Gereedschap

Ik maak hier maar een topic aan want bij gereedschappen kon ik geen nieuw topic aanmaken.

Ik wil een setje kopen om zelf horloge banden te kunnen verstellen.
Is onderstaande dan iets of heeft iemand betere of andere suggesties?

1 like

Om te beginnen werkt deze prima.

Wat bedoel je met verstellen? Schakels eruit? Op zich is t setje goed genoeg. Zijn Bergeon knockoffs.

Voor bandenwisselen en snelverzet zou ik wel de een real deal bergeon 6767-f of de (bijna identieke) opvolger 7767-f kopen.

Voor het geval dat de bandpennen vastzitten geef ik de voorkeur aan een metalen versie, en dan met fijne draad.

Edit: kennelijk is het wel van metaal?

Bij deze staat toevallig full metal erbij ja.
Zijn inderdaad ook die er uit zien als metaal maar plastic zijn.

Ik vind het enigzins goedkoop, weet niet of het iets is, ben bereid wat meer te betalen als de kwaliteit erop vooruit gaat.
Weet alleen niet waar het te koop is.

Ja voor schakels eruit ja.
Maar liefst wel wat degelijk spul, vind deze best goedkoop.
Geen zin in goedkoop is duurkoop.

Maar als het voldoet ook zonde om meer uit te geven

Tips waar je op kunt letten:
. genoeg ruimte zodat je er ook bredere banden tussen kunt leggen (22-28mm bijv)
. drukpin lang genoeg (bijv 20-24mm), zodat ook langere pinnen van brede band eruit gedrukt kunnen worden
. verwisselbare drukpin. Duw je er 1 krom kun je die vervangen
. fijnere draad op de drukbout. Daarmee kun je meer kracht zetten
. materiaal geheel: metaal sterker dan plastic

Ik gebruik de onderstaande 2.

De felrode met lange drukpin is het fijnste. Die heb ik in 2013 (…) gekocht via eBay bij redroosteruk

1 like

Deze set zal een stuk beter zijn, maar ook veel prijziger. Zit er niks meer tussen qua kwaliteit en prijs? Of beter meteen iets goeds kopen??

Weet ook niet hoe vaak ik zoiets gebruik, hobby pas begonnen :grinning_face_with_smiling_eyes:

Is zoiets beter of veiliger dan met een hamertje en een blokje?

Dit zit er qua prijs tussen in, merk Selva.
Iemand bekend hiermee?

Ik ben ooit met hamer en blokje begonnen.
Na verloop van tijd de 2 uitdruk tools gekocht. En die werken goed. Inmiddels zo’n 164 horloges (waarvan 150 geflipperd) en daarvan waren er toch wel 120 met stalen band.

Ooit 1 onwillige band gehad (TW Steel) en bij die band kreeg ik slechts met extreem grof geweld (…) de pennen eruit met een zware tang. Maar dat soort banden kom ik gelukkig nooit meer tegen.

Ik vind zo’n druktool prettiger werken, maar goed dat kan voor een ander anders zijn.

2 likes

Heb je deze toevallig al gekocht? Zo ja, hoe bevalt deze? En hoe wordt de set geleverd? In een etui, pouch,… ?

Ik ben zoekende naar een zelfde set. Ik kwam echter uit bij https://www.amazon.nl/-/en/dp/B07L85N9CX

Lijkt alleen wel of die van MMobiel puur banden wisselen is wat voor mij afdoende zou zijn. Ik ben niet van plan horloges open te maken. Vandaar de vraag of je er al ervaring mee hebt want dan lijkt me dat de betere keuze dan die van Amazon :slight_smile:

Aanvullend:
Die van Amazon is ook slechts een voorbeeld. Tientallen van dat soort sets worden aangeboden. Reden dat mijn oog op deze viel is puur de wat meer ingetogen kleur dan het veelal zwart met blauw van de rest van de sets.

Eh, dit ziet er exact uit als het el-cheapo setje dat ik via Amazon of Ebay ofzo gekocht heb voor 15 of 20 euro, maar volgens mij hebben ze simpelweg het grootste gedeelte van de foto gegrayscaled zodat het metaal lijkt… (Enkel de gele rubber knijper niet)

Voor deze prijs denk ik dat het exact dezelfde set is met een boel plastic.
Dat neemt niet weg dat ik deze set prima heb kunnen gebruiken om een paar bandjes te wisselen en/of in te korten, maar de kwaliteit is wat je kunt verwachten - ik heb inmiddels wat dingen verbogen en tandjes afgebroken van de tools.

Net een Bergeon 6767f besteld om te kijken of/hoe die het vol gaat houden.
Samengevat - als je gewoon eerst eens een paar bandjes wilt vervangen zonder veel geld uit te geven werkt deze set best okee.
Maar bij iets langer gebruik stort ie in elkaar.
Als je dus niet zeker weet of je in deze hobby verder gaat - koop dit setje, kijk wat er kapot gaat / niet goed werkt, en koop daar dan betere versies van :slight_smile:
Als je wel al weet dat je hierin verder gaat kun je beter gelijk voor de goede shizzle gaan.

1 like

Maar puur voor bandjes dan is de set uit TS toch afdoende? Goedkoper en minder onderdelen die nooit gebruikt worden ten opzichte van de set die ik postte. Ik ben overigens in het bezit van een Bergeon 6767f, de set wordt puur voor metalen banden inkorten.

Frequentie? Nu is het relatief vaak omdat ik gewicht aan het verliezen ben en bandjes vaker te los zitten maar op den duur moet het gewoon stabiel zijn en zal de set stof gaan vangen. Vandaar dat een 300 euro full Bergeon er sowieso niet gaat komen.

Maar puur voor bandjes dan is de set uit TS toch afdoende?

Ja, sorry dat bedoelde ik - dan werkt zo’n el-cheapo set best, voor eventjes!

1 like

Zo’n setje moet je echt links laten liggen, dat is echt niks waard.
Ik heb een setje van Amazon besteld met een aluminium bandentool, hamertje, wat pennetjes en een houder etc.

De eerste die ik ontving is direct terug gegaan omdat hij een productiefout had. (Zie review op Amazon :wink: )
De 2e die ik ontving was wel in orde.
Verwacht geen topspul, maar het doet wat het moet doen

Horloge Band Tool Kit,… https://www.amazon.nl/dp/B09164GVGR?ref=ppx_pop_mob_ap_share

1 like

Dat setje biedt zo te zien alles wat ik nodig heb (net als de set van MMobiel). Puur een set om split pens uit banden te tikken en eventueel de band in te korten. Als die set afdoende kwaliteit is ga ik voor die. Tientallen/honderden meer onderdelen zoals mijn gelinkte Amazon set is leuk maar als het allemaal troep is dan is het nog niets waard.

Het was overigens niet mijn bedoeling dit topic van @RemcoNA te kapen, excuses hiervoor.

1 like

Zo’n blokje is handig als je vastzittende cotter pins hebt. Je kunt dan (voorzichtig) tikken tot de pin loskomt. Voor het gewone werk gebruik ik de onderstaande gereedschappen. De ‘tang’ vorm is handig om gecontoleerd een pin te verwijderen en er weer in te zetten. Vaak moet je de pin verzinken in de band zodat aan beide zijden een kleine ruimte is.

Het vlotste werkt het met een veer gebaseerde pin duwer. Je duwt tegen de pin en op een zeker moment ‘knalt’ de tool tegen de pin en schiet die los. Bij gedragen horloges is dit meestal de manier om pinnen eruit te krijgen als er wat vuil tussen zit.