Orient President / Daydate prijzen en beschikbaarheid

Op eBay houd ik een oogje in het zeil voor de Orient President / Daydate hommages. Ik heb er twee en blij mee.

image

Maar ik hoop nog eens een blauwe te kunnen vinden van de ‘goede’ van de twee versies zonder diamantjes. Zilverkleurig, goud of two-tone.

image

De modellen zijn discontinued en hier op HF zijn er nogal eens wat Gezocht topics voor geopend en dat geldt eigenlijk zo’n beetje overal online, dus de kans dat je er een vindt is klein.

Oorspronkelijk waren ze denk ik zo’n €125? Dat weet ik niet zeker. Maar nu staan ze op eBay al wel vaker voor €400-500 en dan meestal nog niet eens de beste modellen. Kom ik vandaag eindelijk eens een blauwe dial tegen voor freaking €730 :scream:

Paar screenshots van de prijzen:

Wat vinden jullie hiervan? Is het ‘t waard, kwestie van vraag en aanbod, absurd?

Als we discussie over hommages over zouden kunnen slaan, that would be great

image

—-

extra:

Ik quote daarbij nog maar eens @Batman over de productcodes

6 likes

Prijs - kwaliteit : nope
Vind je hem heel vet : yes

Yes. Tia gvd net rolex. see what I dod there :wink:

1 like

Dat.
Het is op zich mooi om te zien hoe de vraag zich ontwikkeld,… en hoe de day dates met fluted bezel in prijs stijgen.

1 like

Prijs/kwaliteit van een 5je van nog geen €100, die prijzen zijn toch absurd alleen maar omdat het op een Rolex lijkt…

3 likes

Absurde prijzen, slaat toch nergens meer op😂

dat zeg ik alleen omdat ik er ook 1 wil en niet kan betalen, puh

1 like

Ik heb zelf onderstaande.

8a5f46435ebc385c7c78c558e72f1bd67a0880cd_1_667x499

Is met zijn saffierglas, 100 meter waterdicht, schroefkroon en solide schakels absoluut van betere kwaliteit dan de Seiko 5jes van ± 100 euro.
Het wordt met deze prijzen wel steeds aantrekkelijker om te verkopen en weer eens wat anders uit te proberen.

5 likes

3 jaar geleden verkocht ik een nieuw exemplaar voor €140 (inclusief mooie lederen band) :joy: prijzen gaan nergens over. Heb hem laten komen uit het verre Oosten via iemand die zich op Facebook Percy Ricardo (Nederlander) noemt, misschien kun je hem even contacten?

Bij mijn weten is dit overigens een mod. De wijzerplaat van het ene model in de kast van het andere.

image

1 like

Ah ja ik heb daar ook aan gedacht inderdaad want je ziet ‘m verder nooit zo! :+1:t2: Weet ik dat ook weer

1 like

Moeilijk, dit soort prijzen zijn in mijn optiek altijd pure speculatie over zeldzaamheid, vraag en aanbod en alle andere marketing onzin. Gevalletje nee heb je, ja kun je krijgen (vanuit het perspectief van de verkoper). Als je daar als koper dan zonder enige weerstand in mee gaat, zwengel je die prijzen als koper zijnde alleen maar aan.

Ik hou daar niet zo van, dus voor mij houdt het dan al vrij snel op. Dan maar niet. Maar daar staat iedereen natuurlijk anders in. Als het net dat ene horloge is dat je absoluut wil hebben… Tsja, wie mooi wil zijn, moet (financiële) pijn lijden. Of zoiets. :laughing:

2 likes

Ik zou maar eens naar de sold listings kijken, de prijzen die zo op ebay staan zijn sowieso niet echt representatief voor wat er echt verkocht wordt.

1 like

Wow, bij jou komen die prijzen écht hard binnen. :open_mouth:

2 likes

Het doet me echt pijn…

1 like

Homage to the fullest :joy: ze nemen het in ieder geval wel serieus.

Gek genoeg is juist het andere model, waarbij de dial nog veel meer op Rolex lijkt, gewilder. Mooier ook wel, maar geen geschroefde kroon, bracelet is folded, glas weet ik eigenlijk niet eens. Maar die voelt echt wel anders dan de meer solide jubilee versie die jij en ik (ook) hebben.

Thnx, goeie tip. Zijn de groene prijzen de prijzen waarvoor ze verkocht staan? Vaak staat er ook een streep doorheen en iets dat het voor een (lager) bod is verkocht. Dan weet je nog niks :thinking: overigens zie ik daar wel grote verschillen, maar vaak alsnog €300-€500

Qua kwaliteit wil ik nuanceren : kast, deksel, kroon, het verstellen en het werkje voel zeer behoorlijk aan. Het werkje komt mij zelfs beter en stabieler over dan de werkjes in de vijfjes.
De band is niet veel soeps, maar volstaat voor mij.

Wat de prijzen betreft : ze zijn meer waard dan de prijzen waarvoor ze destijds nieuw werden verkocht.
Beneden 200€ zal je niets meer vinden. Alles meer dan 300€ is me te duur. Ik denk dat de prijzen zullen blijven stijgen. Kopers die meer dan 400€ betalen zijn gek.

Er worden behoorlijke exemplaren aangeboden in Azië (Thailand, Maleisië en misschien nog andere landen. Een Thaise aanbieder beweerde nieuwe exemplaren te kunnen bekomen, dus niet op voorraad. Gezien ik vooraf moest betalen heb ik wijselijk afgezien van de deal.

1 like

Ik vind ze best gaaf.
Heb er ook weleens naar gekeken maar ik ben bang dat het m’n drang om een Rolex daydate of datejust te hebben alleen maar groter maakt.

Ik zou er in ieder geval zeker geen 700 euro voor neertellen.
Misschien de helft als ik het echt graag zou willen hebben.

1 like

Klopt. Drie maand na mijn Orient DD kwam de Rolex Datejust. Voordat ik op zoek ging naar een Datejust had ik trouwens geen flauw benul dat de Rolex DD zoveel duurder is dan de DJ.

De DJ komt vaker aan de pols dan de Orient, maar ik draag de Orient nog graag.

Misschien is er nog wel een reden dat de Orients duur verkocht worden. Een anekdote die ik neerpende bij de voorstelling van mijn Rolex.
““Ik besloot de baas aan te spreken (Filippuci, Rolex handelaar). Hij vroeg of ie mijn horloge kon kopen. Die dacht dat ik een gouden Rolex DayDate droeg!? Ik gaf mijn Orient met de woorden “Voor 1000€ is ie van jou”. Was wel wat dom van mij : ik had meteen mezelf verraden dat het geen Rolex was.””

De Orient ligt qua looks het dichtst van de Datejust. Doordat Orient in horlogeland wordt gerespeecteerd en staat voor behoorlijke kwaliteit/prijs verhouding is ie gegeerd…

3 likes

Deze horloges zijn toch nooit zoveel geld waard? Bedoel, een horloge van 100 kan er goed uit zien, maar wbt. onderdelen en mechanisme is het gewoon geen niet dat geld waard.

Ik zou ze verpatsen… Verpats je die 2, kan je zowat die 34mm dj van het blauwe deel kopen van 1950 uit 1971

EDIT: Rolex date uit 1983. Oeps.

1 like

Hmm ik heb er een half jaar geleden eentje omgehad in Thailand. Uiteraard gewoon een originele. Precies de blauwe die jij zoekt, maar ik vond hem te klein. Prijs was gewoon ergens rond de 110 euro trouwens. En hij had er nog meerdere liggen. Dus ze lijken me gewoon nog prima beschikbaar?

1 like

Als je de exacte locatie of naam weet, dan zal die man zijn voorraad zien slinken als sneeuw voor de zon.

1 like

Hij heeft er ruim €600 voor ontvangen :scream: