaide veer, daarna zakt het toch weer.

3 likes

Dat betekent volgens mij toch echt dat de ingestelde lift angle op de timegrapher niet overeenkomt met die van het uurwerk. Uurwerken gaan bij ongeveer 350 graden prellen dus de werkelijke amplitude zal geen 355 zijn maar lager. Maar ik kan de lift angle voor dit uurwerk ook niet vinden.

Het hindert verder ook niet, zolang hij niet prellt is het goed :grin:

3 likes