Tissot lemania chrono's 60's - 70's

Leukste post tot nu toe om te lezen! Erg veel info over oude horloges van dit mooie merk. De 808A met oud logo vind ik van alle plaatjes de mooiste.

1 like

Prachtige post met ditto horloges. Ik heb zelf de T12 een keer omgehad maar toen toch niet meegenomen en weer spijt van.

1 like

Eindelijk weer eens een mooi stukje research op HF, hier hebben we iets aan en leuk om te lezen, bedankt!

1 like

Dat was mij ook opgevallen, dat is een Valjoux 7734 die daar in zit.

super overzicht, ditto post. smullen.
Zitten zoveel mooie klokken bij!
Die Bullheads!
Dank je wel!

1 like

Kijk, een scherpe blik. :smile: Op het eerste gezicht lijken ze erg op elkaar. Als je ze zo naast elkaar ziet valt wel op dat de subdials van de valjoux verder uit elkaar zitten dan bij de lemania.

Mooi topic met goed uitzoekwerk. Erg leuk om al die varianten bij elkaar te zien. Ik vind deze Tissot chrono’s nog steeds zwaar onderschat, hoewel de prijzen van met name de Lemania’s wel aan het stijgen zijn.

Ik heb zelf eerst een Seastar gehad waar, zoals je zelf al aangaf, een Valjoux in zat:

Daarna heb ik deze gehad, wel met een Lemania. Degene die me kan vertellen waarom ik die in hemelsnaam heb weggedaan, verdient een prijs:

Onlangs viste ik achter het net toen er een mooie 45501 voorbij kwam, maar die komt er nog weleens.

4 likes

Geweldig topic bedankt voor de info en foto’ s. Heel erg leerzaam.

1 like

Leuk stukje. Ik heb ooit een Navigator gehad:
P5299117 by Eddy C., on Flickr

Overigens (on a side note), hebben de termen bi-compax & tri-compax oorspronkelijk niet de betekenis die ze in de loop der jaren (foutief) hebben gekregen. De modellen van Universal Geneve heetten:

Uni-Compax = 2 subdials
Compax = 3 subdials
Tri-Compax = 4 subdials

http://cdn01.collection-heure.be/img/watches/thumbs/index.php/f=jpeg;q=100;700x700;/img/watches/7232-064e8191009e6eba09d65d30873ea2888a8e1bb1.jpg

2 likes

Mooie klokjes, die PR516 is ook fraai met die mooi aansluitende stalen band!

Kijk, en zo heb ik ook weer wat geleerd, bedankt!
Ik hoor deze benamingen vaak dus heb ik het maar gebruikt zoals het meestal gedaan wordt, maar had geen idee waar het vandaan kwam (en dat het dus eigenlijk niet klopt).

Informatieve post, leuk om te lezen, bedankt! :+1:
Mooie, verzamelwaardige horloges; fotootjes van de verschillende uurwerkjes hadden er wat mij betreft eigenlijk wel bij gemogen, maar dat is geen kritiek hoor :grinning:

Sterker nog, de rechterfoto was de mijne zie ik nu

Oeps, geen problemen mee hoop ik. :frowning: :smile:

Sowieso niet!

1 like

Ik vind wel dat je gelijk hebt, bij dezen: :smile:
Tissot 870 (Lemania 1280)

Tissot 871 (Lemania 1281)

Tissot 872 (Lemania 1277)

Tissot 873 (Lemania ?)

Tissot 2160 (Lemania 1343)

Tissot 2170 (Lemania 1341)

3 likes

Dank voor het overzicht! Laat mooi zien wat voor prachtig klokjes Tissot tussen 1960 en 1975 maakte! En erg handig als referentie voor toekomstige aankopen. :grinning:

Heb nog twee erg mooie uitvoeringen met Lemania uurwerken die niet op je lijstje staan trouwens. Ten eerste de Tissot/Aquastar Regate met Lemania 1345 http://thewatchspotblog.com/?p=2623 en ten tweede de Navigator met Tissot 2920 (Lemania 5012). Zie bijv. http://forumamontres.forumactif.com/t182059-tissot-navigator-lemania-5012-inside Overigens staat dit uurwerk mogelijk wel op 1 van je foto’s, namelijk rechtsbovenin bij de typenummers 45501 (noteer dat die een day/date heeft, niet passend bij 2170, maar wel bij 2920)

Ik heb zelf twee Tissots met Lemania uurwerk: een bi-compax met kaliber 872 (Lemania 1277) en een PR 516 (een oorspronkelijke versie met tri-compax). Waar kan ik trouwens die type nummers achterhalen die je noemt (resp. 40508 en 40528)?

Over de PR 516 chrono heb ik ook wel vraag/opmerking/aanvulling. Een koppeling van het uurwerk in dit horloge als Tissot 873 - Lemania 1340 kan inderdaad niet, het is immers een handopwinder. Op een ander forum is die vraag ook gesteld, met o.a. ook antwoorden van Ranfft zelf erbij. Zie: https://forum.watchtime.ch/viewtopic.php?t=46384
Daar wordt aangegeven dat kaliber vrijwel 100% gelijk is aan een Lemania 1873. Dat verklaart echter nog steeds niet de 873 als kaliber nummer in het horloge.
Lijken mij dan twee opties mogelijk:

  1. Tissot is wat slordig geweest met eigen kalibernummer toekenning en heeft twee keer een 873 toegekend. Eentje voor inbouw Lemania 1873 (in de PR 516) en eentje voor inbouw Lemania 1340 (in de Navigators, die m.i. overigens heel mooi zijn :yum: ) . Wel vreemd is dan dat het serienummer op de horloges geen Tissot nummer is.
  2. Het kalibernummer in het horloge is geen Tissot kaliber nummer maar een Lemania kaliber nummer. Is ook niet geheel uit te sluiten, gelet op feit dat in de latere Navigators ook gewoon het Lemania kaliber is vermeld. In veel stukken over de PR 516 chrono wordt gemeld dat er een Lemania 873 uurwerk in zit. Een duidelijke bron voor die claim kan ik niet vinden. Iemand van jullie wel?

Mooi overzicht. Mooie klokken die Tissot’s uit die tijd. Mijn Elka is daar (SSIH) volgens mij ook gemaakt in de 70’s met een Lemania 1341. Lijkt veel op een van de Tissot’s in de OP, alleen met een iets dikkere kast.

Groeten,

Tecco

5 likes

Bedankt voor de aanvullingen, heb ik weer een hoop bijgeleerd!

Deze had ik wel ergens gezien maar weggelaten omdat ik dacht dat het geen chrono was: foute conclusie dus. :open_mouth:

Het was me inderdaad opgevallen dat er een tussen zat met day-date, ik snapte dat al niet helemaal maar ik had dat verder even genegeerd, dit uurwerk heb ik dus compleet gemist.

Overigens zag ik later dat er ook nog kleine versieverschillen in het uiterlijk van de navigators zitten, de ene serie (eerste denk ik) heeft een vlakke kast en 5-seconden markeringen bij de kleine seconde; de latere serie heeft een verhoogde rand rond het glas en 2-seconden markeringen.

Aan de binnenkant van het achterdeksel

Lijken mij allebei plausibele opties, ik heb er inderdaad ook niets definitiefs over kunnen vinden.

Jammer dat ik mijn openingspost niet meer kan aanpassen om wat correcties aan te brengen. :grin:

1 like

Is inderdaad twee als druppels water met de Tissot!