Tot nu toe moet ik voor ieder wissewasje naar de plaatselijke juwelier. Dan moeten jullie denken aan zaken als: schakeltje er bij of er af, bandje aan de kast monteren of demonteren, batterijtje vervangen. Het lijkt me dat dit allemaal prima zelf te doen moet zijn (met enige oefening). Nu is alleen mijn vraag: wat is een goede starterset voor de bovengenoemde klusjes en met goed bedoel ik: zowel kwalitatief als qua uitgebreidheid van het instrumentarium.
Kortom, ik kan wel wat advies gebruiken. Maar het mogen ook links zijn naar startersetjes die op internet te koop zijn en waar iemand goede ervaring mee heeft.
Bedankt. Bij het maken van mijn topic kreeg ik wel suggesties voor eerdere topics die over dit onderwerp gingen en die heb ik ook bekeken. Alleen leverden die eerdere topics weinig bruikbaars op, dus vandaar dat ik mijn topic alsnog maar heb geplaatst. Ik zal dan qua zoeken wel iets niet goed hebben gedaan, maar ja wat wil je: ik stam nog uit de tijd van de ponskaarten
Maar ponskaarten op wat, wil ik dan natuurlijk weten. S/390? VMS? AS/400? BS2000? OS2200? MCP?
Wel, die zou ik eerder afraden. Als het een samengestelde kit is, is het bijna altijd lage kwaliteit rommel. Ik zeg “bijna” omdat er misschien wel iets niet-rommel bestaat maar ik ben ze nog niet tegengekomen, zeg maar.
Je bent beter af met een kleiner aantal stuks van degelijke kwaliteit te kopen. Het moet daarom niet allemaal Horotec of Bergeon zijn - de huismerken van e.g. Cousins UK zijn goed genoeg voor amateurs zoals wij. Maar van zo’n startersset gooi je gegarandeerd binnen het jaar 90% weg. De mijne heeft het nauwelijks zo lang uitgehouden, en goedkoop of niet, het is weggegooid geld.