Welke vintage draag je vandaag? Deel XI

Inspirerende term, misschien wel meer merken die SR daarvoor hebben ingezet :thinking: - maar ik moet eerder aan vliegende schotels denken. Geen idee wat voor Omega ze daar aan boord dragen :innocent:

3 likes

Dat is geen verkeerde binnenkomer! :smiley: heel tof

Jammer :male_detective: het leek me wel te passen bij het marketing klonen van die tijd.
Bij de oude Certina DS was er een soortgelijke rubber ring voor schokbescherming, maar niet als SR zover ik weet.
Er werd wel over gesnoefd in Certina pr, zoals gemonteerd in een wiel van een rally’s auto, een ijshockey puck en via een val van zes meter hoogte…
Het enigszins onbekende Wolbrook past in zijn hedendaagse horloges ook rubber (3D) ringen toe om het uurwerk extra ‘shock resistant’ te monteren. Ook hier geen spoor van SR, zij noemen het sinds 2020 ‘hexaplex’…:male_detective:

2 likes

17 likes

Martijn, dank je wel! :slight_smile:

1 like

Dank!

Ha! Was het maar zo makkelijk als het intikken van een Google zoekopdrachtje :wink: Nee, dit merk ga je niet snel vinden en je zult je zoektocht op (online) Fins grondgebied moeten doen.

Ik heb er een NA over geschreven:

Nog wat meer info over Finse horloges

Overigens Incabloc is een schokbescherming systeem en zeker niet alleen voorbehouden aan het merk Tiger.

2 likes

Deze vrolijk tikkende Seiko EL-370 voor vanavond…

13 likes

Bij de nieuwe nog steeds! Is door hen bedacht in '56-'57, het patent is toegekend in mei '59. De DS’n worden nog steeds zo gemaakt!

En hier met wat Duitstalige uitleg:

10 likes

Héé dat wist ik niet, bedankt :+1:t2:maar mijn jongste Certina is dan ook al zeker vijftig jaar oud :relieved:

2 likes

Marketing clonen of elkaar af troeven met “uitvindingen” en de daarbij horende catchy benamingen om er toch maar uit te springen.
Die term Hexaplex heeft dan voor mij wel een retro 80s vibe, doet mijn dan denken aan iets uit Back to the Future of zo :wink: agja het beestje moet een naam hebben.
Het leukst vind ik de jaren 50 horloges met maximaal volgeschreven wijzerplaten zoals bij mijn Enicar: Ultrasonic, automatic, nivaflex, waterproof, 17 jewels, Incabloc, Swiss… en dat op één wijzerplaat! Dat moest wel kwaliteit zijn!
Te zien aan de mooie post van @dins1 is de zweefring en de 3d afgeleide van Wolbrook, in ieder geval een goede uitvinding gebleken.
Mijn Schwebering zou van midden jaren 50 moeten zijn. Wie heeft wie gekloond? :male_detective: we zullen er vast niet achterkomen.

18 likes

Vandaag dan een dressy vormgevingtechnisch gekloond allergaartje voor op het werk. En “slechts” voorzien van Incabloc schokbescherming en nul rubber rond het uurwerk of deksel (!) :wink:

Doordraaien tot de juiste datum was even te veel vanmorgen

21 likes

@Gjgle77 mooi detail die secondenring aan de binnenkant van de indices.

2 likes

Tnx! Daar sloeg ik ook op aan, de 12 markering zat bij aankoop wel bij de 7 maar dat mocht de pret niet drukken.

1 like

Ik geloof dat dit een Ref. 9118 is.

18 likes

@vouwfietser stylish horloge! Eenvoudig en serene uitstraling, mooi hoor.

1 like

Laco 1944, dit was een jubileum horloge in die tijd. Champagne dail met fancy lugs.

23 likes

Goede morgen :smiley:

De Vuillemin Regnier gisteren en vandaag weer:


Fijne dag allemaal :sunglasses:

20 likes

Доброе утро

22 likes

Lompe lip moet zijn charmes hebben van de dial :slight_smile:

19 likes

Vandaag geen Longines, maar UG.

39 likes