Sovjet army/duikhorloge

Beste vintage-liefhebbers,

In een doos op zolder kwam ik het volgende horloge tegen (zie foto’s). Het is een automatisch uurwerk dat nog aardig lijkt te lopen. Door het design van de wijzerplaat en de Russische tekst aldaar en op de achterkant, heb ik het vermoeden dat deze uit het Sovjet Unie leger komt. Hij lijkt waterdicht tot 200m. Nu is mijn vraag: weet iemand hier meer over dit soort horloges? Aan de echtheid twijfel ik eigenlijk niet, al denk ik ook niet dat de waarde heel hoog is.
Echter, als mijn vermoedens kloppen is het wel een heel mooi verhaal achter dit horloge.

De herkomst is hoogstwaarschijnlijk een antiekmarkt in Oost-Europa voor de val van de muur.

Ben benieuwd naar jullie reacties en hoor het graag als iemand meer kennis/info heeft over dit soort horloges!

Het is een Vostok Amphibian.

1 like

Komandirskie toch? :wink:

1 like

Staat op de plaat… maar de case en waterdichtheid doen toch een amphibia vermoeden.

2 likes

Het is een beetje een mix, maar grotendeels een amphibian.

2 likes

Dat is voor als je met je parachute in het water dondert.

Edit: ik heb ook pas net een :Russische besteld op internet en kom net kijken!

2 likes

Heb je die intussen al een keer goed uit elkaar getrokken? :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Haha, nee, we moeten nog aan elkaar wennen…

1 like

Zonder het gelezen te hebben een importbruid of een horloge :joy:

3 likes

Ik denk dat je het gewoon moet doen. Mijne heb ik laatst op de keukentafel uit elkaar getrokken. M’n vriendin zat op te bank en keek soms wat verveeld toe. Had wel eerst de kleine even op bed gelegd anders kan ik me niet concentreren.

1 like

Hahahaha

1 like

Hier een foto van de achterkant

1 like

Daar staat amphibia achterop.
En daar onder protivoudarnyye (противоударные). Dat betekent schokbestendig.

2 likes

Dank allen voor jullie reacties en informatie! Leuk dat hier meer Russia liefhebbers zijn :stuck_out_tongue:. Heb er zojuist een stalen band op gezet en hij draagt mijns inziens echt top.:slight_smile:

Wat zouden jullie aanraden wbt onderhoud? Hij heeft minstens 10 jaar niet gelopen en de automaat vertoont toch nog wel wat kuren. Is het eenvoudig om dit weer tiptop te (laten) maken? Ben zelf namelijk altijd huiverig met het open maken van kasten.

1 like

Bedoel je dan dat er een nieuwe plaat op is gezet ooit? Of hoe kan dit precies?

Deze Vostok heeft geen “made in” aanduiding onder op de wijzerplaat en stamt daarom waarschijnlijk uit de periode rond het einde van de Sovjetunie. Er zijn in die periode, lijkt het, behoorlijk wat horloges gemaakt met onderdelen die op dat moment voor handen waren. Zo heb ik zelf ook een aantal amphibians met vergelijkbare opzet : amphibian kast/wijzers, komandirskie of amphibian wijzerplaat en komandirskie bezel. Dit met een 2416b automaat of 2409 handwinder.

Als de plaat klopt met het uurwerk dan is dit een 17 juwelen 2409 handwinder. Mocht er toch een automaat in zitten dan is de kans groot dat het een 2416b is en er een datum achter de wijzerplaat zit.

Hier is mijn 2409 (die normaliter in amphibians gebruikt werd) komandirskie.

En een oude foto van een zwarte gelijk aan die van jou

2 likes

Dank voor de uitleg! Interessant!

Na grondige inspectie met dat wat je vertelt bij de hand, denk ik dat het toch een 2409 handwinder betreft inderdaad :no_mouth: Zal hem sowieso laten servicen.

Dat de kroon wiebelt heb je ondertussen wellicht al gemerkt, dat hoort zo. De waarde van deze horloges is redelijk beperkt en de kosten van een service zullen snel richting de kosten van een nieuw uurwerk gaan.

De kans is best aanwezig dat het horloge nog aardig loopt als je het opgewonden hebt, zelfs na al die jaren stilstand.

Mocht je iemand zoeken die aan Vostoks wil werken dan zou je @vouwfietser een bericht kunnen sturen.

2 likes

Ik mis ook een serienummer op de kastdeksel Ik denk inderdaad dat hij samengesteld is. Maar goed, iedereen stel hier vostoks samen
:grin:

1 like