Show je in-house uurwerk, eh, vooruit... show je uurwerk dan.

Er zijn hier wel vaak discussies over geweest, maar ik heb er maar weinig topics over gezien. De zoekfunctie leert mij dat een topic in 2015 een totaal van zeven (!) reacties ontlokte met dit onderwerp. :slight_smile:

In het verleden heb ik al eens geroepen dat verticale integratie an sich geen doel zou moeten zijn en ook geen maatstaf voor kwaliteit is. Nu meen ik mij ook te herinneren dat @tompj destijds wel zwaar liet wegen of iets uit een verticaal geïntegreerde tent kwam of niet.

Dus toen ik vanochtend dit filmpje zag vroeg ik me af of er iemand op het forum echt, echt een horlogekeuze van de fabrikant van het uurwerk af zou laten hangen. Interesseert ons deze vraag wezenlijk?

  • In house uurwerken hebben mijn sterke voorkeur
  • Het maakt me niet uit zolang het horloge maar cool is
  • Uurwerken van leveranciers als ETA, Miyota en Sellita hebben mijn sterke voorkeur

0 stemmers

Om het topic toch iets van bestaansrecht te geven bij deze wat foto’s van in-house dingen die ik heb:



Versus die goekope meuk van ETA/Peseux en Sellita. Bah:





En ik besef de ironie van de titel, omdat je hier duizenden foto’s van Seikotjes, Citizens en Casio’s neer kunt klappen,

8 likes

Voor mij moet het horloge er gewoon mooi uit zien. Zou ik twijfelen tussen twee modellen zou het pas doorslaggevend kunnen worden.

Ik draag net zo graag een ETA2824 als een inhouse Rolex uurwerk (alleen die Rolexen zien er vaak gewoon zo veel meer sexy uit :heart_eyes:)

3 likes

Hoe weet je dat? Ze hebben nooit een zichtbodem. :slight_smile:

Ik vind het wel grappig dat er geen stemmers zijn voor “liever een ETA” in het kader van makkelijk en goedkoop servicen. Dat hoor je toch best veel bij Tudor discussies.

Enneh, @HanDavinci, is het uurwerk van je DJ in house? Vintage Rolex kan ook zeer goed ingekocht zijn, toch? Eigenlijk meer een vraag voor @AmsterdamVintageWatches… Is er een overzicht van welke merken per wanneer iets met in-house zijn gaan doen?

1 like

Tot ik meen '94 is elk Rolex caliber ingekocht en daarna werden ze ‘inhouse’ omdat Rolex de caliberleverancier heeft gekocht…

Seiko 4S15A

2 likes

De vraag of Rolex “in-house/ manufactuur” is, heeft een iets complexer antwoord. Officieel maakte Aigler de uurwerken voor Rolex; maar aangezien ze louter voor Rolex produceerde bepaalde Rolex eigenlijk alles. Later heeft Rolex Aigler opgekocht.

Voor mij persoonlijk is het uurwerk ondergeschikt aan de historie en het design. Soms ook weer met elkaar verbonden en bepaalde calibers vind ik heel gaaf. Longines 13zn, Omega 321, Rolex cal. 1040, PP 13.600AT, etc

7 likes

Wat voor een uurwerk erin zit, interesseert mij echt geen hol. Als t maar enigzins de tijd aangeeft. Japans, Russisch, Zwitsers : ik zie het niet, ik voel het niet, ik hoor het niet.
2 sec, 5 sec, 10 sec per dag…i dont care. Ik wissel toch om de dag van horloge.

15 likes

Dat is mijn punt, het uurwerk boeit me minder. Ik doelde op het horloge zelf, hoe deze er uit ziet. Uiteindelijk word ik dus warmer van een mooi ogend horloge dan van een sexy inhouse uurwerkje.

5 likes

De enige in-houseuurwerken die ik heb zijn m’n Seiko’s. Voor de rest kan ik prima leven met ETA en Sellita. Horloges met een Miyota uurwerk heb ik niet.

Edit: nee, klopt niet. Ik heb ook nog een vintage Omega. Maar die ligt bij de horlogemaker. Was ik even vergeten.:blush:

2 likes

Ik geef wel de voorkeur aan in-house, zolang er wat moeite in is gestoken. Ik vind het net dat beetje extra vaak. Helaas is in-house zo bon ton dat het mij tegenwoordig over het algemeen behoorlijk teleurstelt. Een kleine aanpassing hier en daar en we noemen het in-house.

2 likes


Da’s dan ook uit de hayday, zeg maar. :slight_smile:

Mijn MO is dat ik me pas in zaken verdiep wanneer ik iets op het oog heb. Dus ik vrees dat ik redelijk bij @Drebin aansluit. Maar toch word ik erg warm van de Eichi II en die FP Journe die hier laatst in een Ketelaars-topic opdook.

5 likes

Mij wel hoor. Maakt het horloge nòg aparter, ook al zie ik de calibers niet, ik weet dat ze er zijn en ik heb er foto’s van.
Ik let speciaal op de calibers, en ik heb hele bijzondere inmiddels.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar inhouse, en dan het liefste bijzondere inhouse exemplaren…
Gewoon omdat het kan.

2 likes

Zo vind ik het nog steeds jammer dat de 9F altijd verstopt wordt.

4 likes

En de 8J, ook al zo mooi…

35072022375_4120ed508d_o

3 likes

Heb voor de eta meuk gestemd, lopen best goed, goedkoper in service. Ja niets mis mee.
Heb een Oris Aquis met glazen achterkant dus ik zie 't nog ook :grin:

4 likes

Je bent in de minderheid. :slight_smile:

TheProdigy-AlwaysOutnumberedNeverOutgunned

2 likes

Ben ik wel vaker :stuck_out_tongue_closed_eyes:

2 likes

Eens! Die verdient het om gezien te worden.

1 like

Eens, dat is dan overigens wél een reden waarbij het uiterlijk voor mij pas op de tweede plek komt.

1 like

Doe mij maar zo’n mooie Black bay met smiley en een Eta :heart_eyes:

3 likes

Ja, dat ze die tekst op Tudor’s recht hebben getrokken is mij een doorn in het oog. De rooie ETA met smiley is wat mij betreft de bom. Al is een BB58 ook OK. Alleen jammer van al die snowflake wijzers. :slight_smile: