"Opsturen voor risico koper"

Dat lijkt mij ook.

Klant komt altijd eerst jonges; altijd.

Ik ben het er wel mee eens dat de koper degene is die het risico moet dragen. Hij is ook degene die beslist om het te laten verzenden in plaats van het persoonlijk op te halen. Maar in het geval van een probleem is het uiteraard wel normaal om te doen wat je kan als verkoper om de geleden schade voor de koper te beperken.
Ik ben zelf vaker koper geweest dan verkoper, maar indien mogelijk verkies ik zelf ook altijd om er zelf om te gaan.

Je onderbouwt je contra-stelling met een verkeerd voorbeeld; namelijk een overeenkomst die een strafbaar feit behelst.

En: " nietig is elk beding dat in strijd is met wettelijke bepalingen"
Dus de afsprakenruimte is verder onbeperkt.

Zolang de wettelijke bepalingen niet louter suppletief zijn. :wink:

Vraag mij trouwens af waarom jullie steeds opnieuw een wettelijk kader proberen te vinden. Verkoop van particulier tot particulier is burgelijke zaak en de vrederechter gaat altijd ā€˜redelijkā€™ beslissen dus een split van de kosten. Gelijk wat je qua disclaimers waar dan ook plaatst.

Dat is helemaal niet waar hoor Andy. Waarom zou er dan een burgerlijk wetboek zijn opgesteld?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het doodeng vindt een aankoop te doen en die vervolgens in handen van een of andere beunhaas met een DHL sticker op zijn auto te laten afleveren. Ik weet dat veel hier op het forum dit doen en zodoende ook de beste prijzen betalen voor hun horloges maar tochā€¦ Alleen al de stress die het me oplevert in geval van problemen hebben me er dusver van weerhouden om bijvoorbeeld een aankoop te doen vanuit het buitenlandā€¦

Daar gaat het mij niet om. Het op voorhand al melden in de advertentie vind ik niet vriendelijk overkomen. Bovendien leg je dan, als het pakket wegraakt, het ā€œgedonderā€ bij de koper neer, terwijl de verkoper degene is die de overeenkomst met de transporteur heeft en een claim bij de transporteur kan doen.

Dat dusā€¦

Ik verstuur indien gewenst meestal met PostNL aangetekend / met track-trace, altijd bomb-proof verpakt.
Nog niet mis gegaan, maar mocht een pakket kwijt raken zal ik alles eraan doen om de geleden schade te verhalen bij de transporteur, maar in mijn ogen is de schade uiteindelijk voor de koper.
Ik ben namelijk geen winkel en iedereen (van het forum dan he) is altijd meer dan welkom om bij mij thuis het horloge te komen bekijken en evt te kopen. Indien haalbaar wil ik ook ergens afspreken, prima. Maar als de koper ervoor kiest te laten verzenden, dan is dat diens risico.

m2c

1 like

Nou in mijn ogen ligt het risico van verzenden in principe bij de verkoper.
Als een pakket wat ik opstuur kwijt raakt, zal ik de koper gewoon het bedrag terugstorten en zelf daarna het geld verhalen bij het postbedrijf. Ik vind niet dat je hier een koper mee kan opzadelen.

Met als uitzondering dat wanneer ik iets aanbied met een voor mij te hoge waarde om te kunnen/willen vergoeden of waarvan ik het risico niet wil nemen om het op te sturen en dus wil dat de koper het op komt halen, maar wat de koper perse verzonden wil hebben, dan wil ik dat best versturen maar dan wel op zijn risico.

1 like

Dat bedoel ik precies. Bv mijn te koop staande GS mag opgehaald worden, krijg je koffie en koek bij. Ik wil jet risico van verzenden bij deze bedragen niet nemen.

Juist. Ik ben bijvoorbeeld al een tijdje op zoek naar een WAY2113. Op chrono24 heb ik een interessant aanbod gekregen van een nieuw exemplaar voor 1300 euro. Bij verscheidene ADā€™s geweest de laatste tijd waarvan enkele mij een discount hebben aangeboden van 15%, S&C was minder coulant. Koelink in Enschede was schappelijker. Maar de Hollander in mij heeft geduld en is bereid om te wachten tot het juiste aanbod gedaan wordt. Ik vindt een verschil tussen 1300 en 1600 de moeite waard om even te wachtenā€¦
Ik vind dat wanneer een koper zelf aangeeft dat hij ondanks het aanbod van ophalen toch liever een postaflevering heeft dan ook zelf met de eventuele consequenties mag dealen tenzij de verkoper zo coulant is deze risicoā€™s voor rekening te nemen. Buyerā€™s choiceā€¦

1 like

Dat is inderdaad anders, als verkoper per se wil versturen dan draagt ie risico