Het werk van een amateur sleutelend aan een Vostok 2415b/0.1 uurwerk met foto's

Ja, maar ook dat is niet zo eenvoudig :slight_smile:

Uit ‘Practical Watch Repairing’ van D. de Carle:



Of uit ‘Handleiding voor de Uurwerkhersteller’ van H. Jendritzki:







(de gedeeltelijke reproducties uit bovenvermelde werken worden enkel aangeboden voor educatieve doeleinden zoals vermeld in het citaatrecht)

9 likes

Dank voor deze uitgebreide info. Daar zal ik morgen eens op het gemak voor gaan zitten om door te nemen!

2 likes

Ja,dat ging hem uiteindelijk dus niet worden… Nu een zut nieuwe ankers besteld bij cousinsuk, zit vast wel een goede tussen. Nogmaals dank voor je hulp,maar bleek geen haalbare zaak voor me.

Wat…Heb je willekeurige ankers besteld??
Als dat zo is direct terugsturen, alleen het anker van het juiste kaliber zal passen.
De toleranties zijn ernorm nauwkeurig.

Of zijn het toch echte Vostok 24… series ankers. Dan zal het wel passen.

Succes met de reparatie.

1 like

Het luistert allemaal zó nauw, ook bij dit soort degelijke Russische uurwerken, ik heb er veel respect voor dat je het überhaupt probeert! Ik zou het niet aandurven. Enfin, heel veel succes gewenst bij de reparatie! :smile: :+1:

2 likes

Hallo, Ik had niet alles gevolgd. Hier heb je een paar verklaringen over terug plaatsen van palet rubis.

Mvg,
BD

1 like

Ja, het zijn 25 willekeurige ankers. Als er geen past stuur ik ze terug ,of ik houd ze voor evt. andere horloges (non-Vostok) die gaan sneuvelen. Het kostte ook niet heel de wereld.

Dank voor je bericht!

Heb gelijk ook een serie goede pincetten meebesteld, zodat ik terugplaatsen van juweeltje in huidige anker misschien ook nog wel lukt. Was nu echt even mijn geduld verloren, het is allemaal zo klein.

1 like

Ankers zijn binnengekomen. Er zijn twee of drie potentiële ankers die eventueel zouden passen zo op het gezicht. Dus ik heb nog enige hoop dat het gaat lukken.
De pincetten zijn geniaal en kan ik iedereen, die net als ik zo’n cheapass AliExpress horlogemakerssetje heeft, aanraden. Wat een verademing vergeleken met die pauperzooi uit China. En dit setje kost ook niet veel, iets meer dan van 4 pond ex btw.

4 pond ex btw komt linksom of rechtsom via de UK ook uit China toch?

1 like

Ongetwijfeld! Maar ik had drie goede redenen:

  1. Het was meer dat ik bij de ankers iets bij wilde bestellen om de verzendingskosten relatief gezien te verlagen.
  2. Het scheelt een week of zes in bezorgtijd
  3. Die arme Britten liggen straks na de Brexit aan de geeuwhonger en dan worden alle uitgaven in de UK met terugwerkende kracht gezien als liefdadigheid, dus aftrekbaar van de belasting. De facto betaal ik dus een stuk minder.

Ik kan nog steeds niet geloven dat er een passend anker zit in een handjevol willekeurige exemplaren.
Ben erg benieuwd.

1 like

Ja, ik ook :smile: Heb stiekem ook niet veel hoop, maar ik doe m’n best om beetje positief in het leven staan.

1 like

Hallo JanDoedel,
Jouw probleem is al eerder voorgekomen.
Kijk eens naar de volgende topic;


Je zou ook eens contact kunnen opnemen met @PietK, die heeft een soortgelijk probleem ook al eens gehad en is bezig geweest om de paletten er zelf in te zetten.
Ik heb hem schellac gestuurd en een uitleg gegeven hoe je de paletten het beste kan monteren.
Het is dus niet nodig om nieuwe paletten aan te schaffen, tenminste als de beide paletten nog aanwezig zijn en het anker niet is beschadigd.

2 likes

Beste Vinwat,
Mocht ik het voor elkaar krijgen om het pallet terug te plaatsen in het anker (met mijn huidige gereedschap) en alleen de hechting mist, dan zal ik zeker contact met u opnemen voor wat schellac.
Hartelijk dank voor de aangeboden hulp!

Mocht me bovenstaande al niet lukken, dan lijkt mij het meest handig om een nieuw anker danwel nieuw uurwerk op de kop te tikken, afhankelijk van wat er goedkoper is.

Beste JanDoedel,
Om paletten in het anker vast te zetten heb je ook enigszins apart gereedschap nodig.
Het anker moet worden vastgehouden en de paletsteen moet in de gleuf worden geschoven.
Dan zal er een fractie schellac op moeten worden gelegd en het geheel worden verwarmd totdat de schellac smelt en de palletsteen vasthecht.
Zie de foto van het gereedschap wat ik er voor gebruik.


Om meer professioneel te werk te gaan, gebruik ik nog andere gereedschappen.

Om te testen of de paletten goed zijn aangebracht gebruik ik de engrenatiepasser.


Tja, redelijk simpel vind je ook niet?

Als je mij een PB stuurt met jouw adresgegevens, dan stuur ik kosteloos wat schellac naar jou toe.

6 likes

:joy: De ironie spat hier wel vanaf ja. :wink:

Nou @JanDoedel, met de hulp van 2 doorgewinterde HFers hoop ik dat het je lukt.
Dit is niet het hobby projectje waar ik mee wil beginnen geloof ik. :wink:

2 likes

Beste Vinwat,

Bovenstaande wil ik eerst proberen of dit mij überhaupt wil lukken, voordat ik gebruik zou willen maken van uw charitatieve houding!

Ervan uitgaande dat het mij lukt, tot welke temperatuur moet schellak verwarmd worden voordat het gaat hechten? Deze is informatie is niet snel vindbaar op het www kwam ik achter.

Ach ja, het houdt me van de straat!

1 like

het verwarming gereedschap waarop het anker wordt bevestigd verwarmen totdat de schellac smelt, daar staat niet direct een temperatuur voor aangegeven.
Ik verwarm het koperen gedeelte meestal met een mini brander of een aansteker. Het kan ook zeker worden verwarmd met een soldeerbout. je ziet dan direct dat de schellac gaat smelten, dan haal je de brander weg.
Je ziet dan ook gelijk wanneer het gaat stollen.
Als het anker weer koud is, goed kijken of er verder geen restaanslag of andere vuilresten op zit, dan even aantippen met rodico en het anker testen in de engrenatiepasser. Klus geklaard.

1 like

Dit heeft niets te maken met ironie, met de door mij gegeven uitleg is het een simpel uit te voeren handeling.
Het is evenwel evident dat er personen zijn die wat meer technisch georiënteerd zijn dan anderen en dit soort klusjes gemakkelijker kunnen uitvoeren.
Maar ik denk dat door het te doen het zeker een keer gaat lukken, oefening baart … nietwaar.

2 likes