Suggesties horloge voor beginnend enthousiasteling

Watch2day is helemaal niks! Ik zie vaak op t verkoopgedeelte leuke Seiko’s voorbij komen. Wat voor type horloges vind je mooi? Divers?

ik had gister dus een limiet van reacties voor nieuwe gebruikers bereikt vandaar dat ik niet meer reageerde, iedereen bedankt voor de suggesties alvast. Is er een specifieke reden waarom iedereen richting Seiko wijst of komt dit gewoon door goede kwaliteit/prijs verhouding?

Daar staat Seiko wel om bekend ja.
Maar Orient mag er ook wezen even als Citizen.

1 like

deze vind ik oprecht heel mooi!

Mooi zo. Heb je je ook al ingelezen over de overstap van quartz naar mechanisch/automaat en wat daar anders aan is?
Verder hier een paar filmpjes van TGV over de SARB:
(hij is er wel een fan van hoor)




lemme see quartz is energie dmv batterij en mechanisch door beweging toch? en bedankt voor de filmpjes zal ze eens gaan kijken

Dat klopt, maar sommige overstappers verwachten overigens gelijk gedrag.
Maar een mechanisch horloge:

… van €10.000 loopt (soms veel) minder nauwkeurig dan een quartzhorloge van €20.
… kunnen minder hebben. Laat een quartzhorloge vallen van een meter op een houten vloer en de kans dat hij nog loopt is groot (TOCH niet uitproberen hoor), de kans dat je problemen hebt met een mechanisch horloge is dan groot.
Misschien weet je dit wel, maar ik zeg het voor de zekerheid even.

Zo’n Seiko 5 loopt meestal wel een tiental seconden per dag van de waarheid af. Of 20. Of 30 als je pech hebt. Maar je kunt ook geluk hebben en dan lopen ze binnen enkele seconden per dag.
Een Sarb heeft een beter kaliber, die lopen doorgaans veel beter. (de mijn loopt zéér nauwkeurig bv).

als ze zo onnauwkeurig zijn, waarom kopen mensen ze dan? nauwkeurigheid is wel iets heel belangrijks in mijn ogen eigenlijk

1 like

vanwege de jaren lange traditie van het mechanische horloge maken. Een mechanisch horloge word gezien als iets luxers.

dat vind ik vreemd, ik zou persoonlijk meer waarde hechten aan een precies horloge

niet verder zoeken dan :wink: :

Of je moet een atomic horloge willen

1 like

die is erg mooi, zet hem op het potentie lijstje. dankjewel!

Loopt ± 10 seconde per jaar. In ieder geval een van de meest precieze quartzen. En dat voor een verrassend lage prijs.

dat klinkt al heel veel beter dan 20 seconde per dag :’)

Ah kijk. Ja dat is heel simpel, maar heel lastig uit te leggen.
Zoiets als:
waarom zou je zeilen als je ook een motorboot kunt kopen?
waarom zou je parachutespringen als het vliegtuig even later toch gaat landen?
waarom zou je een Jaguar E type uit de jaren zestig kopen als je met een VW Up! ook de maximumsnelheid op de Nederlandse wegen kunt rijden?

Zoiets.

PS mechanische liefhebbers: die van het parachutespringen neem ik een patent op, die heb ik net zelf bedacht.

En dat is het dus. Liefhebberij.

quartz:

omega 863
http://cdn.fratellowatches.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/Speedmaster145012-9.jpg

Ik heb ook wel een paar quartzklokjes, en die hebben hun nut soms, maar ikzelf word veel warmer van mechanisch. Dat heb ik ook met electrische auto’s, dat doet me ook niets.
En de meeste motorboten gaan sneller dan de meeste zeilboten. En ze kunnen tegen de wind in! Toch zijn er zeilliefhebbers. Zo duidelijk?

4 likes

heel duidelijk, gevoels kwestie dus, en die E type snap ik heeel goed. machtig mooie auto (side note)
en ik snap inderdaad je punt en ik geef je gelijk, als ik in een etalage naar horloges kijk kijk ik altijd naar de mechanische. maar dan moet ik maar zorgen dat ik beide in mijn (nog niet echt begonnen) verzameling heb

toen mijn vader voor zijn jubileum een Delma Classic met open heart kreeg was ik ook helemaal weg van het mechanische gedeelte. Ik had nooit gedacht dat het zo moeilijk zou zijn een keuze te maken :stuck_out_tongue:

1 like

Je kunt een beetje fatsoenlijk mechanisch horloge gewoon laten afregelen hoor. Meestal wel binnen de 4 a 6 seconden nauwkeurig. Trouwens, mijn SARB033 kwam heel goed afgeregeld binnen. Loopt van begin lange maand tot eind korte maand (als je dus datum gaat verzetten) binnen de 8 seconden! Beter dan mijn quartzen!

die 20 seconde is een fabrieks specificatie. Er zijn genoeg goedkope seiko’s die ± 1 of 2 seconde per dag zitten. Uit eindeljk maakt het niet heel veel uit omdat mijn automaten toch vrijwel altijd stil staan als ik ze weer wil dragen en de tijd sowieso weer opnieuw wil instellen. Mijn collectie is op dit moment 50/50, quartz en mechaniesch.

dat is inderdaad erg netjes, maar wat houdt afregelen precies in?

http://www.masterwatchmaker.net/watchregulation.asp

1 like