Wat cool zeg! Ziet er goed uit.
Oh die lift angle gaat het wel minder mooi laten ogen. Ach, vooraf viel die elke keer stil.
Wat betreft die veertjes kreeg ik er zelfs 1 niet helemaal uit waardoor een stukje afbrak. Gelukkig nog wel genoeg vlees om zijn werk te doen. Die was voor het ankerrad. Zal hier zo nog wel is een plaatje plaatsen met aangepast lift angle.
Goed resultaat.
alles gebeurt hier tegenwoordig in staties, s ochtends bij het heel vroege ochtendgloren uiteen gooien en dan tijdens alle pauzes een beetje verder prutsen. En telkens ik denk “deze is simpel” - wat ik meestal denk als t ie er vet goed uit ziet - dan vergeet het maar. De pauzes zijn wat uitgelopen want ook al was de mechaniek op een uurtje ineen-uiteen met mooi loopresultaat vanochtend vroeg om 06:30h al, toen kwamen de kast, het glas en deksel en daar ben ik 2 volle uren mee bezig geweest om die terug mooi good fit te krijgen, wat was dat zeg. maar het eindresultaat mag er wezen
Ik vond de band niet zo mooi, maar nu ik hem op foto zie, ga ik hem dan toch maar laten zitten. Hij begint al wat mooier te worden en vooral hij zit lekker comfortabel. En nu in vliegende vlucht terug naar de boeken
Wil je er een Rubick’s cube challenge van maken? Wedstrijdje uurwerk servicen ?
Donders knap, en wederom heel mooi geworden!
En lees zo links/rechts iets over examens……. mag ik vragen waarvoor je aan het blokken bent?
je mag het altijd komen proberen
Eerlijk gezegd die eta-automaten, ik doe ze niet graag, maar ze zitten wel poepsimpel in mekaar en dat gaat snel als je die één keer gewend bent, sneller als de AS 1859 in elk geval. Ik voel met de stijgende leeftijd aan mijn handen en ogen dat de echte oude horloges waar soms heel erg veel correctiewerk aan zit, dat dat minder en minder aan mij besteed is, maar die jaren 60 eta en AS automaten, die kan ik in principe - in principe want uiteindelijk ben ik echt wel aan het aftellen naar standaardje vol - nog lang doen. En als t er al iets kapot is aan die eta’s of AS mechanieken uit de sixties, dan is een vervangstuk snel gevonden, wat voor die veel oudere dingen niet zo evident is.
ik voor niets. Ons petekind zit in het 4de middelbaar biotechnieken en heeft hulp nodig. maar hulp nodig hebben wil zeggen dat er hier ook geblokt en samengevat moet worden om het dan nadien uit te leggen en het er bij de kleine in “te stampen” want ja mijn middelbaar is ondertussen ook meer dan 40 jaar geleden en al die dingen van fysica, chemie, biologie, wiskunde, aardrijkskunde, nederlands, geschiedenis zitten nu niet dadelijk als parate kennis in mijn hoofd. Volgende week donderdag laatste examen en dan ben ik er weer vanaf tot in september. Ik had net al tegen zijn mama gezegd “joh middelbare scholieren die afstuderen, krijgen een afstudeerkadoo he.” “Ja”, zegt mama terug, “awel”, zeg ik, “ik wil ook een afstudeerkadoo als het zover is, god weet dat ik zo onderhand mijn hele middelbaar opnieuw aan het doen ben”
Waar vind je nog zo iemand … zal vast een doosje als bedankje komen waar RADO op staat
Hij mag die band echt wel hebben😁 mooi dingetje als je het mij vraagt
Als dat petekind van jullie net zo’n uitgebreide en zorgvuldige begeleiding en coaching krijgt als jullie met de horloges voor elkaar brengen, gaat dat kind zeker en vast summa cum laude slagen!
Hulde dat jullie dat, naast het toch, lijkt mij, zeer arbeidsintensieve horlogewerk, er ook nog bij kunnen en willen doen!
Jullie houden van je petekind, jullie houden van Vintage, jullie houden van Rado, jullie houden van Blauw…
Ik denk zo maar… een Vintage Rado met blauwe wijzerplaat in een mooi doosje voor de afgestudeerde en een diploma voor je zelf?
net zoals bij jou is dat hier maar een hobby hé, dus zo arbeidsintensief is het niet hoor En als je die hobby dan al resp +30 jaar en +15 jaar uitoefent dan komt er na verloop van tijd routine in en dan gaat alles nogal vlotjes.
Een hobby die nu echt zijn einde nadert, heb zonet de laatste rado in de wacht gesleept die we nog nodig hadden om alle plekjes te kunnen vullen. Er zullen wel nog een paar lege plekjes zijn - een tiental, maar die zijn voor een paar bijzondere rado’s die we nog zoeken, daar moeten we een keertje oplopen mettertijd.
Nu ja dat maakt het wel fijn, dan duurt het toch nog even voor echt alle plekjes gevuld zijn
heb er al 7, een 8ste is eigenlijk niet nodig, kan je alleen maar de muren mee behangen
Hartelijk dank voor de uitnodiging
Ik houd mij strikt aan twee vuistregels als ik met uurwerkjes bezig ben:
1- geen kracht gebruiken
2- niet haasten
En met puntje 2 plaats ik mij direct uit de wedstrijd
Vandaag om de pols.
Deze kleine dapper TIGER.
Cal FE 233-66
Liep niet kraakte tijdens opwinden.
opengemaakkt en het kraken kwam door het kroonrad waarvan tandje waren afgebroken.
Verder niet iets ernstigs te zien.
Opengemaakt gedemonteerd, gereinigd en geolie.
Kast ultrasoon gekuist. Een nieuw glaasje moet worden besteld.
Ook hier liefhebber van blauw.
DU
DD
DF
En uiteraard foto’s
Leuk ding. Best zeldzaam Fins handelsmerk. Je ziet ze een stuk minder vaak (nóg minder vaak) dan de eveneens redelijk zeldzame Finse Leijona horloges.
Mooi dat er weer een vintage kattenhorloge voor de sloop en de kliko gespaard is.
Ho fijn te lezen, ik heb er trouwens nog eentje in de klusbak liggen!
Zou hem toch laten zitten, prachtig die H-type schakels in een soort dak reliëf !!
Deze NA, een Seiko Laurel uit 1960, liep wel, maar erg slecht. Het mankeerde niets (gelukkig), een goede schoonmaakbeurt was meer dan voldoende. En nu loopt het weer goed, hetzij met een beaterror, maar aangezien ik daarvoor het correcte tooltje nog niet heb, ga ik daar nog even niet mee klooien.
Ik ben wel erg tevreden over de amplitude, voor een Seiko zelfs zeer goed te noemen…
Dail down
Dail vertical
Dail up
Deze ZOLA kocht ik van dezelfde verkoper dan van de TIGER die ik gisteren liet zien. Ook deze liep niet.
Er zit een veer in van een automaat waarvan de spindel het lange deel is afgebroken. Puur uit nieuwsgierigheid heb ik deze gereinigd , geolied en teruggeplaatst bij wijze van experimenent.
Verder lag de click los in de kast en zat het clickveertje geklemd tussen het veerton rad en het kroonrad. Logisch dat hij ‘overwound’ was en niet liep volgens de verkoper.
Enfin, hij loopt als een zonnetje ondanks de nogal orthodoxe opwindveer.
Caliber is wederom een FE 233 maar met datum. Geweldig hoe simpel deze is gemaakt
De plaat is groen met ja hoe noem je deze slijping? Mooi hoe het licht speelt met de plaat alleszins. Ene mooi groen mag er ook zijn. Ik hou nu eenmaal van kleur!
DU
DD
DF
En plaatjes