NA: goodbye Omega PO, Welcome Rolex Sub no Date

Hoi iedereen,
Als horlogeliefhebber, wou ik naar aanleiding van de geboorte van mijn zoontje vorig jaar graag een mooi horloge aanschaffen om dit te gedenken/vieren.

Mijn absolute topper was de Rolex Submariner (no date). Nu ben ik zelf niet geheel onbemiddeld maar een aankoop van dergelijk kaliber is toch niet zomaar gedaan. Als jonge vader die pas gebouwd heeft, met nog wat uit te voeren afwerkingsprojectjes aan het huis, is een uitgave van een paar K aan een hobby/liefhebberij niet op 1, 2, 3 beslist.

Gezien de prijs van een Rolex heb ik indertijd toch beslist om een iets goedkoper horloge te kopen wat mij ook enorm aansprak: de Omega Planet Ocean 8500 45,5mm. Hiervan trouwens onderstaand topic gepost waar veel leuke reacties op kwamen:

Na de aanschaf van de Omega Planet Ocean bleef de Rolex Submariner (no date) mij wel aantrekken (en aan mij trekken). Door het zien van al die knappe Rolexen hier op het forum, sloeg de twijfel toe: is de Planet Ocean niet te groot met zijn 45.5mm? Heb ik niet een verkeerde of te snelle keuze gemaakt? Gaat de Rolex Submariner met zijn 40mm niet te klein zijn op mijn pols en dus toch niet beter gaan voor een Sea Dweller 44mm?

Tijdens een dagje shoppen in Maastricht ook even zitten verlekkeren aan de etalages van de verschillende grijze/tweedehands dealers daar aanwezig. Uiteindelijk toch maar bij Filipucci binnen gegaan om eens te zien hoe al dat moois om de pols zou staan. Heel vriendelijk, behulpzaam en vrijblijvend ontvangst trouwens door de verkopers van Filipucci. Na het passen bleek dat mijn voorkeur toch blijft uitgaan naar de Submariner no date:

• De datumversie met bijhorende pukkel vind ik niet zo strak en als ik dan toch eens van horloge wissel, zit ik mij altijd op te jagen in de foute datum (te lui om die ook effectief juist te zetten). Submariner Date en Two Toned vielen dus al af.
• GMT II BLNR was een kanshebber maar is toch weer nog een stap duurder en met de PCL’s een brug te ver omdat ik constant schrik zou hebben krassen te maken.
• De Seadweller is echt een serieuze joekel en is misschien toch net te groot en aanwezig op de pols.
• Puur voor de lol ook maar eens een Daytona aangehad maar die deed mij eerlijk gezegd niet zo veel (gelukkig maar gezien het prijskaartje!)

Door het overlijden van een van mijn collega’s in actieve dienst kwam ik tot het besef dat je maar een keer leeft en de aanschaf van een Rolex geen verloren kapitaal is. Ondertussen door het sparen van muntstukken, briefjes van 5 euro niet uit te geven en een occasionele extra bijdrage, was mijn horlogespaarpotje toch, iets sneller dan verwacht, genoeg gevuld om de upgrade-flipper aan te vatten.

De spreekwoordelijke kogel was dus door de kerk en de PO ging de verkoop in.
Maar, sloeg dat even tegen: genoeg interesse doch met inruilvoorstellen waardoor ik terug naar af was.
Ben er ondertussen wel uit dat verkopen van horloges niet echt mijn ding is: word er blijkbaar heel onrustig en ongeduldig van… Niet goed voor de gemoedsrust en voor mij is het hele horlogegebeuren echt een liefhebberij en vooralsnog geen handel. Denk dat een tweedehandse PO XL ook niet direct makkelijk verkoopbaar is (heb ik nu zelf mogen ondervinden).

Dan maar op zoek naar een andere manier: het aanbod Submariners no date van diverse grijze handelaren bekeken en gepolst of de PO inruilen een optie was. Uiteindelijk van JK watchstore (@Jan_Klaas ) een zeer mooi voorstel inruilwaarde aangeboden gekregen waarop de deal onmiddellijk bezegeld was.
De Submariner is trouwens in excellente staat en oorspronkelijk van 2017 wat een extra meerwaarde is gezien het geboortejaar van mijn zoontje…Ik denk dat hij het niet erg zal vinden dat ik een upgrade van horloge ter aandenken van zijn geboorte heb gedaan.
Als je tot nu heb blijven lezen in mijn aanschafproces, wil je echt wel de foto’s van mijn nieuwe Sub zien :wink:

Het horlogevirus heeft mij zwaarder te pakken gehad dan ik voor mogelijk had gehouden. Nu puur genot met mijn nieuwe aanwinst en hopelijk rust op horlogevlak!

Mvg,
Pieter

91 likes

Mooi verhaal, veel draagplezier!
Schitterende klok… :ok_hand: :+1:

1 like

Mooi verhaal en heel veel plezier met dit top horloge!

Ik vind die band ook zo fijn. Iets warmer… dan zet je hem gewoon een tikkie groter.

1 like

:grin: ik vond en vind ze beide goed dragen. De Rolex is beduidend kleiner maar is met zijn robuuste Kastvorm toch ook een klepper die niet misstaat!

1 like

Gefeliciteerd! Staat je goed :muscle:

1 like

Goede keus…! :+1:t4:

1 like

Mooi man :ok_hand:

1 like

Ah nice…! Ik heb hem zelf ook😂
Heel veel plezier ermee!

2 likes

Gaaf dat je deze alsnog hebt aangeschaft. Genieten!!! :ok_hand:

1 like

Prachtig horloge, geniet ervan! :+1:

1 like

Dat is iets wat ik in het achterhoofd hou bij een eventuele aankoop van een horloge. Mocht ik het ooit terug willen verkopen en er is weinig/geen interesse, zal ik het niet erg vinden om het horloge te houden of aan een significant verlies te kopen.

Bij grotere aankopen is afschrijving een belangrijke factor en houd ik toch sterk rekening met de waardevastheid en/of populariteit van een horloge tenzij ik 100% zeker ben dat ik het horloge wil houden.

1 like

JK = altijd goed :ok_hand:

1 like

Mooi verhaal, geniet van je zoon en het horloge.

1 like

Congratz!!!

1 like

Mijn beste,

Een ruimhartige introductie van een markant horloge!!
Ik wens je er een aangename tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Mooie aanwinst. Van harte!

1 like

Leuk geschreven, veel plezier met de Sub!

1 like

Alles is al gezegd, maar wens je heel veel plezier met de nodate.

En je krijgt er een gratis Nomoremoneytospend bij toch ?
Dus weer ff rust tot de volgende.:joy:

2 likes

Mooi verhaal en veel plezier met je Rolex!

Op naar zoon nr.2 zou ik zeggen! Kort na de eerste kocht ik een sub, na de 2e een PO :slight_smile:

2 likes