Pontiac achtergrond verhaal

Hoe heb je de link met be airforce kunnen achterhalen? Staat er iets van op de case ofzo? Ik heb 't verhaal nog nergens gedocumenteerd gezien. …

Jup case is gemarkeerd met correcte issue nummers. Heb @jazzbassman extra info gestuurd zodat hij ook wat onderzoek ernaar kan doen.

Probleem is dat ik de gravure niet online wil zetten aangezien de gravures zo makkelijk gefaket kunnen worden tegenwoordig.

Ik kan je wel verklappen dat ze er

6B/ XXX
F. Aé / L.M
Laatste twee cijfers van productiejaar /XXX (serienummer)

eruit zien.

1 like

Dan vraag je je toch af waarom er Pontiacs met één ster zijn uitgebracht, als het alleen maar een design dingetje is. Zo mooi zijn ze niet. Hebben jullie ook gekeken naar gebruikte uurwerken icm het sterrengebruik. Zelf heb ik er ook geen lijn in kunnen ontdekken hoor.

Ja, daar hebben we ook naar gekeken, omdat dat natuurlijk de meest gangbare theorie is. Er is geen lijn in te ontdekken.
Sommige chrono’s hebben 1 ster, terwijl een “simpele” ETA handwinder 3 sterren kreeg. Iedereen die wel eens een uurwerk goed heeft bekeken of uit elkaar gehaald, zal beamen dat bijvoorbeeld Peseux een betere kwaliteit levert dan FE, terwijl sommige Peseux modellen 2 sterren kreeg en een exemplaar met een FE 3 sterren.
Er zijn zelfs gevallen van types met dezelfde uurwerken, maar met een verschillend aantal sterren. Uit dezelfde periode met kasten van hetzelfde materiaal.
Eigen theorieen zijn dat Pontiac gewoon zelf de collecties wilde verdelen in een aantal lijnen en daarvoor het aantal sterren gebruikte. Of misschien hoorde er oorsponkelijk wel 1 ster (vandaar dat de ouwetjes en de chronografen vaak 1 ster hadden) bij het logo en is men later een extra ster of twee extra sterren gaan gebruiken om te kunnen onderscheiden.

1 like

Hallo jazzbassman,
Wat een prachtige pdf over pontiac, heb hem gedownload. Bedankt.
hansdrp

Top! Dank voor de moeite en het delen van dit mooie werk!

Gr Men

Hallo Forumleden. Ik heb van mijn opa een Pontiac Nageur (denk een Nageur, is bijna niet te lezen) Gekregen. Achterop de kast staan de nummers 1250 en 104479 en Acier inoxydable. Is er iemand die meer kan vertellen over dit horloge? En wat de eventuele waarde van zoiets is? Het horloge werkt.

Wat een prachtig document, maakt voor mij veel duidelijk. Als horloge reparateur voor de lokale kringloop(och beetje poetsen en batterij verwisselen) krijg ik regelmatig oude klokjes. Maar nooit is een horloge op internet terug te vinden. Met dit soort informatie wordt mij toch veel duidelijk. Dank je.

1 like

Dank voor deze mooi overzichtelijke informatie!

Heeft iemand de pdf voor mij beschikbaar?

Ik heb het PDF bestand ooit gedownload, maar ik weet niet of het de meest recente versie is. Het zou natuurlijk geweldig zijn als @jazzbassman het document nog een keer ter beschikking stelt.

Archive.org to the rescue :smile:

5 likes

Super hartelijk dank.

KPN is gestopt met websites bij hun abonnementen dus hij is niet meer te downloaden helaas

Als je een recentere versie hebt wil ik die gerust op mijn webserver hosten, moest dat helpen. Maar de link van archive.org zou normaalgezien moeten blijven werken.

Lukt me niet de pdf geopend te krijgen. Wat folie ik vereerd :sweat_smile: Oh laat maar. Had hem al in mijn pdf’s staan :joy:.