NA: Merkur Oceanmaster a.k.a. neppe MM300 ;)

N.a.v. een reactie die ik plaatste in een topic over SBDX001 homages toch een mini-review betreffende de Merkur.

Puntje 1:
Wat mij betreft kunnen reacties m.b.t. kopie/nep/homage/jatwerk/etc beperkt blijven gezien er al meer dan genoeg gewouwel over gevoerd is. Vanzelfsprekend trek ik gaandeweg een vergelijk en aan het einde een conclusie, maar laat ik het erop houden dat ieder zijn eigen standpunt en invalshoek heeft.
Eindeloos etaleren en herhalen is kansloos.

Puntje 2:
Ik heb een Seiko Marinemaster 300 (SBDX001) in bezit gehad. In de kist ligt ook nog een SLA017. En trouwens ook een Sharkey editie daarvan.
So pleaseā€¦

Mini review:
Unpacking fotoā€™s doe ik niet aan. Mijn dochtertje kijkt genoeg Kinder-surprise versies.
Doosje opengemaakt met mesje (echte Mcusta) waarin ik een extreem goed verpakt generic, plastic doosje met Merkur stickertje aantrof. Zonde van de ruimte in de kliko.

Het geval opengepulkt hebbende tref je o.a. dit aan met als geinig detail een bonnetje met meetwaarden waar ik niks om geef (voor precisie pak ik bijvoorbeeld wel een G-Shock i.p.v. automaat). Leuk voor de mensen die het, tsja, leuk vinden.

Vanzelfsprekend ontbrak het horloge niet, maar dat zat al om de pols.
Band op maat gemaakt waarbij de pennetjes er zeer lastig uit te halen waren.

Wat scoort zoā€™n ding nou per categorie?

Band:
Zeer strakke pennetjes, ogenschijnlijk kwalitatief goede springbars.
Band valt soepel enā€¦ is opvallend goed afgewerkt: mooi polijstwerk dat perfect aansluit op de brushed finish van de kastā€¦ Sluiting is ook netjes, maar ik heb nog een originele ratcheting MM300 clasp liggen die ik erop knal.
In vergelijking met de MM300 heeft de Merkur de betere band m.u.v. de sluiting.

Kast:
Kan een heel verhaal houden, maar ik kan geen verschil opmerken uitgezonderd het plaatje op de achterkant. Helaas wel een mono-block. Ik had een regulier dekseltje niet erg gevonden.
Kroon draait trouwens soepel in en uit met een slagje of drie ongeveer. Gegraveerd lettertje ā€˜Mā€™ erop. Geinig.

Bezel:
Nice! It truly is. Lume pip heeft geinig randje er omheen, alle indices netjes gecentreerd, zeer mooie lichtval en van keramiek. Dit had Seiko er ook op moeten zetten. Hater of niet; geen discussie over mogelijk. Vertandingen van de edge zijn strak en consistent. De ring heeft 60 clicks die iets minder ā€˜metaalā€™ aanvoelen, maar wel degelijk. Mijn ex-Pelagos was beter, hands down, dat wel. Hier zullen de lume cijfertjes i.i.g. niet uitdonderen :wink:

Glas:
Dit is Ć©Ć©n van de redenen dat ik een krappe 300 ballen kapotgeslagen heb via de Buy it now knop. Bol glaasje met blauwe AR. Zo te zien alleen aan de binnenkant. In iedergeval kreeg mijn Chinese flipper mesje (originele Kizer) er geen krasje op. Over de kwaliteit van het saffier zelf kan ik niks zeggen behalve dat het mooi helder is.

Wijzerplaat:
Printwerk is netjes gedaan, ā€˜Merkurā€™ is ingetogen en de term ā€˜Oceanmasterā€™ vind ik zelf wat cheesy. ā€˜Marinemasterā€™ is natuurlijk ook niet 100% origineel en de term ā€˜Pelagosā€™ op een horloge donderen waar het nooit in werkende staat zal zijn is natuurlijk ook niet mis. Ach, G-Shock heeft wel eens ā€˜vibratorā€™ i.p.v. ā€˜vibrationā€™ op een GD-350 gezet om het over de term ā€˜Seamanā€™ maar niet te hebbenā€¦
Geinig jat detail is dat de datumschijf (ongeveer?) dezelfde zilveren achtergrond heeft i p.v. wit.
Datum had van mij achterwege mogen blijven.

Wijzers:
Lijkt echt metaal, ziet er goed uit. De lume is best wel k*t vergeleken met Seiko en Citizen.
Op zich nier zo erg: bij mijn Ecozilla verbrandt mijn netvlies nog wel eens als ik een tunnel inrijd, maar Merkur had best iets minder spaarzaam mogen zijn. De wijzers en indices zijn echt wel leesbaar in het donker, ook richting het einde van de nacht, maar kan beter.
In eerste instantie licht het zooitje trouwens wel netjes op wanneer je naar binnen loopt:

Uurweek:
Schijnt een Miyita 9015 te zijn, 28800 bph.
Heb ik eerder in andere horloges gehad en nooit een enkel probleem mee ondervonden.
Misschien is het wel een imitatie versie die over drie weken uit elkaar dondert: we zullen het zien.
Het ding heeft een hacking en hand-winding functie, tot dusver een dagelijkse afwijking van +3sec per dag dus dat is geinig. Reguleren zal niet gebeuren gezien de contructie van de kast denk ik zo. Voor mij niet zo heel interessant gezien ik dagelijks een ander klokje draag en te lui ben om meer watchwinders te kopen en te gebruiken.

Algeheel en concluderend:
Eigenlijk gewoon een goed horloge. Zeker voor het geld zeer netjes afgewerkt (die Sharkey SLA 017 ook trouwens) en ik heb weinig te zeiken op de lume na. Doet zeker niet onder voor veel andere micro merken.
Hommage, jatwerk: ja hoor, whatever. Zeker waar.
Heb je de doekoe niet of andere financiƫle prioriteiten en geef je minder om heritage etc? Koop dat ding.
Vind je een Michael Kors handtasje belangrijk i.v.m. de made in China lettertjes die erop zitten? Ieder zijn ding: I donā€™t care.
Wat ik bedoel te zeggen is dat ik in twee gevallen het origineel Ć©n de nepperd heb/had en ik onder de indruk ben.
Die Chinezen he, alles maar jatten.
Op de monoblocks van deze audiofiel staat ā€˜made in Japanā€™. Een decenniaatje of wat geleden waren de mensen uit het land van de rijzende zon klaarblijkelijk ook wandelende kopieermachines, o.a. Seiya vaart echter wel bij de JDM topmodellen waar op de achterkant staat dat ze in Japan gemaakt zijnā€¦
Vieze smaak in de mond van dit soort klokken en zonder meer een originele MM300? Ik snap, been there, done that.

Nog wat pica en vanaf hier alvast ā€˜doeiā€™.

74 likes

Mooi verhaal, dank daarvoor :+1:
En nog veel draagplezierā€¦

2 likes

Netjes !!!

1 like

image

Hulde voor deze review en voor je durf! Wie weet komt ā€˜ie er bij mij ook nog eens!

7 likes

Gave review, complimenten!
Alleen het woord ā€œneppeā€ is geen correct Nederlandsā€¦ iets is echt of nep maar ā€œeen neppe horlogeā€ bestaat niet, dat is een ā€œnep horlogeā€

3 likes

Leuke review ,maar wat is de prijs van deze neppe ???

Dank voor deze review. Wie weet kom ik nog voor deze keuze staan en zoek ik deze er weer bij. Leuk en vlot geschreven ook!

Wat grappig dat dan zoā€™n band dan weer kwalitatief goed is, meestal onderscheiden de duurdee merken zich (ondere andere) door mooie, solide en soepele braceletd. Zo zie je maar!

Leuk topic.

En tja, hommagesā€¦ Seiko is er zelf ook niet vies van: ik zie ook wel overeenkomsten tussen een alpinist en de montblanc 1858 (met groene dial)ā€¦maar goed, daar was dit topic niet voor, excuus :wink:

1 like

Heel goed mogelijk dat over afzienbare tijd de Chinese merken evenveel gewaardeerd worden als de Japanse nu. In Japan was goedkoop te produceren maar de lonen liggen inmiddels ook op westers nivo.

China koopt zich inmiddels ook in in Zwitserse merken in horloge land (bijv. Eterna)

De Chinezen beginnen al te duur te worden op veel frontenā€¦

De ambities zijn er ā€¦
Zie ook http://dgrhythm.com/en/html/News/64.html

Nette uitgebreide review waarvoor dank! Geniet van deze mooie duikerā€¦ oo de fotoā€™s ziet er in ieder geval goed uit :+1:

:joy::joy::joy:

Leuk om te lezen. Geniet van deze aankoop!
Gr.Wander

Staat er in.

1 like

I know. Het horloge is echter echt. De overtreffende trap ontbreekt.
Wiskunde/nask/bio docenten heā€¦nooit de goeiste taal.

Nepste? Tegen de ā‚¬300.

Ik was ook verbaasd

Is al bezig. Tot dusver heeft China minder last van allerlei milieu dingen: dit geeft veel productievrijheid en scheelt ontzettend veel geld.

2 likes

Gefeliciteerd hiermee. Leuk verhaal, leuk geschreven, veel plezier er van. Mij valt op dat het allemaal verbazingwekkend goed afgewerkt lijkt te zijn voor wat het is.

Jazeker wel. Ik heb een uitgesproken hekel aan glanzend keramiek. Dan vind ik mat mooier, of kapot gebutst bakeliet, of gewoon alu bezeltjes die kunnen verweren. Deze bezel is over 20 jaar nog even karakterloos hoogglanzend. Als een soort van Ć¼bermoderne Siemens demokeuken.

Even een serieuze vraagā€¦ Is het geen nephorloge? :slight_smile:

Inderdaad. Mag ik je wel feliciteren met het bezit van die SLA017? Dat is namelijk wel een mooi horloge.

De MM (kopie of niet) is en blijft een veel te hoog en ongepolijst vehikel naar mijn smaeck. Jouw fotoā€™s bevestigen die mening voor mij.

Gegeven de smog en de temperaturen zou ik zeggen dat China heel veel last heeft van milljeudingen, maar dat wetgeving en handhaving nog toestaan dat allerlei malafide fabriekjes onze leefomgeving nog lekker naar de kloten helpen onder het mom van economische vooruitgang.

3 likes

Er is toch niet voor niets het gezegde: Over smaak valt niet te twisten.

2 likes

giphy
Jazeker wel. :slight_smile:

3 likes

Heb niks tegen Chinese horloges, heb dā€™r zelf ook een paar. Soms zijn verrassend goed gemaakt. Denk altijd maar zo:de iPhone word ook daar gemaakt.

Het vergelijk was enkel gericht op de eveneens glanzende, maar zeer krasgevoelige bezel van de MM300. Wabi sabi is gebaseerd op goed met je spullen omgaan echter wordt er daarbij vanuit gegaan dat de producent ook zijn best heeft gedaan. Ondanks het mooie emaille werk door Seiko vind ik de krasgevoeligheid een gemiste kans en niet echt getuigen van toewijding: zeker niet bij een horloge van dik twee ruggen.

Ik zal het aan een collega vragen.

Zullen de meningen ook over verdeeld zijn vrees ik.

i

Werken we zelf hard aan mee door het te kopen (ook bijv. halffabricaten en grondstoffen)

1 like

Laat ik je eerst en vooral feliciteren met je nieuwe aanwinst!!! Ik wens je veel draag en kijkplezier met je Merkur :clap::+1::clap:

Het grappige of spijtige voor mij is dat ik bij Merkur niet denk aan horloges maar aan Oostenrijk (Merkur is daar de naam van een keten van warenhuizen). Dus ongewild krijg ik bij de naam Merkur het gedacht dat we hier dus te maken zullen krijgen met ā€œhuismerkā€.

1 like

Leuk geschreven hoor, bedankt!!
Iedereen zijn of haar smaak; mooie nepperd :wink:; desondanks niet mijn ding.

Mee eens. Het is dat ik het uiterlijk fantastisch vind, maar qua draagcomfort, zwaartepunt en verdere verdeling van massa is het natuurlijk een regelrechte ramp.

Ik snap helemaal wat je schrijft, serieus. :slight_smile:

Had ik dus ook.

1 like