Russisch trio compleet

Een paar weken terug kwam ik tot de conclusie dat ik Vostokloos was, dus daar moest verandering in komen :slight_smile:

Ditmaal specifiek op zoek gegaan naar:

  • kasten die lekker op de pols zitten
  • prettige bandmaat hebben
  • iets unieks in uitstraling

Nu heb ik al enige Vostoks gehad, de standaard “Scuba-dude” is bijvoorbeeld al meermaals in de verzameling geweest. Maar gezien het bovenstaande als eerste gekeken naar de kastvorm.

De eerste 3 cijfers zijn bij de Amphibiamodellen, dus daarna kijkend:
De 420, standaard rond 40 mm, echter met 18 mm lugs… vond ik wat iel.
De 110, aparte kastvorm, helaas volledig recht, waardoor de lugs niet mooi aan de pols sluiten.
De 960, standaard enkel geschikt voor de stalen band… jammer.

Blijven over, kastvorm 100, 710 en de 090. Allemaal een diameter van ca. 42 mm, 22 mm lugmaat en (niet onbelangrijk) allemaal mooi gebogen lugs, zodat de kast mooi aansluit om de pols.

Dan de wijzerplaat… aangestoken door ehwatch z’n post wilde ik zowiezo een van de laatste ontwerpen van Meranom, vanwege de opgelegde indices, sunburst wijzerplaat en de strakke rechte wijzers. Daarnaast wilde ik ook een retro model met markante cijfers en grijze vlakken (had ik in een ander draadje gezien).

Als laatste de bezels, waar tegenwoordig een behoorlijk keus in is :slight_smile: Er zijn verschillende leveranciers (Dave Murphy, Boris, Meranom, M-Watches, etc.) maar uiteindelijk kom het erop neer dat je kunt kiezen uit een gladde bezel en een bezel waarin je ruime keuze hebt bij inserts aangezien deze plaats bieden voor een standaard Seiko SKX insert, die je ruimschoots op eBay, Yobobies en Dagaz kunt vinden (tu)

Enfin, lang gepuzzeld en langzaam druppelde horloges en onderdelen binnen, maar gisteren avond was het compleet :slight_smile:

Even terugkomend op de kastvorm, even wat foto’s zonder de banden.

Allemaal 22 mm en voldoende ruim voor een normale wissel zonder dat er iets klem gaat zitten. Let ook op de verschillen in bezel(!) bij de linker is deze dusdanig gefreesd dat er ruimte is om over de kroon heen te draaien, bij de tweede is de kast groot genoeg en is dat niet nodig.

En dit bedoel ik met gebogen lugs

De pushpin zit ook ver aan de buitenkant van de lug, zodat er geen “overtollig staal” oversteekt nadat de band erop zit (met name bij de kleinere pols prettig)

Even per stuk bekeken…

De “Ministry” 710 kast, met de limited zwarte wijzerplaat, nieuwe bezel met Dagaz insert.

De 100 kast, met limited witte wijzerplaat en goudkleurige indices/wijzers en gladde bezel.

Deze twee hebben trouwens ook de limited deksel aan de achterzijde :slight_smile:

En als laatste de retro 090 kast, met gewijzigde wijzerplaat (wel een standaard trouwens), bezel met seiko SKX insert en een scuba dude deksel achterop.

Zo, het setje is compleet :smiley:

1 :}

2 :}

3 :}

lijkt me voldoende

proficiat grtz Gerard

Die eerste is echt super!

Leuke russen!

Heel mooi gedaan, die Bezels!

Nice!

Vooral die 090 is erg mooi

Ik heb bijzonder weinig met het merk, maar vind de ministry 710 wel leuk!

Ik hou wel van een trio! :slight_smile:

Hendrik

Hallo Marco,

Mooie set(tu)

Liefde voor deze klokken is speciaal en
er is niets in de wereld wat er op lijkt.
Naar prijs, materiaal en prestatie imo de beste
automaten die je kunt krijgen.

Ik heb ook een Amph 100 series en zo’n gladde bezel
ziet er top uit!

Waar zijn deze gladde bezels te koop?

Grt,

Helemaal niks, snel verkopen.
Zonder gein, verreweg de mooiste russen die ik in tijden heb gezien .

Gefeliciteerd

groetjes Lenno

Gefeliciteerd met dit mooie trio. Die laatste is mijn favoriet (wel met originele bezel :wink: ).

Hier het origineel in 119 kast (18mm aanzet).

Mooi trio.
Die Vostoks zijn echt geweldig. Ik heb er verschillende, maar allemaal nog met de originele bezel.ik heb al een aantal keer zitten kijken naar zo’n andere bezel om een Seiko inlay er in te maken, maar het is er nog niet van gekomen.
Nu ik dit zo weer zie, denk ik dat ik er weer wat intensiever mee aan de slag ga.
Tenminste in Ă©Ă©n van mijn Vostoks.

Scudo Schreef:

Mooi trio.
Die Vostoks zijn echt geweldig. Ik heb er
verschillende, maar allemaal nog met de originele
bezel.ik heb al een aantal keer zitten kijken naar
zo’n andere bezel om een Seiko inlay er in te
maken, maar het is er nog niet van gekomen.
Nu ik dit zo weer zie, denk ik dat ik er weer wat
intensiever mee aan de slag ga.
Tenminste in Ă©Ă©n van mijn Vostoks.

Daar heb ik als leek ook nog wel een vraagje over…
kun je zo n bezel er zo op en af klikken?
De originele vind ik af en toe ook wel saai

Hendrik

Yep, even een dun mes onder de rand en je klikt de bezel er zo af (net als bij bijv. Seiko). Erop gaat ook vlotjes, soms moet je hooguit de bezelspring iets aanpassen zodat ie soepler of juist strakker draait.

Mooi mooi mooi (tu)

Proficiat! Vooral die linker vind ik erg mooi.

Heerlijke Russen weer, proficiat!

De “Ministry” 710 kast, met de limited zwarte wijzerplaat, nieuwe bezel met Dagaz insert vind ik om te kwijlen!

Erg cool!(tu)

De andere uiteraard ook!

Groeten.

Noel.

Dat is een mooi trio Marco. Van niets naar een mooie collectie, goed gedaan.
( with help from friends)
geniet er van!

Gr, Erik

ff zo maar een vraagje:
Die “Ministry” 710 kast, met de limited zwarte wijzerplaat, nieuwe bezel met Dagaz insect, waar koop ik die?
En wa kos da?

Ik vind hem echt super!

(tu)