Seiko SBDX hommage

Seiko gebruikt de “master” naam al langer voor andere modellen, flightmaster, landmaster etc. Dan is een marinemaster dus een logishe stap :wink:

2 likes

Dus je zegt dat Seiko een bredere roof gevoerd heeft door Omega’s -master (Seamaster, Speedmaster, Globemaster) over te nemen? :wink:

Ach ja, zelfs Rolex heeft eraan gezondigd met z’n Yachtmaster.

En begrijp me niet verkeerd: ik respecteer Seiko, heb er 1 gehad en vind verschillende modellen echt gaaf.

Je hebt gelijk, de namen lijken op elkaar maar de horloges zelf niet. Daar zit hem het verschil in :wink: Een marinemaster, seamaster en yachtmaster lijken alle drie niet op elkaar.

2 likes

Na een originele SBDX001 in bezit gehad te hebben (verkocht ivm de krasvangende bezel en de inferieure band) heb ik zojuist een order geplaatst voor een Merkur: puur uit interesse en de spec sheet.

Ondanks een gebrek aan side-by-side vergelijking zal ik mijn bevindingen hier later neerzetten.

6 likes

Idd de lumen van de homages zijn beduidend minder sterker nog - veel minder. Ik heb het genoegen gehad om de MM300 naast de Sharkey en de Merkur te hebben gehad. De Sharkey is mooi maar heeft een lichte RVS kleur. Beetje kermis, wel een echt sapphire glas en een ceramic bezel. Beter zelfs als de Merkur. De Sharkey kost 170,- euro. De Merkur komt het dichtst bij de MM300. Minder prettige punt van de Merkur tov de MM300 en de Sharkey is dat de Merkur een levertijd heeft van Onbekend Lang. Thans ben ik gevallen voor de Helson Shark Diver in al zn varianten. Heerlijke tool diver.

1 like

Done:

4 likes

Heb aardig wat Seiko duikers gehad, dus kan hier wel wat zinnigs over zeggen. Deze heb ik momenteel nog allemaal in bezit: SKX007, Turtle SRP777J, Sumo SBDC001 en ook de MM300 Sbdx001. Daarnaast heb ik ook een Samurai SRPB051 gehad. Stuk voor stuk dijken van horloges, je merkt dat bij elke stap die je hogerop maakt de bouw kwaliteit toeneemt, maar de MM300 is wel echt een klasse apart. Doet qua afwerking, feel en bouwkwaliteit niet onder aan mijn Omega Seamaster Professional 300m Ceramic. Daarom denk ik dat zijn nieuwprijs van destijds 2300 euro voor de SBDX001 en 2500 euro voor de SBDX017 meer dan gerechtvaardigd is.


3 likes

Tjongejonge zeg, wat een hoop nare reacties. Wat jammer jongens, komop hey! We zijn allemaal horlogeliefhebbers, daarom komen we samen op dit forum. En hommages, replica’s, kopieen, zijn - of je het wilt of niet - ook gewoon horloges. Horloges die sommige mensen aanspreken.

Wat is het toch, die haast millitante wijze waarop sommige forumleden menen zich als voorvechter of beschermheer moeten opstellen, voor miljardenbedrijven als Seiko of Rolex? (die hen daar beslist niet om gevraagd hebben)

Sommige bedrijven zien het zelfs als eer dat ze gekopieerd worden. Het bevestigt dat hun merk is doorgedrongen tot het segment topmerken waar mensen irrationeel hoge bedragen voor neerleggen.

Belangrijkste voor dit forum is: láát mensen. Laat iemand lekker genieten van zijn kopie of hommage. Waarom moet je iemand nou een rotgevoel geven? Wat naar joh.

Helemaal wanneer de ergernis op een beetje quasi academische wijze wordt ingekleed met slappe argumenten als ‘het doodt progressie en innovatie’ of iets dergelijks. Man, met die reden stapt zo’n hommagefabriekje toch niet de markt op. Die zien gewoon een deel van de markt wat niet bediend wordt, en daar springen zij in. En dat werkt.

To TS: heel veel plezier met de aanschaf van je MarineMaster look-a-like!

Natuurlijk mag je er een mening over hebben, maar het forum wordt er niet leuker van hoor, al die hardheid. Stel je voor dat jij bij de koffieautomaat op je werk 2 collegas ziet staan. Eerste zegt: goh Jan, mooie schoenen! Zegt de tweede: schoenen zijn aardig, maar je neus staat wel een beetje scheef’. Das toch niet leuk?

‘Ja maar ik mag mijn negatieve mening toch gewoon uitten?’ Het mág, maar veel mensen komen voor een uurtje plezier per dag dit forum bezoeken. Laten we het leuk houden en accepteren dat meningen nu eenmaal verschillen.

15 likes

spijker-op-zijn-kop

1 like

Klopt volledig, sommige reacties hier zijn een beetje… onplezierig om te lezen. Maar ik denk zelf dat het advies dat van vele komt om een ‘echte’ te kopen niet komt uit haat voor hommages maar vanuit de ervaring dat er weinig kan tippen aan het echte werk. Dat heb ik zelf ondervonden met een paar hommages die ik had, de kwaliteit en het gevoel is toch anders. Dat gezegd hebbende, TS moet vooral kopen wat hij zelf wil en als dat een hommage is prima, live and let live.

2 likes

Ja dat heb ik zelf ook: ik koop ook alleen een ‘echte’ en anders niet. Maar dat komt omdat ik ‘er niet mee kan leven’ als ik een kopie koop. Maar andere mensen hebben dat probleem niet, en dat is prima.

1 like

Je bent wat mij betreft geen horlogeliefhebber als je bewust een kopie, neppert of replica koopt. Ook de “hommages” in dit topic vallen hieronder. Een hommage is een eerbetoon wat zich uit in het gebruik van (stijl) elementen van het origineel (zoals Tudor dat doet met zijn Black Bay). Een volledig design stelen en een andere naam op de dial plakken is simpelweg geen hommage maar een kopie. Daarnaast is het het origineel wat deze mensen aanspreek, anders kopen ze geen “hommage”.

We zijn geen voorvechters van een specifiek merk maar we ageren tegen het het stelen van originele designs en het kopen van kopieën.

Graag een aantal bronnen gebruiken anders is dit een “quasi academische opmerking”

Als iemand bewust een kopie koopt en dit op dit forum toont dan mag je een frisse tegenwind verwachten van voorvechters van originaliteit. Het zou wat zijn als we alles leuk en mooi moeten vinden.

De reden dat zo een kopieerfabriek de markt opstapt is puur en alleen geld. Deze markt bestaat uit mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Wel doen alsof ze smaak, geld of respect hebben voor het originele design maar hiervoor niet willen betalen. Fake people dus.

Ahhh de toon. Dat is natuurlijk veel belangrijker dan feitelijke constateringen of de inhoud. De wereld gaat ten onder aan dit denkgedrag.

Het gaat niet om een mening maar intellectueel eigendom. Dit wordt gerespecteerd door de eigenaar van dit forum vandaar dat het bespreken van kopieën hier verboden is.

4 likes

Bron?

1 like

4 likes

Denk je echt dat ik met je in discussie ga? :smile:

:joy: :joy: :joy:

Kernwoord ‘mij’: dat is de vraag namelijk niet.

@Trevillian : Dat je het even weet!

Niet meer vergeten nu!

Ontopic: Ik heb wel goed gelijkende hommages gekocht om vervolgens het origineel aan te schaffen. Ook heb ik wel van hommages geleerd dat ik het origineel niet hoef.

2 likes

Precies dit! @Atemporal ik kan het zelf niet beter verwoorden. Hulde, grote Hulde! :raised_hands::+1:

1 like

Dus jij vindt mij, samen met @Atemporal geen horlogeliefhebber? Niet dat het me iets uitmaakt: Ik vind jullie niet wijs.

1 like