Knoop doorgehakt, horloge gereedschap binnen!

Nee ook niet de mijne. Denk dat veel nieuwe forumleden in het begin vooral veel lezen en de kat uit de boom kijken.

1 like

Leuk dat je start! Ik heb naast dit horloge gereedschap ook nog olie en wat andere dingen gekocht. Als je wilt weten wat ik allemaal heb kan ik het wel een keer voor je opsommen. Succes!

1 like

Mooie set heb je hier, veel plezier en geduld gewenst :wink:

Goed begin. Gewoon beginnen en volhouden.

Groeten,

Coos

2 likes

Ja graag! Tips zijn zeer welkom. Ik wil beginnen met - bandjes verwisselen

  • banden inkorten
  • baterijtjes vervangen

Ik zie dat toch wel als de basis waarover elke horloge liefhebber moet beschikken.

Grotere cushion?Wat ik doe ik koop voor een paar euro een deurstop (zeemvel uitknippen-zware elstiek er rond (model brooddoos)) klaar. Ze wegen zoveel dat ze niet gaan zwemmen mede ook door antislip rubbervoet .Veel knutselplezier.

Mooie set zo… en nu de rest nog… Triebniet, stenenpers, tappenpolijstgereedschapje (Jacot Tool)…

ik ben ook “klein” begonnen met een setje schroevendraaiers van HBM, Later een Setje Bronzen schroevendraaiers van Flume erbij gekocht… de stalen van HBM zijn voor het Demonteren, monteren doe ik met die Bronzen van Flume… Spiraaltangen?.. Ohja… die maak ik zelf wel… :smiley:
Werkbank?.. idem…

Soms ben je bij de serieuze hobby horlogemaker. En komen ze erachter dat ze een gereedschap je nodig hebben dat nog niet bestaat. Een paar uur later opeens wel. Vind ik altijd zo knap

een horlogemaker is ook gereedschapmaker…
Toen ik met horlogemaken begon, was het eerste wat ik deed een Uurwerkhouder maken… de eerste nog van kunststof, een ring waar een uurwerk netjes inpaste , later een verstelbare gemaakt… dat was in een half uurtje wel gepiept… en ik gebruik em vaak.

Ik wil voor mezelf nog eens een setje maken van Aluminium… met een klemscrhoefje… en markering van het type uurwerk waar ze voor bedoeld zijn…

1 like

Mooie start. Pas alleen op met die kastopener, als je eraf slipt heb je echt schade aan de deksel. Ik zou nog een keer de portemonnee omkeren om een echte grote van Bergeon te kopen of eventueel een van Alibaba. Je gaat hier anders een keer spijt krijgen als je een paar horloges hebt gehad waar de deksel stevig van is dichtgeschroefd.

Nog veiliger, zo’n rubberbal.

In de Bergeon heb je ook rubber stempels, net zo veilig en misschien nog wel beter omdat je de kast beter kunt fixeren dan uit de losse pols met een rubber bal.
Als je wel metalen kastsleutels gebruikt, dan niet die inzet bitjes maar de officiele kast sleutels dan is het echt heel veilig ook bij een heel goed vastzittende deksel.
Probeer maar eens een door de fabriek dicht geschroefde Breitlong open te maken met een bal, dat is een serieuze uitdaging.

1 like

Die van Horotec is ook top, en ziet er ook geweldig uit. Opende er laatst een vrijwel mint-staat Sinn mee; die zat echt heel vast, en je wilt dan echt niet uitschieten op zo’n nog onbekrast deksel. Op de foto ook met een kwarts GS, die was al net zo puntgaaf. Extra plasticje er nog tussen.

Hier met er naast nog een rijtje ponsen voor moderne Seamasters, de meeste Breitlings, en alle Rolexen inclusief de DeepSea.

You get what you pay for; Ali-kwaliteit is echt precies dat. Deze Horotec met alle extra ponsen zit al in de 4 cijfers voor de komma.

4 likes

Helemaal mee eens, koop of niets of een echte. Een bekraste kast is zo ugly. En verkoopt ook veel minder als het je eigen horloge is. Als ik dat zie denk ik als dit zo verprutst is, wat is er dan ook aan de binnenkant verprutst?

1 like

Over gereedschap gesproken en beschadigen buiten het nemen van de juiste maat schroevendraaier welke voorzorgsmaatregelen treffen we hier nog meer om krassen aan de schroeven en bruggen te voorkomen? Ik heb wel eens gelezen dat sommigen hun schroevendraaier polijsten om zo minder krassen te creëren bij het uitschieten per ongeluk. Blijf het soms lastig om de exacte maat te vinden zeker bij de bredere maar vlakkere schroefkoppen.

Met een (stalen) pincet maak je ook makkelijk krassen op de onderdelen van het uurwerk. Ik zie op verschillende video’s dat bv bruggen op hun plek worden gedrukt met een stalen pincet.

Zelf heb ik een aantal pincetten van messing, maar gebruik deze sporadisch.
Ik ben benieuwd of de profs messing pincetten gebruiken voor dit soort klussen.

1 like

Messing buigt wel makkelijk aan de punten helaas.

1 like

Ik ben geen prof, maar voor het hanteren van de grotere onderdelen gebruik ik vrijwel altijd m’n messing pincetten. Precies vanwege wat je zegt, bruggen hanteren of op hun flek drukken met een stalen pincet geeft altijd beschadigingen.
Alleen voor de fijnere delen pak ik de stalen, omdat die fijner geslepen is. Zo’n dunne punt aan een messing pincet gaat niet werken omdat je dan helemaal geen sterkte meer overhoudt, dan verbuigt hij bij alles wat je beetpakt.

1 like

Voor het Demonteren van uurwerken gebruik ik stalen schroevendraaiers, voor het monteren Bronzen.
Kloven en bruggen hanteer ik ook alleen met bronzen spiraaltangen of pincetten, voor de rest gebruik ik titanium (uit eigen keuken)

dan knijp je te hard :smiley:

Verder heb ik nog staafjes kunststof met een punt eraan, om platen op hun plek te duwen, en ze daar te houden… gewoon een stukje van zo’n stengel van je Luxaflex… 'k heb zo’n ding in stukken gezaagd, en er op de draaibank een puntje aan gezogen… (kleine CNC Draaibanken worden ook wel “CNC Puntenslijpers” genoemd… hoe toepasselijk )
mijn bronzen pincetten hebben een stompere punt dan de Titanium exemplaren, zodat je inderdaad aan de punt nog een beetje “Vlees” overhoudt…

3 likes