TAG Heuer-bashing

TAG Heuer wordt op andere forums nogal gehaat. Is dat hier ook het geval?

Ik ben altijd een liefhebber geweest van TAG Heuer, maar ik vind het niets dat het merk meer de modekant op gaat.

1 like

Het is bon-ton om TH te ‘haten’, omdat de overgang Heuer - TH zo goed als samenviel met de kentering in de horlogewereld richting quartz, maar ook door een aantal designmissers in de TH beginjaren.
Heuer wordt gelijkgeschakeld met prachtige mechanische chronos terwijl TH tot voor kort vooral gekend was voor quartz duikertjes en link chronos.

Wat mijn insziens verkeerd is, is om TH af te rekenen op een nochtans algemene trend in de industrie, en gewoon ‘sign of the times’. Eind jaren 80 en doorheen 90 maakten alle grote huizen lelijke quartz horloges.

4 likes

Ik vind veel, zeker de oudere Theuers best mooi en solide gebouwd

Maakt het nou uit als er een handjevol snobs TH niks vinden. Er zijn net zoveel mensen die het mooi vinden.

5 likes

Lang leve de tag’s :grin:

10 likes

Haten is een groot woord. Maar het is niet mijn merk. Veel horloges zijn mijn te druk of te groot.

Dat vind ik dus ook. Ik vind een deel van de collectie heel erg mooi (ik heb er twee), maar daarnaast vind ik er ook een stel draken van klokken tussen zitten. Maar dat is niets iets dat ik tegen het merk heb. Het is juist meer dat ik het een mooi merk vind ondanks die paar miskleunen.

Tag Heuer is een soort BMW. Ze hebben prachtige modellen met name de klassiekers maar ook modellen waar je met een grote boog omheen loopt. Voor de zuiverheid van de discussie zal ik me beperken tot het moderne spul.

30 likes

Rake vergelijking :thumbsup:

2 likes

Ik ken TAG alleen van matige crown tubes.

Elf.

1 like

Ik beken, in de jaren 90 was ik helemaal gek van Tag Heuer. Je kan zeggen dat hun reclamecampagnes goed werkte op mij (Senna, Formule 1, Don’t crack under pressure, …).

Toen was voor mij alles quartz wat de klok sloeg. Er waren bijna evenveel automaten als quartzen in het gamma waar ik voor ging, namelijk in de serie 2000 en 4000. De SEL en serie 6000 was veel te hoog gegrepen.

Een verkoper informeerde me toen, heel correct, dat de automatische versies duurder waren, meer onderhoud vereisten en minder correct de tijd bijhield. Die moest ik dus niet hebben.

Plots zag ik de prijzen van hun horloges sterk omhoog gaan, een zelfde model werd plots 20% of meer duurder zonder ik er een gegronde reden voor zag.

Nog later las ik en zag ik wat er juist in hun horloges stak en voelde ik me bij de neus genomen. Lelijke plastieken onderdelen en goedkope kalibers. Ik moet zeggen dat de liefde met Tag Heuer toen wel sterk gekoeld raakte.
Nu nog blijft dit in mijn achterhoofd spelen bij Tag Heuer, hoe knap ik sommige modellen vind qua uiterlijk, ik kan ze niet op die hoogte zetten als ze zich willen positioneren. Ik merk ook dat ik niet alleen ben, gezien hun herverkoop waarde niet zo echt hoog ligt.

1 like

Kan alleen maar zeggen dat mijn ervaringen met de kwaliteit tot nu prima waren. Twee gehad: een deugde niet en de ander wel.:smiling_imp:

Nee, of er ooit nog een komt… Vraag het me af.

Helemaal mee eens

Het enige dat mij stoort is dat zij een Seiko-uurwerk als basis voor een van hun high-end horloges gebruik(t)en.

Ik heb ook geen slecht ervaringen met TH maar het merk redt het gewoon niet tegen de andere merken in dezelfde prijsklasse.

Ik vind sommige modellen gewoonweg niet om aan te zien en sommigen vind ik echt een klassieker zoals de Monaco. Persoonlijk vind ik de Monza het mooiste model.


7 likes

TAG Heuer vind ik toch wel het meest interessante merk in die prijsklasse. Omega zit echt in een klasse hogerop. Wat er dan overblijft kan niet tippen aan TAG.

3 likes

TAG Heuer kreeg in de jaren 90 een slechte naam doordat zij niks zelf maakten .
De kasten en uurwerken werden betrokken van derden en het enige wat TH deed was het assembleren van die onderdelen…

Ook de werkwijze van het toenmalige moederbedrijf (Techniques d’Avant Garde…TAG…) was niet heel fris.

TAG is een financieringsbedrijf dat al vanaf de jaren 80 grote sponsordeals heeft in de formule1 en heeft zelfs complete motorprojecten gefinancierd heeft voor Mclaren.

TAG heeft in 1985 Het merk Heuer overgenomen van Jack en in de jaren daarna flink gereorganiseerd.

De echte Heuer liefhebbers zijn ,nadat TAG echt zijn stempel in de designafdeling zette ,afgehaakt en vanaf dat moment was het merk Heuer dood. (behalve voor de sportwereld daar groeide de interesse in het merk hard)

Voor TAG was het horlogemerk niet meer dan een ‘‘cashcow’’ en hebben er eigenlijk nooit echt een premium merk van kunnen/willen maken…

TAG Heuer werd in 1999 overgenomen idoor LVMH en vanaf dat moment begon ook weer een beetje de naam te groeien en kwamen er ook weer serieuze modellen op de markt.

Dat is dus het stigma wat TAG Heuer van het verleden overgehouden heeft.

Oh ja en in 2014 was er nog een dingetje met Seiko ofzo.

7 likes

Leuk verwoord! :smile:

Persoonlijk vind ik het wel een mooi merk. En ze doen er momenteel alles aan om het merk mooier te maken.
Wat ik echt niet snap van TH is hun merkwaardige uitstapje naar de mobile telefoon. Ik hoop dat dit hoofdstuk is afgesloten. Ook hun smartwatch avontuur is mij niet helemaal duidelijk. Maar ze tonen hiermee wel aan met de tijd mee te willen gaan. Wellicht dus toch wel een slimme strategische keuze.

En mijn Monaco, die draag ik vaak en met veel plezier.

Nu wel omdat er een geflipte J.C Biver aan het roer staat en die staat erom bekend een merk flink aan te kunnen pakken.
Al is zijn designsmaak niet helemaal het mijne.

Ik vind sommige modellen best te pruimen maar als je weet dat je tegenwoordig ongeveer 2k retail mag aftikken voor een instap Aquaracer, wetende dat er plastic spacers gebruikt worden…

Dan kijk ik liever naar een reissue Heuer Carerra chrono waarvan je weet dat ze daarin niet gebruikt worden, vergeleken met de Monaco toch wel bang for buck zo’n Carerra moet ik zeggen.

Al is de Monaco sowieso een icoon, prijzig vind ik em wel.

Groeten,

Noel.

1 like