Ben ik helemaal mee eens.
Mooi gezegd, en kan me er prima bij aansluiten.
Looks zijn uiteraard het belangrijkst; hoe eea draagt en ook diversiteit binnen de verzameling is fijn. Uurwerk…? Ja, enigszins. Maar laat je vooral daardoor of door complicaties niet te veel leiden. Tijdje geleden via Fratello of Hodinkee stuk over gelezen, kan het niet zo snel terugvinden.
En tsja, geld een beetje he. Heb wel wat spul uit het hogere segment, maar ik ga geen exorbitante bedragen uitgeven aan een vintage chrono als mijn Vratislavia Quartz ook mooi is en fijn draagt…
Oh ja, die was ik nog vergeten.
Belangrijkste reden om een horloge to kopen: dat Sonny Crockett 'm droeg.
Ik heb geprobeerd een bepaalde richting op te gaan en maat te houden (qua aantal).
Beide mislukt dus pure hebzucht hier
Het uiterlijk van een horloge moet me aanspreken. Daarbij heb ik een sterke voorkeur voor duikers.
Er is geen enkel merk waarvan ik alle modellen mooi vind. Maar ik heb wel een voorkeur voor bepaalde merken. Dit zijn eigenlijk allemaal gerenommeerde merken die bij mij bovengemiddeld vaak de juiste snaar raken. Ook moet voor mij de prijs-/kwaliteitsverhouding kloppen.
Status / aanzien!
Ik ben verliefd op de verscheidenheid van de vintage Pontiac modellen, die voor een redelijk prijs te koop zijn. Het aantal groeit gestaag (tot een belachelijk proportie)
Sinds het virus zijn een aantal andere mooie vintage klokken aangeschaft, een serie Citizen NY00** Promasters, Seiko’s, Vostoks, …
@M_Singer heeft gelijk.
Dromen waarmaken, bucket list
-Omdat je merkgeil bent (ja, dat ben ik wel een beetje)
-Omdat je van bijzondere complicaties houdt (die spaar ik)
-Omdat het ondanks dat het feitelijke achterhaalde techniek is toch nog een praktische functie heeft
-Because it looks nice
Meestal is de reden tot aanschaf is dat er een defect uurwerk van goede kwaliteit in zit.
Dit om lekker bezig te blijven, het uiterlijk of merk speelt nauwelijks een rol.
Uiteraard moet het allereerst prijs-technisch haalbaar zijn, en een beetje passen binnen mijn algemene budget (maar er wordt altijd wel enige rek gevonden ).
Daarbij geldt voor mij dan vervolgens altijd de combinatie looks & techniek. Techniek in de breedste zin…van het mechanische uurwerk tot aan het gebruikte materiaal. Als voorbeeld : Damasko met hun onnavolgbare ‘ice-hardened’ steel en in-house fabricage van de meeste onderdelen (muv het uurwerk voor verreweg de meeste modellen).
Na ontvangst van horloge moet deze voornamelijk prettig dragen (lekker om de pols, niet al te zwaar, mag niet top-heavy zijn) anders wordt het sowieso snel een gevalletje flipperen.
En als ik na een aantal weken nog steeds dagelijks met plezier de NA draag en kan bekijken, en daarbij altijd nog een 2e blik moet werpen voor de tijd omdat dit in de 1e blik nooit gebeurd, dan is het een keeper.
…Totdat ik het op m’n heupen krijg en er een NA om de hoek komt kijken die qua prijs niet verantwoord is aan te schaffen zonder een ander horloge eerst te flipperen.
Op die fiets dus
die 4…IIII dat moet toch IV zijn…
Voor mij is het gewoon het gevoel dat ik bij een horloge krijg. Dat kan bij een Rolex van 2016 zijn, maar net zo goed bij een Seiko uit 1988. Maar heel vaak kom ik bij Omega uit. Vandaar mijn Speedmaster en Seamaster.
Het heeft bij mij dus minder met het merk te maken maar meer met gevoel en natuurlijk ook de historie. Het verhaal achter het horloge of uurwerk.
Mijn Seiko als eerste quartz chronograaf is dan bijna net zo leuk als de eerste automatische chronograaf van Zenith.
Maar ook bij welke modellen ik vroeger voor de etalage stond te kwijlen? of een model uit mijn geboortejaar.
Daarom komt er mogelijk een keer een Datejust of iets soortgelijks uit 1970.
Hoofdreden is dat ik het wil hebben.
Voor mij belangrijk naast uiterlijk, ‘klik’ en comfort, is toch wel het gegeven dat er fatsoenlijke ambacht aan te pas is gekomen. Een ‘manufacture’ is voor mij belangrijk. Ik geef toe: ik ben een watchsnob (niet de Watchsnob).
Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.
Omdat ik het een mooi horloge vind en het kan betalen.
Het heeft weinig zin naar onbereikbare horloges te staren. Ik neem me altijd voor te gaan sparen voor een bepaald horloge maar onderweg kom je weer van alles tegen.
Gr. Marc
Grappig, ik ben allerlei motieven aan het intikken, haal ze weg, herformuleer en haal weer weg.
Bottom line: het is gewoon hebzucht. Ik ben een kraai, hou van mooie dingen…
Maar ik kan er best een mooi verhaal omheen verzinnen als dat nodig is. Vraag maar aan mijn vrouw