Knoop doorgehakt, horloge gereedschap binnen!

Beste leden,

Eindelijk de knoop doorgehakt en een bestelling geplaatst bij CousinsUK. Het is voor mij de eerste keer dat ik bezig ga met het knutselen aan horloges. Ongeveer een jaar geleden (januari 2016) kocht ik mijn eerste horloge. Sindsdien zijn er 7 bijgekomen, waaronder drie knutselhorloges (ander topic). En nu is er uiteindelijk wat basic gereedschap om zelf aan de slag te gaan.

Jullie als horlogefanaten hebben mij geënthousiasmeerd en gemotiveerd om lekker bezig te gaan met horloges. Ik hoop dat ik na enige tijd kundig ben om zelf horloges te servicen. Natuurlijk is dit een hobby en zal het enige tijd gaan kosten voordat ik zover ben. Voor nu wil ik proberen om horloges uit en in elkaar te halen en beter te begrijpen hoe het mechanisme werkt. Alhoewel ik geen veeropwinder en olie heb, heb ik toch wat olieproducten aangeschaft. Dit is voor later, als alles goed gaat.

Hieronder een paar foto’s van het gereedschap. Voor mij is het doorslaggevend om in het vervolg, als ik wat verder ben met het demonteren en monteren van horloges, kwalitatief goed gereedschap (Bergeon) aan te schaffen. De kwaliteit voel je meteen.

Bergeon schroevendraaierset, erg blij mee!

Cushion case had ik groter verwacht, daarnaast is een uurwerkhouder van betere kwaliteit voor later ook aantrekkelijker. Het is voor mij de eerste keer dat ik zo’n bestelling plaats, maar ik ben erg tevreden over de service van Cousins en de geleverde artikelen.

Ik ga me nu maar even rustig storten op het demonteren van een knutselhorloge!

Met vriendelijke groet,

SwissJaguar

51 likes

Jaloers :heart_eyes:

3 likes

Bam, en inclusief KL zakmes. Laat die Russische uurwerken maar komen :smile:

3 likes

Ziet er goed uit! Succes!

2 likes

Hartstikke leuk om te zien! Heel mooie startset ook :+1:

Ik startte destijds met een setje van Bijou Moderne, om banden en batterijen mee te kunnen verwisselen. Was ik toen dolblij mee. Nu gelukkig inmiddels een redelijke set opgebouwd. Dat gaat stukje bij beetje :relaxed:

Heel veel plezier gewenst met deze prachtige hobby! :relaxed:

P.S: er zijn zeer vele bronnen voor informatie over horlogemaken, maar één heel leuk YouTube kanaal wil ik je wel alvast adviseren en dat is: ‘bunnspecial’ Daarmee kan je ook meteen zelf aan de slag! :relaxed:

4 likes

Kijk, je begint meteen goed! :thumbsup:
Ik ben met goedkoop Chinees gereedschap begonnen om het eens te proberen en te kijken of ik het leuk vind. Sommige dingen daarvan zijn best bruikbaar, maar andere vervloek ik regelmatig, dus die ben ik langzamerhand aan het vervangen door spullen van betere kwaliteit.

Heel veel succes en plezier alvast met deze uitdagende hobby!

1 like

Mijn beste,

Een leergierige aanwinst!!
Mijn complimenten!!
Ik wens je derhalve veel plezier met deze vernuftige uitdaging!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op. :first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Mooie spullen, veel plezier ermee.

1 like

Ziet er goed uit. Veel knutselplezier.

1 like

Mooie spullen🖒…

Sterkte met de verslaving…zit er vaak ook aan te denken om een horloge uit elkaar te halen😊

1 like

Daar ga je veel plezier van hebben, knutselen maakt de hobby nog leuker!

1 like

Leuk! Succes met het gebruik.
Zelf heb ik momenteel wat Chinees spul; alleen een Burgeon voor het swappen heb ik gelijk maar goed aangeschaft.

2 likes

Mooie set heb je gekocht. Je start is in ieder geval goed, nu nog even doorzetten bij de tegenvallers.

3 likes

Nu moet je absoluut olie en rodico kopen. (Veeropwinder is niet nodig :wink: )

1 like

Mooie set. Daar zal je veel plezier van hebben. Groet. Richard.

1 like

@SwissJaguar Leuk topic! Ben echter benieuwd hoe het is afgelopen? Ik ben namelijk precies in dezelfde fase als jou op dat moment. Paar weken rond kijken op HF en steeds vaker lezen dat men hun horloges zelf onderhoudt etc etc.

Is het een beetje gelukt om te kunnen klussen aan je eigen horloges ? Of was het een hopeloze misie ?
Ik ben zelf best onhandig, en wil ook beginnen te oefenen met knutselen aan horloges, alleen betwijfel ik of ik het zelf ga kunnen…

3 likes

Z’n laatste bericht is van 2 oktober. Kan van alles betekenen… :wink:

Ik zit op 1763 pond aankopen bij Cousins, sinds 1 januari. En dan had ik het grootste deel van de “uitzet” al, en koop ik ook op eBay nog veel spullen… Zonder serieuze diepte-investering blijft het water naar de zee dragen. Je grijpt dan telkens mis naar tools die je niet hebt, of van inferieure kwaliteit zijn. Just my 2 cents. :slight_smile:

5 likes

Hey, leuk dat je ook in die fase zit. Waarschijnlijk heb je overal al wel gelezen, dat wanneer je gereedschap koopt je beter in 1 keer goed spul kan kopen. Bijvoorbeeld schroevendraaiers van bergeon i.p.v. chinese setjes/gereedschap.

Om eerlijk te zijn ben ik afgelopen jaar erg druk geweest waardoor ik het knutselen een beetje uit het oog ben verloren. Het demonteren van een vintage horloge viel reuze mee, olie geven iets moeilijker, en in elkaar zetten prima tot aan de laatste paar stapjes. Advies daarover moet ik nog vragen, denk dat ik morgen er maar even verder mee ga.

Ik ben niet super handig, maar heb wel een gevoel of iets wel of niet werkt en klopt, daarnaast peobeer ik het zo rustig mogelijk te doen.

Als je het wilt proberen, vooral doen! Het is erg leuk en als het tegenzit dan stop je er toch een tijdje mee? Als horloges je echt interesseert dan kom je toch wel terug :wink: ik knutsel een tijdje niet, maar ben nog elke dag bezig met horloges.

Succes!

3 likes

Reageren is niet echt mijn ding, ik lees vooral! :wink:

3 likes

Hey bedankt voor je reactie :slight_smile:
Jaa klopt! Ik ben er nu wel uit dat ik liever gelijks iets goed kan kopen ipv chinees spul.
Ik ga het gewoon proberen en dan zie ik wel waar het me brengt.
Misschien heb ik wel ongekend talent :innocent:

Ik zal het laten weten als het zover is!

Groet,

Russell