Tissot lemania chrono's 60's - 70's

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar Tissot chronografen met Lemania uurwerk, omdat er een aantal begeerlijke modellen tussen zitten. Omdat het echter nogal een wirwar aan modellen en uurwerken is heb ik ze voor mezelf een beetje op een rijtje gezet.
Nu het toch op een rijtje staat kan ik dat rijtje hier ook wel even plaatsen. Ik heb me even beperkt tot de modellen uit grofweg de jaren 60 en 70 omdat hierin relatief veel aanbod is en de prijzen over het algemeen redelijk.
Ik heb alle informatie van internet, dus fouten zijn niet uitgesloten. Verder is het vast niet compleet, iedereen die aanvullingen heeft, laat maar horen!
Ook alle foto’s komen van internet, ik heb dus niet het copyright van de foto’s; mocht een rechtmatige eigenaar bezwaar hebben tegen het plaatsen van de foto’s laat het me weten.

Eerst even een overzicht van de door Tissot gebruikte Lemania calibers (jaren 60-70). (Bron: Ranfft.de)

Tissot 870 (Lemania 1280) Handaufzug-Chronograph. 12’’‘
Tissot 871 (Lemania 1281) Handaufzug-Chronograph. 12’’‘
Tissot 872 (Lemania 1277) Handaufzug-Chronograph. 12’’‘
Tissot 873 (Lemania 1340) Automatic-Chronograph. 13.75’’‘
Tissot 2160 (Lemania 1343) Automatic-Chronograph 13.75’’‘
Tissot 2170 (Lemania 1341) Automatic-Chronograph 13.75’’‘
Tissot 2171 (Lemania 1341) Automatic-Chronograph 13.75’’’

Hier lijkt al een foutje in te zitten (of ondoorgrondelijk nummerwerk van Tissot), het Tissot 873 caliber wordt hier aangegeven als zijnde de automatische Lemania 1340. Ik kom de 873 verder op internet echter tegen als tri-compax handwinder, waarschijnlijk dus een doorontwikkeling van de 871.

De in Tissot horloges gebruikte Lemania handopwinders zijn gemarkeerd met het Tissot calibernummer, de automaten voor zover ik gezien heb met het Lemania calibernummer. Ze zijn wel allemaal voorzien van een Lemania serienummer. Dat laatste is jammer, omdat de productiejaartallen van serienummerreeksen van Tissot uurwerken bekend zijn, en van Lemania niet. Datering van deze Lemania chrono’s is dus lastig.

De meest voorkomende calibers zijn:
870/871/873 tri-compax (kleine seconde, 30 min chrono, 12h chrono), waarschijnlijk doorontwikkelingen van elkaar, weet niet precies wanneer Tissot is overgegaan, volgens mij zijn hier en daar verschillende nummers in dezelfde modellen gebruikt.

872: bi-compax (kleine seconde, 30 min chrono)

2160: automaat, mono-compax (12h chrono, chrono-minuten met extra wijzer op hoofdas) 2171 is de US-versie van dit uurwerk.

2170: automaat, bi-compax (kleine seconde, 12h chrono, chrono-minuten met extra wijzer op hoofdas).

Dan nu de modellen, ik heb zoveel mogelijk geprobeerd alle leverbare uitvoeringen en kleuren te achterhalen maar er zal vast wel wat ontbreken. De volgorde is chronologisch (een poging tot, zoals ik al zei, jaartallen zijn lastig te achterhalen bij Lemania uurwerken).

808A (Typenummer 808A, caliber Tissot 871)
Deze naamloze schoonheid werd oorspronkelijk geleverd met het klassieke Tissot logo, later met het hoofdletter-logo.

Stadium (Typenummer 40002, caliber Tissot 872)

Seastar
Is met twee uurwerken geleverd, de meeste als inverse-panda, maar monochroom kwam ook voor. Hoewel het er niet op staat is dit eigenlijk de chronograafversie van de eerste serie PR 516, die toen namelijk ook nog “seastar PR 516” heetten.
Tri-compax (Typenummer 40502, Tissot 871)

Bi-compax (Typenummer 40508, caliber Tissot 872)

Seastar T12 (Typenummer 40506, caliber Tissot 871)
De grote broer van de hierboven getoonde Seastar, met zijn 42 mm diameter voor die tijd een groot horloge.

T12 (Typenummer 40504, caliber Tissot 873)
Niet te verwarren met de Seastar T12 hierboven.

PR 516
Chronograaf versie van een van de beroemdste klassiekers van Tissot.
De oorspronkelijke versie is alleen met de tri-compax geleverd, de “facelift” net als de seastar met twee uurwerken.
Tri-compax (Typenummer 40528, caliber Tissot 873)
(Links de oorspronkelijke versie, rechts de “facelift”

Bi-compax (Typenummer 40526, caliber Tissot 872)

Sideral (Typenummer 40754, caliber Tissot 872)
Deze vooruitstrevende bullhead met fibreglass behuizing is ook als Lemania chrono geleverd. Schijnbaar ook met oranje dial, alleen kan ik daarvan geen complete foto vinden.

Navigator
Eigenlijk een aantal totaal verschillende modellen met dezelfde naam.

Eerst deze zeldzame verschijning (Typenummer 817, caliber Tissot 872). Deze staat er niet tussen omdat hij bereikbaar is, integendeel, deze is uiterst zeldzaam en als er al een wordt aangeboden zijn ze voor een Tissot uitzonderlijk duur.

Dan deze met eveneens het Tissot 872 uurwerk (Typenummer 40521)

Deze latere automaat-navigator is in twee versies geleverd, mono- en bi-compax.
Mono-compax (Typenummer 45500, caliber Tissot 2160)

Bi-compax (Typebummer 45501, caliber Tissot 2170)

Een variant hierop is deze met “lobster case”. Deze kom ik echter alleen tegen als Bi-compax (Typenummer 45502, caliber Tissot 2170)

Veel plezier met kijken allemaal, nuttige aanvullingen zijn uiteraard welkom.
Ik loop natuurlijk het risico dat ik met deze bijdrage mijn eigen glazen ingooi doordat hierdoor de vraag toeneemt en de prijzen stijgen :wink: :smile: . Maar voor mijn eerste Tissot Lemania chrono gaat dat niet meer uitmaken, die is namelijk al onderweg.

75 likes

Heel leuk! Ooit bijna een Navigator gekocht maar uiteindelijk niet de knoop doorgehakt. Later kwam ik hem hier als Nieuwe Aanwinst volgens mij tegen op het forum.

1 like

Mooie post!

1 like

Mooi mooi topic! :slight_smile: Thanks :slight_smile:

1 like

Gaaf! Mooie post, erg nuttig!

1 like

Heel mooi overzicht, nooit geweten dat er zoveel modellen van zijn. :+1:

1 like

Gaaf hoor! Ooit de mono-compax gehad.

2 likes

Interessant en handig voor eventuele aankoop thanks!

1 like

Als je nog verder terug gaat in de tijd zijn er nog veel meer, maar omdat die modellen geen naam hebben en het aanbod op verkoopsites gering is heb ik daar nog weinig lijn in kunnen ontdekken, dus die heb ik maar weggelaten. Dan zul je denk ik echt in de boeken moeten duiken om dat allemaal te achterhalen. :sunglasses:

Mooie post :+1: :+1:

1 like

Mooie en nuttige post! Zo mogen er meer zijn!

1 like

Geweldig, bedankt voor het delen van deze informatie. Er gaat weer een wereld open :raising_hand_woman:

1 like

Geweldig z’kennis.

1 like

Mooi overzicht, dank je :+1:

1 like

Wow, de seventies zijn wat horloges betreft een geweldig tijdperk!

2 likes

Bedankt voor het plaatsen van deze informatieve post.
Hoewel er verschillende kleurrijke exemplaren bij zijn welke erg mooi zijn spreken de 2 eerste modellen mij het meest aan.

1 like

Allemaal bedankt voor de leuke reacties. Ik vind dit soort puzzelwerk altijd wel leuk voor op een loze avond. :smile:
Ik zag trouwens al een foutje, de foto rechtsonder van de 6 navigator (872) varianten is een seastar navigator, en die heeft een valjoux uurwerk. Die ene foto hoort dus niet in het rijtje thuis. :blush:

Dat zijn inderdaad wel de meest tijdloze modellen, met nog een echte vintage look. Vooral de 808A is wel mijn favoriet.

Begeerlijke klokjes die Tissot/Lemania Chrono’s, leuke info!

1 like

Met genoegen gelezen en opgeslagen :ok_hand:
Moet ongetwijfeld een klus zijn deze info bij elkaar te zoeken.

1 like