Seiko "Sliderule" ref. 6138-7000

Een paar weken geleden kocht ik bij iemand vijftien horloges waaronder deze Seiko. Ik kwam er al vrij snel achter dat ik iets bijzonders te pakken had omdat deze nog helemaal origineel is inclusief de plastic indicator ring rond het glas (schijnt erg vaak verloren te zijn gegaan) en de Nederlandse dag aanduiding. Ik heb ook meerdere PB’s gehad of het horloge niet te koop is. Het enige wat miste was de originele bracelet, en heel toevallig was er iemand op eBay die nog NOS bracelets te koop had voor deze reference. Dus gisteravond kwam dan eindelijk het pakketje binnen.

Untitled

Wat ik zelf een fraai detail vind zijn de gegroefde chrono pushers

Untitled

Dit is een bijzondere bracelet omdat de band een lugmaat heeft van 18mm maar de eerste schakel is een stuk breder wat er optisch een stuk gaver uitziet.

Untitled

Zoals gezegd heeft deze de “cursor ring” nog, ik zie er de toegevoegde waarde niet van maar het hoort er in ieder geval op.

Untitled

De case ziet er eigenlijk nog heel goed uit maar iemand is met een scherp mes de caseback te lijf gegaan, ik denk dat ik maar blij ben dat dit waarschijnlijk niet is gelukt. Op basis van het serienummer is deze uit juni 1972.

Untitled

Voor iedereen die zich wel eens af heeft gevraagd hoe een rekenschijf werkt. Stel je wilt weten wat een bedrag plus 50% is (simpel voorbeeld). Dan draai je de buitenste ring op 1,5.

Untitled

Vervolgens staan alle getallen op de schijf tegenover factor 1,5 van zichzelf. Bijvoorbeeld 4 staat tegenover 6. Dat komt dan overeen met 150% van 4000 is 6000, de macht moet je er zelf altijd bij verzinnen; 0,04, 0,4, 4, 40, 400… etc.

Untitled

Dit is dan een heel simpel voorbeeld maar je kunt er vrij nauwkeurige berekeningen mee doen, op bovenstaande foto staat ook een indicator voor Pi, en een rekenliniaal kan vrij veel soorten bewerkingen aan, best cool!

En als laatste om de pols, met 43mm echt een brok maar wat een beest van een klok!

Untitled

24 likes

Super leuk apart horloge.

Gaaf hoor, zeker omdat hij compleet is :+1:t3:

Geweldig Geert! :+1:

Mooie aanwinst en mooi compleet gemaakt!
Veel plezier ermee.

Dat is een echt collectors watch. Mooi hoor!!

Over smaak valt niet te twisten, maar het is in elk geval een fantastisch compleet exemplaar. Veel plezier ervan!

Rekenlineaalhorloge! Daar heb ik nog les in gehad heel lang geleden op de HBS.

Dat heb ik vaker gehoord, wat ik begrijp is dat een ronde rekenliniaal wel minder nauwkeurig is dan een rechte maar het is natuurlijk al lang cool dat je zoiets om je pols kunt dragen.

Mooi compleet gemaakt, deze bijzondere toolwatch :+1:

Mooi, apart en origineel. Proficiat met deze aanwinst!

Schitterend! Gefeliciteerd!

Tophorloge en stiekem spieken in de seventies bij hoofdrekenen.

Wat een speciale 6138, fantastisch dat deze nog compleet is!
Veel draagplezier toegewenst!

Schitterende klok. Gefeliciteerd!

Vette klok👍, top vangst…geniet er van

Ik had het al eerder gezegd, een pracht aanwinst.
Geniet er van.

Weer n leuk verslag van n gaaf horloge. Hoe kom je er elke keer weer aan?!

Heerlijk zo’n bijzondere Seiko. Mooie aanwinst.

een Ronde rekenlineaal, ofwel een rekenschijf… is in sommige opzichten “beter” dan een lineaal… omdat je kunt “doorlezen”… één rondje is een factor 10… 't volgende rondje een factor 100… getallen kleiner dan 1… da’s ook makkelijker met een schuif… want die zitten gewoon links van de 1… op een lineaal moet je dan vanaf 10 terug lezen…

ik heb er nooit les mee gehad, maar ik heb’t mezelf aangeleerd…

die Cursor-ring… ofwel je Loper… da’s je geheugen… als je moet “doorrekenen”… eerste sommetje… loper op de uitkomst… en dan schijf draaien…

't lastige van het maken van een rekenschijf is dat je je logaritmische schaalverdeling moet omzetten naar hoeken… waarbij de totale lengte overeenkomt met 360°… maar ach… als dat nou alles is.

een rekenmachine zonder batterijtjes… mooier dan dat kun je het eigenlijk al niet meer hebben… :slight_smile:

1 like