Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Klopt. maar dat was bij (de meeste) Timex horloges ook zo en die zijn bij een flink aantal verzamelaars best gezocht en geliefd. Ik geloof niet dat die HK dingen bij een brede groep echt als veramelwaardig worden beschouwd.

Ik heb zelf ook wel zo iets liggen. Dat ding bewaar ik omdat ie zo’n bizar mooie groene wijzerplaat heeft, een heel raar kastontwerp, een rode datum en zowaar ook nog een gefacetteerd glas. Al kan je dat op de foto moeilijk zien, want van plexi. Wat voor moois wil je nog meer? Het merk? Orient? Ja hoor… Daar heeft waarschijnlijk LORIENTA gestaan, of zo iets. Als je de eerste en de laatse letter wegpoetst heb je ineens een echt merk. UIt dezelfde koker komen de ASEIKON horloges, zelfde truc, heb je ineens een Seiko - Belaser.

Verder valt bij deze ‘Orient’ het uurwerkje nog wel mee: een in HK in licentie vervaardigd Baumgartner 866 uurwerk. Swiss made staat er op, ergens. Ik dacht het niet… , want elders op die zelfde brug: Constructa Watch LTD. Hong Kong dus.

image

Met behulp van nog twee van die eveneens defecte valse Baumgartners heeft de goede @Scudo dit ding weer voor mij aan de praat gekregen. Bij deze trouwens ook nog de groeten en complimenten aan @KaiseRRuby die dat setje van 4 made in HK horloges voor mij had opgedoken ergens uit Spanje.
Het was nog een heel gedoe om het pakje waar ze in zaten thuis te krijgen. Een vriendelijke vriend van PostNL had het pakje gewoon ergens verderop bij de buren in de tuin geflikkerd. Gelukkig heb ik lieve buren. En gelukkig zijn ze toch goed terechtgekomen, Ruben!

Ik geloof dat Peter van de drie overgebleven horloges uit dat lotje ook nog een levend exemplaar heeft weten te maken. Die zit misschien nog wel in zijn eigen collectie. Het zij hem zeer gegund.
Wel leuk dat van dit soor wonderlijke misbaksels, toch vaak ook uit de jaren '70 van de vorige eeuw of ouder, er nog wat exemplaren over zijn gebleven en soms nog werkend gemaakt ook. Dat laatste dank zij enthousiaste horlogemakers als Peter alias Scudo die hun neus niet optrekken voor zo’n HK of DDR, of blikken Timex ding. Peter heeft van dat soort horloges, bijna altijd penankers, in de loop van de tijd een indrukwekkende collectie opgebouwd. Hij aarzelt ook niet om er af en toe voor iemand anders eentje te reanimeren. Dank en Hulde!

Hier wat foto’s van mijn weer tot leven gebrachte ‘Orient - Belaser’

22 likes

Inderdaad een mooie (aan de buitenkant :wink:) Lex! :ok_hand:t3:

Er is wel groot verschil in kwaliteit onder penanker uurwerken.
De jouwe ziet er nog redelijk “demontabel” uit, in tegenstelling tot die van Betula.

Ik heb een keer een penanker geserviced en dat viel best mee. Het is kwalitatief minder vergeleken met bv een simpele FHF of Felsa en afregelen is lastig maar het had wel een gesteende radertrein, schokbescherming en alles was “gewoon” geschroefd en niet geklonken/geperst.

1 like

Maar er is dan wel iets heel moois uit gegroeid :ok_hand:

1 like

Nou, dat is zeker waar. @lassale heeft een keer een penanker van mij onder handen genomen, dat was bijna geen doen. Ding was niet goed te krijgen. Maar uiteindelijk wel natuurlijk, door vakmannen als Harry. Als het goed is nog steeds bij een forumlid overigens, @Mipnick heeft hem.

2 likes

Welke?

De penanker Story Automatic.

1 like

Die heb ik uit eindelijk aan een andere hobbyist verkocht buiten het forum, want hij liep erg slecht.

1 like

Daar zal die persoon dan niet echt blij mee geweest zijn?

Ding was eigenlijk aan pensioen toe, Harry heeft hem nog zover opgelapt dat hij te dragen was maar dat zal ook weer gesleten zijn. Hopelijk was de ander er blij mee. :slight_smile:

1 like

Tenzij het erbij gezegd is bij de verkoop.

1 like

Is erbij gezegd bij verkoop inderdaad.

2 likes

Goed gedaan jochie!

Recentelijk een leuke groene Prisma binnen gekregen. De kast is niet smetteloos, maar nog behoorlijk fris voor zijn leeftijd.

De wijzerplaat ziet er ook nog netjes uit.

Ziet een FHF 974 QH uurwerk in en tikt met 21600 en wat ik bij Ranfft kan vinden is waarschijnlijk uit 1980. Toch een uurwerk van 44 jaar oud. Ziet er netje en fris uit.

Heb hem een service gegeven, de kast schoongemaakt, een nieuwe pakking op het deksel gezet, glaasje gepolijst en is er leuk uit gekomen.

Was goed af te stellen. Helaas is de foto niet helemaal 100% scherp.

De kast durfde ik niet aan te polijsten. Was niet zeker of het 100% staal is of toch verchroomd. Ik neig te zeggen verchroomd, maar soms is het beter niet te prusten … voor het mis gaat.

Bandje erop.

Die kan morgen mee naar kantoor :sunglasses:

18 likes

Inderdaad verchroomd. Dat is eenvoudig te zien, als er op het achterdeksel staat “stainless steel back” dan betekent dat dat alleen het achterdeksel van rvs is. Anders staat er “stainless steel”.

12 likes

Bedankt @wbcoupe , weer wat geleerd.

1 like

Leuk ding! Grappige combinatie van rond met toch een TV glas en c shape kast.
Mooi strak afgeregeld!
De ST 97 is het sneller tikkende broertje van de bekende AS/FHF/ST 96, de A staat voor ‘Datum’. Waar QH voor staat weet ik niet, waarschijnlijk een productie/lot aanduiding.

1 like

Lex, bij Ranfft wordt de QH wel genoemd in de details. Het is een 974 uurwerk waar de 4 voor date staat. Op de foto is te zien dat hij al verdraait richting 11 juni. Staat wat gek, maar hij functioneert prima.

https://ranfft.org/caliber/5800-FHF-97

Slip of the mind, Arie, ik bedoelde ook 96-4 / 97-4. Waarom ik een A intikte weet ik ook even niet. Zal de leeftijd zijn.
Ik werk overigens nog niet zo veel en zo makkelijk met de ‘nieuwe’ ranfft.org. Ik vind de layaout onoverzichtelijk en kan niet zo goed omgaan met de zoekfunctie. Ik heb voor de meeste uurwerken wel nog de gegevens van de oude ranfft ‘pink pages’.

Als je weet om welk uurwerk het gaat zijn de ranfft pink pages nog eenvoudig te vinden via the way back machine.

hier de URL van het voorbeeld (screenprint) hierboven:

bidfun-db Archive: Watch Movements: FHF 96-4

3 likes

Mijn eerste sovjet gevonden in Eindhoven op de rommelmarkt. Het viel me wel enorm tegen met alle deksteen veren die me om de oren vlogen. Uiteindelijk toch tot een goed einde weten te brengen :grin::joy:

Voor:

Na:

23 likes

Ja die veren is even een dingetje.
Mooie Raketa geworden. Ik heb vorige week exact dezelfde geserviced. En ook zitten klooien met die veertjes.

Wel even de lift angle op 42° zetten voor een goede meting. :wink:

4 likes