Goed gereedschap

Ik ben nu een klein jaar bezig met horloges. Het werken aan horloge uurwerken heeft mijn interesse, maar gaandeweg ben ik ook geïnteresseerd geraakt in het vergaren van onderdelen en dan zelf een horloge samenstellen. In beide gevallen is het nodig om over goed gereedschap te beschikken. Nu moet ik toegeven dat ik gek ben op gereedschap en in de horlogewereld kun je dan je hart ophalen. Omdat ik best negatieve ervaring heb met “koopjes” verkies ik doorgaans gereedschap van een goed merk of leverancier. Met uitzondering van mijn glazenpers heb ik tot nu toe Bergeon gereedschap gekocht. Ik ben nu aan het rondkijken voor een goede tangenset. Bij Cousins bieden ze een uitgebreid sortiment, waarvan twee sets mij opvallen. Heeft iemand hier ervaring mee. De Cousins versie is duidelijk een kloon van de Bergeon versie voor een fractie van de prijs. Zet me toch aan het denken.

Ik heb exact dezelfde als die Cousins versie, zonder de Cousins opdruk, van Amazon gehaald voor nog minder. Inclusief dat slecht passende houten staandertje dat ik vorige week definitief weggegooid heb. :wink:

Maar eigenlijk gebruik ik die tangen zeer, zeer zelden. Voor bijna alle horloge gerelateerde werk is zelfs de fijnste tang twee grootteordes te lomp.

3 likes