Olympic leeftijd/lettertype

Goedendag,

Ik ben Mark en eigenlijk nog niet zo lang geïnteresseerd in Vintage horloges. Dit kwam voornamelijk door een vintage Olympic horloge die op Catawiki een tijdje geleden aangeboden werd. Helaas niet kunnen bemachtigen. Dit horloge nergens anders meer kunnen vinden, maar nog wel in geïnteresseerd (zie foto onder, horloge met blauwe plaat)

Nu zie ik ook een aangenaam ander Olympic horloge op diverse sites staan, maar die heeft een ander lettertype (zie foto onder, het onderste horloge)

Mijn vraag is dan ook of deze horloges van dezelfde Nederlandse leverancier komen, alleen dan uit een andere tijdsperiode?
In Nieuw Zeeland bestaat namelijk ook een horloge fabrikant/leverancier genaamd Olympic…

Ik ben de weg (nu al) kwijt…:wink:

1 like

Wie weet hier antwoordt op?

Via mikrolisk word ik niet veel wijzer. De beide beeldmerken staan daar niet genoemd.

In dit topic wordt het merk Olympic ook besproken: Wie weet welk merk horloge dit is?
Wellicht kun je daar iets van opsteken.

Bedankt Stradale voor je bericht.
Best lastig met de vintage horloges

De onderste foto is een horloge van het merk Chronographe Suisse, het model is Olympic als je het mij vraagt.

H-plar zo had ik het nog niet bekeken, interessant.

Heeft mij meteen verder doen zoeken op het forum en kwam hier op uit:


Vooral de reactie/aanvulling van Paul

Olympic is dan alleen het merkje, zoals andere merkjes ook gebruik maakten van Suisse. Maar dan nog steeds de vraag of hier Olympic de NL merkvariant of de NZ merkvariant is. Of wellicht andere herkomst…?

Olympic horloges met een logo waarvan de M op speciale wijze wordt weergegeven. Het blijkt een Nederlandse link te hebben.

In 1956 starte de heer Isaac Arbeid ut Zaandam met een groothandel op horlogegebied. Hij introduceerde de naam Olympic. De vintage horloges die we met enige regelmaat tegenkomen, hebben dus Nederlandse roots. Al is het alleen maar het branden en marketen van geimporteerde horloges.

Bron: 100 jaartallen en hun horloges - Arjan Barnard

2 likes

Onwijs bedankt voor alle info!
Van het weekend een oude Olympic gevonden (€3) en opgeknapt. Ik kan geheel niets vinden online,

Loopt trouwens als een malle.

9 likes


Mijn Olympic. Een erfstukje. Was van mijn enkele jaren geleden overleden schoonvader en daarvóór nog van zijn vader. Ik denk uit eind jaren '60. Er zit een Lorsa P62 uurwerkje in.

4 likes

Leuk, een olympic draadje!
Gisteren heb ik uit de nalatenschap van mijn oom een automaat gekregen. Het automatische deel is volgens mij kapot. Gelukkig kan dit horloge ook handmatig worden opgewonden.
Ik voel geen rotor draaien. Er beweegt/rammelt/schuurt wel iets in de kast. Het uurwerk lijkt ook niet meer helemaal vast te zitten. Bovendien gaat het tijd verstellen best zwaar. Kortom, een servicebeurt is nodig.
Binnenkort eens rondbellen wie dit voor me wil doen.

Plaatjes:

Wat ik trouwens het leukste vind is dat mijn zoon hem ook mooi vindt.
Grote blij, dat joch is zo ongeveer vergroeid met zijn Casio.

Hopelijk kan ik een zaadje planten😎

3 likes

Met Nederlandse dagaanduiding, altijd leuk om te zien :+1:

Net uit de envelop:


Jawel, zelfde naam ander logo, Swiss made, the plot thickens :thinking:
Binnenkort eens kijken wat er in zit, bezel is ook verdraait zo te zien. To be continued…

3 likes

Maar meteen werk van gemaakt, er tikt een rosé FHF76 in het hart van dit elegante verchroomde 60s dressertje.
Conclusie; kwalitatief goed zondags horloge voor den gewone man?


De vrienden van CSI kunnen hun hart ook ophalen met de volledige vingerafdruk.

3 likes

Heel erg veel later dan het laatste bericht: een gouden olympic, handopwinder uit de erfenis van Pa.
Ik weet helemaal niets van het merk. Kan er ook nagenoeg niets over vinden met dit lettertypen en de zeer specifiek ‘M’. Wat ik wel weet is dat deze uit 1977 of kort daarvoor is gemaakt, nooit is geserviced en nooit gedragen is geweest. Hij heeft in een doos in het nachtkastje gelegen voor dik 40 jaar. Ik heb hem opgewonden en draag hem van tijd tot tijd. Loopt als een kievit zonder noemenswaardige afwijkingen.

1 like

Mooi horloge, maar zo lang stilstaan en dan gaan dragen is vragen om slijtage, zelfs bij weinig dragen. Zou toch jammer zijn.