Pilots ?

met die hoogtevrees van jou snap ik dat

jij komt niet verder dan vliegen in je bier

2 likes

Vreemd fenomeen: Ik heb in een oud jaren 40 fokkertje gezeten wat op de kop vloog bij Lelystad, en geen spoor van hoogtevrees. Werkt blijkbaar alleen als ik op een gebouw/berg/antenne of iets anders sta wat aan de grond is bevestigd. :slight_smile:

Maar na twee lauwe pilsjes zie ik ze vliegen ja. :slight_smile: :slight_smile:

2 likes

Ja hoogste tijd alweer :beer: Maar nu wel een wat goedkopere hap er bij als het even kan want er komt een Seaforth aan :joy:

Dönertje dan maar?

Want inderdaad, die rare echoput was een rib uit m’n lijf. En een discussie met m’n lieftallige eega. Niet om het geld. Het was alleen de verkeerde avond om te vertellen wat een fantastische ree-rug met koffieserviesje achteraf ik had gehad. :slight_smile:

1 like

Trouwens, ik hoop een zwarte bezel, niet de stalen?

1 like

Jazeker.

1 like

Ik vond het een puike tip van @Honey_Badger

Ah iets als ‘waarom neem je mij niet romantisch mee uit eten en ga je met een horloge mafklapper zitten schransen’ …?

Hier ook gewoon een Seiko hoor. SNDA57P1 op een mooie grijze zulu met zwarte links. Lumen is top voor 's nachts.
Hier vlieg ik al jaren mee en heeft me nog nooit in de steek gelaten. In de kisten tegenwoordig allemaal gps klokken. Dus heeft een horloge daar weinig tot geen functie. Gebruik hem wel voor het precies op tijd starten van onze briefings en debriefings.
Heb ook een Hamilton khaki x wind met inscriptie van mijn militaire wing met callsign. Maar draag deze enkel als dresser. Als militair vlieger beweeg je meer in de cockpit en vind het zonde om deze te beschadigen.
Zie ook veel collega’s met g shocks etc.
Mochten mensen nog hun vlieger dromen waar willen maken dan kan dat heel goed op Lelystad. Bij air combat europe. Check Facebook.

6 likes

Zozo…hierbij worden de stereotypes maar weer eens bevestigt! Bedankt collega. Ieder zijn vak!

2 likes

Nee, ook weer niet helemaal. Het zou niet chique zijn om de details en pleine publique te ventileren, maar er was sprake van enig hormonaal geïnspireerd zelfmedelijden, al was het niet ontdaan van enige werkelijkheidszin. Er zijn acties uit voortgevloeid die goed zijn, dat dan wel weer. :slight_smile:

Liever niet, uit privacy- en geluksoverwegingen heb ik die zooi niet. Ik stel voor dat jullie een meer generieke web-presence bouwen, zodat jullie gewoon vindbaar zijn op het reguliere web.

Wel bedankt voor het noemen van SNDA57P1. Ik ben er nu eindelijk achter dat z’n groene broertje, wat ik al 8 jaar draag, een SNDA27P1 is. :slight_smile: :slight_smile:

Ik denk dat die vooroordelen vrij oud zijn. M’n broer was commandant van een zut tanks in de tijd dat we ze nog hadden, en die liet zich op een vergelijkbare manier uit over vliegers vis a vis de situatie en het materieel van zijn bataljon, en m’n vader was Marinier, dus ja, dan is er niets goed wat geen Marinier is. Dat krijg je als je duizenden mannen afbreekt en dan vol stopt met een rare vorm van trots in hun eenheid. :slight_smile:

Maar wat @Zulu zegt over die fabriek die kisten in de lucht moet houden resoneert wel sterk bij mij.

Kijk naar de JSF: Er wordt 5 miljard in de bankrekening van een stel Amerikaanse grootindustriëlen gepompt voor een vliegtuig wat ontworpen is om in alle geweldsspectrums mee te draaien, en dus in geen enkel spectrum fatsoenlijk functioneert.

De kosten lopen zo uit de klauwen dat van de oorspronkelijke tientallen slechts een fractie geleverd kan worden, en als er uiteindelijk vier vliegtuigen ingezet kunnen worden hebben we mazzel. Da’s toch raar in een tijd dat alle andere defensie wegbezuinigd werd. :slight_smile: Da’s wel een politiek debacle wat geen weerslag heeft op jou of collega piloten. :slight_smile:

3 likes

De verloning van de hudige generatie piloten , laten die piloten alleen maar toe om te dromen van die topmerken

Sinn heeft het ontwerp gekocht van de navitimer en Ollech en Wasj de onderdelen voor zover ik weet.
Zij verkopen nieuwe navitimers van old stock onderdelen on de de aviation naam

1 like

Deze Hamilton zie ik het meest rondlopen bij de vliegers binnen CLSK. Waarschijnlijk vanwege de in de link geshowde limited welke alle f16 vliegers konden bestellen en eenzelfde initiatief voor de Apache vliegers van 301sqn.

Grote kans dat dit dus daadwerkelijk het meest gedragen model is bij militair vliegend Nederland…
Verder veel breitling van Aerospace tot emergency en navitimer

1 like

Dank aan iedereen voor jullie reacties, input, bedenkingen, terugkoppeling, hersenspinsels, en andere min of meer cerebrale activiteiten … al dan niet beinvloed door het gele gerstenvocht :stuck_out_tongue_winking_eye:

Bottom-line is dus een beetje ‘draag wat je wilt’ - maakt niet uit.
Wel … dat ga ik doen … al weet ik nog niet wat.

Gezien mijn voornoemede vroegere maniakale passie voor lucht- en ruimtevaart hebben 2 horloges uit mijn huidige collectie hier een link naar (en de derde naar het latere low flying tijdperk ;-)) … dus heb wel wat keus. Al ga ik deze denkelijk bewaren voor eens ik de PPL heb … en ondertussen gewoon lekker iets digitaal dragen, … kwestie van niet teveel te patsen …

Wel leuk om te zien dat hier nog (passief & actief) gepassioneerden ivm de lucthvaart rondhangen … :+1:

@anon50762135EV : mijn Premium BIVV Card is weer beschikbaar … eventueel een ruil tegen je MasterCard Gold :wink:

@drex : tja, die PPL kost een aardige duit, maar anderzijds is alles relatief hé … ik zie hier bijna wekelijks NA’s van horloges de revue passeren die meer kosten :wink:
Voordeel is ook dat je het relatief op je eigen temo kan doen hé … maar het blijft een dure hobby (boys and their toys hé).

@Zule : uitgesproken mening idd :wink: Maar als leerling (militair) piloot heb ik in mijn tijd (dat klinkt oud zeg) toch ook meer dan naar mijn zin door de smurrie moeten kruipen … of een lekkere 3-daagse survival in de Ardennen moeten doen bij buitentemperaturen van -10°C overdag en 's nachts te koud om ook maar één oog dicht te doen. Die levende kip die we na 3 dagen honger lijden uiteindelijk kregen is nog steeds het onderwerp van menig straf verhaal als we onder maten weer eensl te lang in de man cave hebben doorgebracht … :flushed:

@Luuk_S : Cool :ok_hand:… en ineens ook ditch proof :stuck_out_tongue:

@Beekccc niks mis met die Seiko :thumbsup:
Niet dat het ooit voor mij van toepassing/relevant zal zijn, maar zien mechanische horloges niet af bij herhaaldelijke hoge G-belasting ?

4 likes

Een mechanisch horloge kan maar beperkt schokken verdragen. Hoge G krachten zijn wat anders dan schokken. Ook de extreme G krachten van een modern gevechtsvliegtuig zijn belastender voor de piloot dan voor een horloge.

Even heel theoretisch: Als de windingen van de balansveer door hoge G krachten elkaar zouden gaan raken zal de amplitude dalen. De nauwkeurigheid hoeft daar niet onder te leiden. In extreme gevallen (scherpe turn) en de windingen slaan over een relatief grote oppervlakte tegen elkaar zou het horloge even stil kunnen vallen. In echte life or death situatie zou dat meetbaar moeten zijn.

Even tongue in cheek: In een dog fight tussen 2 jagers van zeg 15 minuten, hoeveel zou het horloge dan verliezen? 2 minuten? Dat is helemaal niet zo erg, want je bent aan het eind ofwel dood, ofwel je hebt gewonnen en kun je gaan tanken en aan tafel. En als je je schietstoel moet gebruiken ben je sowieso te laat voor het avondeten. :nerd:

5 likes

Was ook eerder een theoretische vraag :wink:

Al moet je niet altijd in een F16 & in een dogfight zitten om G’s te trekken imo … ooit eens meegevlogen met een Pitss Special en was redelijk indrukwekkend (dacht iets van een +5G) … :upside_down:

1 like

Natuurlijk een vlieger van de “5” bouwers, laco affordable…

Maar irl zie ik piloten vooral met breitling lopen omdat ze dat associeren met luchtvaart.

1 like

Ze zijn zeker relatief zeldzaam. Of dat zich ook vertaalt in verzamelwaarde, heb ik niet gevolgd. Het zou niet onlogisch zijn. En de andere kant heeft het een soort van Franken-karakter. Weet niet wat gewonnen heeft :wink:

1 like

Heel vroeger zelf gevlogen (klein A). Nog voor het GPS tijdperk. Dus een horloge was wel degelijk nodig voor het navigeren.
Daarvoor gebruikte ik m’n Omega Seamaster. Die had ik al voor dat ik aan vliegen dacht.

Hier een fotootje van mij in een Socata Rallye 150ST. Het is de PH-EIJ of de PH-VAR, op EHHV.

Dit was het klokje, die ik overigens nog steeds heb.

Groeten, Tom.

10 likes

Kwam dit zonet tegen : http://wornandwound.com/us-navy-issue-every-af-18-pilot-garmin-fenix-3/
Heb zelf een Fenix (2) gehad … afleesbaarheid vond ik niet top …