Starters horloge(s)?

Hallo allemaal,

Ik ben net nieuw op dit forum! Ik heb al een tijdje wat topics gelezen en vond het tijd om ook maar een account aan te maken. Dat gezegd hebbende; ik ben op zoek naar een mooi starters (automaat) horloge. Ik heb al een paar horloges, maar deze zijn allemaal quartz. Hebben jullie aanbevelingen voor een mooi automatisch horloge? Eventueel met toelichting over goeie starters merken?

2 likes

Wat is je budget en wat voor type horloge zoek je?

Er zijn wat mij betreft niet echt starters of gevorderden horloges.

1 like

Hallo Jos, Welkom op dit mooie forum. Bij deze een voorspelling van wat je veel gaat horen; Seiko.

En ze hebben nog gelijk ook. Los van wat je mooi vind, want daar zie ik in jouw introductie helaas geen voorbeelden van, is Seiko een uitstekend starters merk, midden merk en eind merk. Je kunt er alles vinden. Daarnaast zijn er natuurlijk ook talloze andere merken die uitstekende horloges maken en die iedereen je van harte kan aanbevelen. Veel plezier hier en veel plezier van alle nuttige adviezen die zullen volgen.

Oh ja, mocht je duikerhorloges mooi vinden is er natuurlijk het horloge waar je niet om heen kunt dus bij deze mijn aanbeveling: Seiko SKX007

1 like

Welkom Jos!

Heb je een foto van je collectie?
Ofwel wat is je smaak en budget?

Het werd hier boven al gezegd, de skx007 is een
prima optie, en deze wil je tzt toch dus waarom niet
nu meteen?

Mijn exemplaar, na 10 jaar trouwe dienst nog steeds
in top conditie:

007 js

De QC laat het de laatste jaren een beetje afweten bij Seiko
dus let op details en de uitlijning.
Boven staande SKX is helemaal in orde :grinning:

En nog steeds waterdicht:

Hallo allemaal!
Ik ben onder de indruk van de snelle reacties rond dit tijdstip! Ik heb op het moment twee maal een TW Steel, echter het bandje is stuk en loopt niet meer en de andere is toevallig net de secondewijzer losgeraakt en ligt nu in de kast. Daarnaast heb ik nog een Daniel Wellington. Wat mij betreft mooie horloges maar ik ben toe aan mijn eerste automaat. Ik heb al wat rondgekeken naar Seiko, ik vind de Presage/cocktail time wel heel mooi! Mijn budget is 500/1000?

2 likes

Aha, je wil dus iets meer dressy.
Dan kan ik de SARB033 ook aanbevelen.
Maar kijk ook eens bij Hamilton of bij Laco en Stowa
voor de fliegers.

Wow, die SARB033 ziet er heel mooi uit! Is deze een beetje makkelijk te verkrijgen hier in Nederland?

@JosJansma
Ik dacht dat ze officieel niet in NL verkocht worden maar er komt
er regelmatig eentje langs in het verkoopgedeelte.
Nieuw zijn ze via Spanje te krijgen bij solojapan:

https://www.ebay.ie/sch/solojapan/m.html

1 like

Welkom op HF!
SARB033 is een goede keuze. Een veelzijdig inzetbaar horloge, en past ook in een bredere collectie als je later de behoefte krijgt aan bijvoorbeeld een duikhorloge, een flieger een chronograaf, een blauwe wijzerplaat, een vintage horloge etc. etc.

In hetzelfde genre is er ook de SARX035, wat duurder maar ook wat mooier afgewerkt. Wel groter, ikzelf vind de SARB perfect van maat voor het genre.
Wat is je polsmaat?

Ik heb ook prima ervaringen bij solojapan.

Welkom Jos! Geniet van je horloges en HF en pas voor het flipperitis virus. :wink:

Die cocktail time is een mooie keuze. Iets duurder, maar wel tussen jouw 500 - 1000 zijn de SARX033 (de witte) en broertje SARX035 (zwart). Komen beiden op staal, als alternatief voor je leren cocktail keuze.

image

8 likes

Welkom hier op het forum!
De sarb033 was ook het eerste horloge wat ik kocht en daar zit je altijd goed mee.
Het grootste nadeel aan de sarb vond ik jet reflecterende glas(coating) waardoor bijv. Vingerafdrukken snel te zien zijn. Veel succes met je keuze!

4 likes

Heb je al eens door de horlogemarkt van het forum gescrold?
Je vind binnen je budget veel mooie horloges!

etc


1 like

Als je DW leuk vind, zou je ook eens kunnen kijken voor een Rodania Bauhaus horloge. Voor 100 euro een mooi minimalistisch horloge. De Bauhaus stijl wordt veel afgedaan als nomos knockoff. Onterecht, want in de jaren 20 ook al die merken als A. Lange und Söhne en Stowa in het assortiment.

Daarnaast heeft Bulova ook zeker mooie automaten, naast hun UHF (ultra high frequentie) quartz uurwerken.

Verder is Glycine zeker ook een mooie optie.

Het enige nadeel, je hebt niets uniek


Hier zitten duizenden Seiko’s op het forum en je buurman heeft er waarschijnlijk ook Ă©Ă©ntje.

Koop iets dat minder in het straatbeeld voorkomt, dan heb je het gevoel iets unieks te hebben :wink:

En ga voor saffierglas, daar heb je zeker jaren plezier van. ( En ja je kunt je Seiko uitrusten met saffierglas naderhand, maar een Lada met aluminium velgen blijft een Lada :wink: )

Niks tegen Seiko liefhebbers hĂ© mannen, maar dat is mijn mening over een massa productiemerk zoals Seiko, “don’t shoot me down”.

En als je naar een merk vraagt, ok, prijs / kwaliteit zit je super bij het merk Ball, met een mooi geschiedenis verhaal.

http://www.ballwatch.com/global/en/home.html

3 likes

Mee eens!

Eerder startersbudgetten en gevorderde budgetten :grin:

1 like

Met dat budget ( vwb ‘duikers’ ) ; Certina DS Action diver ( ETA2824 ), Squale Atmos Tropic Ceramic
( ETA2893 ), Steinhart Ocean One ( ETA2824 ), Seiko Sumo ( 6R15 ), Longines Hydroconquest ( ETA2824 ).

Wauw dat is een toffe! Welk model is dit precies Coen?

Edit: al gevonden!

Bij een budget van 500-1000, alle boven genoemde horloges zijn hele goede opties, kijk ook eens naar Certina, daar zit ook veel moois tussen. Bijvoorbeeld de Certina DS1 daydate


En wat Seiko betreft, ook hele mooie horloges en de Seiko SKX007 op Nato :heart_eyes: @drex.

2 likes

Ging er vanuit, gebaseerd op het eerste bericht, dat er ook een startersbudget beschikbaar was. Mede gezien het feit dat er ‘alleen maar’ quartz horloges in de collectie aanwezig waren. Tot €1000,- is niet echt een startersbudget hoewel dat voor iedereen verschillend is natuurlijk. Ook voor €1000,- koop je niet een uniek horloge in de taalkundige zin van ‘enig’. Wil je apart, dan kom je in de microbrands, niks mis mee, zit best mooi en kwalitatief spul tussen. Het budget van de TS geeft natuurlijk veel meer mogelijkheden dan alleen Seiko.

Of toch Seiko, zoals deze Presage :wink:

01

1 like