Wat te doen met mijn oude eerste jeugd horloge (Titus) ?

Hallo Vouwfietser,

Met permissie een vraag.

Dit gedeelte van de urenwijzer is ‘weg’ / ‘doorzichtig’:

Wat ik me afvraag is of de wijzers als het ware een ‘wireframe’ is waartussen de emulsie wordt aangebracht?
Want dit lijkt meer op een ‘geul’:

Of is dat verkleurde emulsie?

Hoi Tim,

Mmmmm, er begint hier misschien een kwartje te vallen.
Je schrijft dat jouw horloge een erfstuk is van je oma die tot 1948 in het voormalige Nederlands-Indie woonde.
Forumlid Vinwat hierboven schrijft dit "Titus is een heel goed en bekend en gekend merk, het wordt veel gedragen in het verre oosten, met name in de maleisische archipel"
Mijn Titus is dus een “afdankertje” van mijn vader wat ik van hem gekregen heb toen ik een jaar of 12 was, denk ik.
Nu is het zo dat mijn vader in 1947 als dienstplichtig militair was uitgezonden naar Nederlands-Indie.
Kortom het lijkt niet me niet onwaarschijnlijk dat hij dit horloge daar een keer heeft gekocht. (Ik kan het hem niet meer vragen helaas.) Dus die van mij lijkt van 1947.

Groet,
Alex

De wijzers zijn open, wijzers worden over het algemeen vanaf de achterkant opgevuld met lume pasta.
Wat er nog zit is RADIOACTIEF.
Radium dus heel voorzichtig als het loskomt. Niet inademen en indien nodig nat schoonmaken. Handen wassen!
Ik hoop dat je horlogemaker ook voorzichtig is geweest want de radium die uit de wijzers is gevallen zat natuurlijk los in de horlogekast en ligt nu mogelijk op de werkbank van deze horlogemaker.
Ik vind het onverantwoord dat velen hier nooit rekening mee houden en radium maar gewoon laten rondzwerven.

Het lijkt mij een interessant project om eens wat werkplekken van horlogemakers te controleren op radioactieve besmetting. Geen idee wat ik zou vinden.

1 like

Alex,

Als 't inderdaad die ETA 1080 is, dan zou 't 1950 of later moeten zijn. http://17jewels.info/movements-en/movements-e-en/movements-e-eta-en/258-eta-1080.html (als die datum inderdaad klopt, misschien weet @vouwfietser meer?)

Aan de andere kant, die Indische connectie is interessant. Misschien dat terugkeerders daardoor een voorkeur hadden voor dit merk? (ik speculeer) :wink:

Heel interessant om de bijdragen hierboven te lezen, weer wat geleerd, dank daarvoor. Als ik een simpel alternatief mag aandragen als restauratie/dragen niet haalbaar/uitvoerbaar wordt: inlijsten. Mooi eerbetoon aan je vader, zijn Indische tijd en jouw eerste horloge.
Succes en groet.

Tim,

Ik was iets te voorbarig met het jaartal 1947 (dat was uit mijn hoofd). Ik ben nog even in de archieven gedoken en ik kwam een “diploma” tegen ondertekend door “Neptunus” met een eervolle vermelding dat mijn vader de evenaar had gepasseerd op 21 april 1949 aan boord van de S.S. Volendam richting Nederlands-Indië. Blijkbaar een ludiek gebruik in die tijd.
Dat schip is inderdaad gebruikt voor troepenverschepingen van en naar Nederland-Indië lees ik.
Maar dat bevestigt dus mijn vermoeden dat hij het Titus horloge met het ETA 1080 uurwerk (geproduceerd vanaf ca. 1950) in Nederlands-Indië aangeschaft heeft.
Ik twijfel er overigens niet aan dat het een ETA 1080 is. Het getal 1080 is duidelijk te lezen:

Maar als die Titus van jou van minimaal 1948 is zou er dus geen ETA 1080 in kunnen zitten.
Misschien kan die horlogemaker daar inderdaad meer over vertellen. Altijd leuk toch om op die manier ook meer van de historie van het horloge te weten te komen.

Netjes geworden zeg. En met een perlon bandje weer helemaal in stijl. Veel plezier ermee.

Vermoedelijk is het een Eberhard uurwerk, toen Bernhard Vogel het bedrijf overnam in de jaren 30. Zijn vrouw kwam uit de Eberhard familie. Dus dat zou best eens uurwerk zijn uit de Eberhard series. Overigens maakte Ebel indertijd ook al gebruik van Eberhard uurwerken.

Helaas: de horlogemaker heeft geen idee: “caliberloos”. Dus wellicht heeft @vinwat gelijk.
Mijn familie sluit overigens niet uit dat het horloge toch rond 1950 is gekocht.