Show je in-house uurwerk, eh, vooruit... show je uurwerk dan.

Eens. Ik zie het ook niet. Het kwarts uurwerk erboven heeft in ieder geval nog mooie striping…

1 like

Op de een of andere manier zie ik die niet.

@Fate_Amenable_To_Change zou je die foto nog een keer willen posten? Ben wel benieuwd nu? Dank!

Die is weggehaald door de admins.

De grap is dat het een stock foto van een 9F uurwerk is die echt door IEDEREEN van Fratello tot TimelessLuxuryWatches tot Hodinkee gebruikt wordt, en ik me dus niet voor kan stellen dat de producent van de marketing foto er een probleem mee zou hebben om 'm gepubliceerd te zien.

Onterecht, eigenlijk. In de high end quartz heb je de Seiko 9F en 9F GMT uurwerken die allerlei dingen doen om de trekkracht van de motor te verhogen, constante thermocompensatie om temperatuursschommelingen te corrigeren, het rijpen van de quartz kristallen, het specifiek op kristal afgestemde firmware van de IC’s in de uurwerken… Los van de afwerking is die 9F echt, echt handwerk op het allerhoogste niveau.

Dan heb je de Longines VHP. Ook thermo-compensated, minder torque, maar dus ook betaalbaarder, met een afwijking van 5 seconden per jaar, wat op papier nog weer beter is dan de 9F, maar die wel het statige tikken mist.

Of de Bulova Curv, die op de high accuracy uurwerken van Bulova gebouwd zijn met hun 262 Khz frequentie waardoor ze veel preciezer zijn dan normale quartz. Ook hebben ze, net als Spring Drive, een traploos glijdende secondenwijzer.

En dan heb ik het nog niet eens over de Citizen The One en 0100. Die laatste is accuraat tot 1 seconde per jaar en is aangedreven door licht. Dus die blijft dat de komende 40 jaar zonder onderbreking doen.

Het idee dat alleen mechanische horloges sterk doordacht zijn en een ziel of karakter hebben is in mijn optiek marketing gelul.

Beide technologieën hebben zo z’n charme, maar er gebeuren in de quartz wereld zeker dingen die ik als haute horologie zou betitelen.

5 likes

Kijk dat is leuk om te lezen! Dank!

Mijn hartje gaat ietsje sneller kloppen van deze Quartz uurwerken. :v:
Innovatie :beers:

Tissot 1973 Heritage Chrono met Valjoux 7753.

4 likes

Prachtig

Voorkant

1 like

Quartz uurwerken kunnen inderdaad vol zitten met innovatie en goede ideeën. Het ‘probleem’ wat ik er echter mee heb, is dat je het er door de zichtbodem niet aan af ziet. Dat geeft voor mij toch een heel ander beeld dan een mechanisch uurwerk waarbij je een mooi zicht hebt op de balans en de tandwielen.

1 like

In de link een kleine toelichting

1 like

Ja. :wink: Dat was het.

Snelle reactie :slight_smile:

1 like

Ik heb me nog nooit in de uurwerken verdiept. Ik zet zelfs nooit mijn horloges op de juiste datum/tijd dus de kwaliteit van het uurwerk is voor mij minder relevant.

Ja, sorry, ik had er overheen gelezen maar vond dat het een antwoord verdiende. :slight_smile:

Eigenlijk ben je aan het vertellen dat je armbanden cool vindt, maar dat je daar een soort stalen verbindingsstukje voor nodig hebt, of mis ik nou iets? Wat vind je dan wel cool aan horloges als het niet het totaalpakket is?

1 like

3 likes

Leuk je reactie met betrekking tot de quartz uurwerken. Hoewel ik enorm fan ben van, en de voorkeur geef aan mechanische horloges zijn jouw voorbeelden ook echt prachtig.

Die citizen is ook werkelijk prachtig. Zeker die limited edition is zo mooi! Met een prijs waar je ook een traditioneel manufacture voor kunt kopen. Cool dat ze het proberen en er ook een markt voor is.

1 like

Hahahaha… Ik moest even lachen omdat quartz inmiddels zo’n 50 jaar om de pols gedragen kan worden, en de technologie al sinds 1927 in gebruik is. Ooit is de eerste bij Bell Labs gebouwd.

Het is een leuke vraag: Hoe lang moet iets de normaalste zaak van de wereld zijn voor we het traditioneel gaan noemen? :slight_smile:

1 like

Haha :slight_smile: Voor de helderheid (weet hoe het hier soms gaat op het forum) het was vooral bedoeld als onderscheid en niet als waardeoordeel :smiley:

Maar ik heb geen antwoord op je vraag… 100 jaar? :stuck_out_tongue: :smiley:

1 like

4 likes

Horloges gaan vanzelf lopen wanneer je ze draagt en zien er als sieraad beter uit dan een standaard armband (ik zie ze dan ook gewoon als een stapje hoger dan een armband). Ik gebruik ze gewoon niet om de tijd bij te houden.

Grappig, ik denk dat er heel veel techneuten over de pies gaan van dat antwoord. Ik heb de neiging ook, maar onderdruk die. :rofl:

1 like