Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

In het donker even zoeken. Lampen uit en alleen een zaklamp. Zie je hem misschien glimmen.

2 likes

Klopt. Heb ik ook, maar nog niet kunnen doen.

Nieuwe stift met nieuwe kroon als Kroon op mijn reanimatie werk van mijn 16-jarige-ik horloge.

7 likes

Lange tijd niet meer echt aan horloges gewerkt, dus langzaamaan maar weer eens oppakken.

Een Tissot 516 (what else). Van scratch, met nieuwe wijzerplaat, service, kroon, alles:

Nu kan ik kwartetten:

Twee handwinders en twee automaten

28 likes

WoW!!

2 likes

Fijn hier weer wat van je te zien Clim! Beautiful foursome!

2 likes

Welcome back Clim! We misten je !
Deze Eta 1256 ( met apart click- systeem) is kennelijk gelieerd aan Edox.
In deze context past hij wel!
( Er zat geen leven in, maar een service en nieuw glaasje was genoeg)

16 likes

Nog een Rus gereanimeerd.

18 likes

:100: Oh te gek Peter na zeker tien jaar in de la met ‘afgekeurden’

1 like

Hier maar eens een antwoord typen ipv een appart draadje in het techniek topic. De herstellingen gaan steeds vlotter en makkelijker. Oefening baart kunst. Deze is er ook weer eentje … die had voor mijn doen aardig liefde en aandacht nodig, maar … het is me gelukt.

Ik heb een aantal Raketa horloges liggen wat wat projectjes zijn. Van de week al eentje weten te redden en nu de tweede. Ik heb er vier en de bedoeling was om van vier stuks drie aan de praat te kunnen krijgen. Dit is de tweede, de derde weet ik nog niet.

Deze Raketa trof ik zo aan, maar vond hem gaaf uit zien. Vierkant met wat rondingen… en er lag ook iets op de wijzerplaat wat ik op het oog nog niet helemaal thuis kon brengen vanwaar het kwam.

De balans gaf een prachtig beeld van hoe er in het uurwerk was huis gehouden :frowning:
Ik dacht even dat wat op de wijzerplaat lag de deksteen van de balans was.

Balans eraf.

En gaandeweg het sleutelen kwam ik ook de plek tegen waar het steentje vandaan kwam. Die bleek van het secondenrad te zijn :dizzy_face:

De overige onderdelen uit elkaar het gehaald en door de schoonmaak heen getrokken. Ik heb geen stenenpers, maar heb het steentje met de tools die ik wel heb terug weten te zetten op zijn plek zonder brokken en daar was ik toch best trots op.

De balans was een dingetje … ik had nog drie andere uurwerken. Eentje (de eerste die stil was blijven staan na mijn service) en nog twee anderen. Van de andere pastte er eentje, maar die kreeg ik niet aan de praat net als het uurwerk waar hij uitkwam. Na lang zoeken en speuren denk ik het probleem te hebben gevonden. Het balansgewicht (als je dat zo noemt) zit denk ik los op de balansas. Hij wiebelt wat en blijft niet lopen. Uiteindelijk de balans uit een ander (nog te herstellen uurwerk) gepakt en het was draaien en lopen. Perfect.

Uurwerk was ook perfect in te regelen en ben erg tevreden met het resultaat.

Kast in de ultrasoon, glaasje gepolijst, wijzerplaat en wijzers erop et voila … daar is hij dan.

Een mooie bijpassende grijze lederen bandje erop en klaar. Vind het een tof horloge en ben ik wel wijs mee :sunglasses:

29 likes

Ah fantastisch bezig !!! Dus deze week is USSR-watch rescue week !! :sweat_smile:
Enorm benieuwd naar de eindscore van jou en Peter (@Scudo ):ok_hand:

4 likes

Deze kortgeleden binnengekregen. Direct genezen van deze rommel :see_no_evil::exploding_head:

De wijzerplaat zit gewoon geplakt met twee dotjes lijm. Zag er ook uit zoals vanuit de fabriek. Hij liep niet, maar het ding is ook niet te servicen. Alles is vast geponst en enkel de balans en het penanker kunnen eruit. De stem kreeg ik niet los. Kroon van de stem gedraaid en toen het uurwerk er maar uit gevist. Zo goed als kwaad schoon gemaakt, links en rechts wat olie gegeven. Glaasje gepolijst, kast schoongemaakt en een bandje gestoken.

Hij loopt weer, maar snel weg met het ding. Ik krijg hier kriebels van.

13 likes

Ff wat wijzerplaatstickertjes halen, werkt perfect voor dit soort dingen :ok_hand:

Kriebels…maar toch een leuk horloge. Technisch gezien Bagger, cosmetisch prachtige wijzerplaat…

Zonde! Ziet er wel leuk uit!!

Mooi werk Peter. Best een ingewikkeld ding met die jaarschijf.

2 likes

Weet niet of die technisch ingewikkeld is maar vond hem al jaren best een beetje menselijk…
Dan deed ie het wel, dan weer niet, en een beetje 'n koukleumpje ook :wink:

2 likes

JEHAKA. Jammer dat zo’n horloge wat er extern toch heel leuk uitziet zo’n blikken Hong-Kong Narigheid uurwerk heeft. Knap dat je 'm toch nog aan de praat hebt weten te krijgen. Zo lang als ie blijf lopen toch een heel bruikbaar ding en het was denk ik een leuk leerproject!

1 like

de zonet in staties klaargemaakte rado spacewing. Amai dat heeft wat voeten in de aarde gehad :wink:

18 likes

Er ligt toch een (deels) Zwitserse claim op:

Neemt niet weg dat het uitgangspunt voor dit soort uurwerken was om goedkoop machinaal te kunnen produceren. Volgens mij nooit bedoeld om geserviced te worden.

4 likes