Olie bestellen, zit ik goed?

Beste leden,

Al enige tijd geleden heb ik mijn horlogegereedschap besteld. Zie topic: Knoop doorgehakt, horloge gereedschap binnen!

Na het succesvol uit elkaar halen van de uurwerkjes wil ik toch graag het mechanisme weer in elkaar zetten en kijken of ik aan de hand van een 24-uurs meting het horloge ‘‘goed’’ kan laten lopen. Daarbij heb ik na het reinigen wel olie nodig om het uurwerk ‘‘af’’ te maken. Mijn doel is om vintage uurwerken hiermee op te knappen.

Na wat oude topics te hebben gelezen heb ik mijn boodschappenkarretje bij CousinsUK als volgt ingedeeld:

  • Moebius (20 ml) Microgliss D5
  • Moebius 9020/2 2ml
  • Moebius Oil 9010/2 2ml

(daarnaast nog een simpele hand fitting press erbij gedaan, omdat ik anders niet weet hoe ik de wijzers er weer op krijg.) Iemand een tip om dat zonder press te kunnen doen?

Mijn vraag aan jullie of ik met deze oliën goed zit. Ik zal niet dagelijks horloges repareren, dus vandaar deze hoeveelheden! En omdat ik het weer vanuit Engeland laat bestellen, en dus de verzendkosten meespelen, vraag ik toch voor de zekerheid even jullie advies.

Graag hoor ik het van jullie experts!

P.S: is rodico ook een vereiste?

Met vriendelijke groet,

SwissJaguar

Voor smeren van het uurwerk zou ik gaan voor:

Moebuis 9010 gebruik je voor het olie geven van je shock-systheem, secondenrad en ankerrad.

HP 500 en HP 1300 voor het smeren van 2e en 3e rad, afhankelijk van het tik getal. laag HP 500 hoog HP 1300.

Voor vet zou ik gaan voor molycote, gebruik je voor Hebel, Tirette etc.

Voor de paletten zou ik 941 voor laag tik getal en 9415 voor hoog tikgetal.

Even van uit gaande dat er gewerkt word aan handopwinders en eenvoudige automaten.

Dit is nog maar een ¨eenvoudig" begin maar wel een goed begin.

Rodico is erg makkelijk om onderdelen op vast te drukken als je ze moet smeren, en werkt ook prima als je overtollig vet wilt verwijderen.

Succes.

Idd, ik gebruik D5, 9010 en molycote.

En rodico is onmisbaar voor een horlogemaker :slight_smile: Ideaal om deksteentjes eruit te halen en olie te geven. Ook voor reinigen stofjes op nieuwe glaasjes voor je de kast gaat dichtmaken

Hierbij een Moebius smeerplan.
De ‘blauwe’ passen het best, maar ook de ‘zwarte’ zijn te gebruiken.

Met vriendelijke groet,
Inca

Bedankt voor de reacties! Ik wil het bij de basis houden en nog niet alle oliën kopen die essentieel zijn voor alle verschillende horloges etc.

Zoals @Bart82 al aangeeft is D5, 9010 en molycote + rodico dus voldoende?

Molycote kan dus een vervanger zijn voor Moebius 9020/2?

9020 is dunne olie en molycote is vet wat je gebruikt voor wrijvende onderdelen zoals het tirette gedeelte.
Maar met D5, 9010 en Molycote kom je een heel eind in het begin.

Molykote (is met een k gek genoeg) DX moet je hebben. Tube kost niet veel meer dan een tientje als je een beetje zoekt. Kies de kleinste tube, je krijgt 't nooit op!