Weer een bijzondere complicatie; Olma Time Signal

Ik was al een hele tijd op zoek naar een speciale complicatie, iets wat een horloge tegelijk heel speciaal maar ook heel onopvallend maakt. Ik had eens voorzichtig geïnformeerd bij @MartijnV omdat ik uit een oud topic had gelezen dat hij er eentje had. In een totaal ongerelateerde ruil was Martijn zo vriendelijk om dit horloge, dat een aantal onderdelen miste, gewoon in de envelop te doen met de opmerking dat ik misschien meer geluk zou hebben om het compleet te krijgen. Het heeft een poosje geduurd maar opeens was daar een eBay advertentie met precies hetzelfde horloge, maar niet lopend, ik heb het er op gegokt dat ik er van twee weer één kon maken.

Om het een beetje spannend te houden begin ik bij de kale platine.
20160410_110436

Dit veertje zorgt ervoor dat het uurwerk alleen kan lopen als de stift volledig in het uurwerk steekt, als je de stift uittrekt duwt de pal zich tegen een van de raderassen aan. Dit is feitelijk dus een time-hack functie.
20160410_110739

Het gaat dus om een Olma horloge, één van de raderen steekt door de brug en heeft daar nog een rad dat tegen een klein rondsel loopt.
20160410_113016

Dat rondsel, staat weer in verbinding met het seconderad en dus de secondewijzer, al een idéé wat het doet?

De wijzerplaatzijde is niet zo heel erg spannend en is gewoon zoals eigenlijk elke handwinder zonder datum.
20160410_124808

Het hele uurwerk zit weer in elkaar, het is een Chezard 7400.
20160410_124827

Wijzerplaat er op, wijzers er op en in de kast gebouwd.
20160410_134839

Het is een Olma Time Signal Sea Cup!
20160410_134903

“Ja, en?”

“Nou, het is een compressor, vind je dat niet bijzonder?”

20160410_135200

“Nou, nee!”

“Heb je ooit een dead seconds/seconde morte complicatie gezien?”

“…”

“Dat bedoel ik!”

En om de pols!
20160410_140649

Dus wat ik heb is een mechanisch horloge dat tikt als een quartz, is dat bijzonder, ja eigenlijk wel, er zijn maar weinig horloges overgebleven met deze complicatie. Bij een servicebeurt werden de onderdelen van dit type uurwerk soms gewoon weggegooid omdat er geen reserve onderdelen beschikbaar waren, en ondertussen zijn er veel geslachtofferd om als donor te dienen. Ik heb een zoekopdracht uitstaan op elk horloge ooit gemaakt met het Chezard 7400 uurwerk en neem maar van mij aan dat dit een heel zeldzaam beestje is.

Ik heb zelden zoveel voldoening ervaren bij het weer laten lopen van een uurwerk als bij deze, een tikkende secondewijzer kan dus ook heel bijzonder zijn…

:sunglasses:

En nog bedankt aan @MartijnV en @Vintage1982 voor de morele ondersteuning…

43 likes

Fantastisch!
Ik ben heel blij dat ik jou blij kon maken, bij mij lag ie maar in een laatje te verkommeren. Veel plezier ermee :smiley:

(toch apart dat ie in een verchroomde kast zit, bij zo’n bijzonder uurwerk)

1 like

Super Geert, was mij op de baai net ontglipt, was aan het meebieden maar ging op t einde razendsnel!

Zalig horloge met zalig Chezard werkje.

1 like

Da’s gaaf! Mooi gedaan weer :thumbsup:

Eigenlijk niet echt een nuttige complicatie, maar wat een prachtig stukje techniek!
Bedankt voor het delen van dit mooie verslagje met mooie foto’s en filmpjes.
Veel plezier met het resultaat :sunglasses:

Echt een gaaf ding! Heel veel draagplezier en ik vond het leuk deelgenomen te hebben aan deze queeste :thumbsup:

1 like

Ja dat zijn de krenten uit de horloge pap.
Mooi dat het gelukt is om een werkend exemplaar te maken.

Dat ben ik niet helemaal met je eens, een tikkende seconde is natuurlijk wel nauwkeuriger om af te lezen. Ik ken heel wat complicaties die werkelijk niets tot heel weinig toevoegen aan een horloge, zoals mijn Mondia Top Second.

Mocht er overigens nog iemand een Certina Biostar hebben, die staat ook nog op mijn verlanglijstje…

Een zeer mooie complicatie!

Ik heb deze nooit live gezien. Alleen plaatjes op het net en dan meestal van de zakhorloges.

Met dit soort uurwerken begonnen horlogemakers hun marketingsprogramma (reeds in de 18e eeuw!) om men aan een dode seconde te laten wenen en later een quartzhorloge te introduceren! :wink:

Prachtig gedaan en wat een mooi verhaal erbij, top

Mooi klokje! En wat een bijzondere complicatie.

Wat een leuke complicatie!
En niet te vergeten het verslag!
:+1::+1::+1:

Geweldig Geert, stuk vakwerk.

Weeral knap gedaan, echt een bijzonder horloge :thumbsup:

Dit is geweldig om te zien, mooi vakwerk en wat een ontzettend prachtige Olma!

Van de ene verbazing in de andere over jouw werk! Top en proficiat. Heel bijzonder klokje. Veel plezier ermee.

Indrukwekkend! Heel mooi om te zien.

N.B. Misschien gelijk een moment om een vraag te stellen die me al langer bezig houd. Bestaat/bestond er ook een (mechanische) tegenhanger voor de minutenwijzer, een minute morte ?

Jazeker, Mondaine maakt horloges naar het voorbeeld van Zwitserse stationsklokken die werken met een springende minuut, de Stop2Go serie.

Inderdaad

Overigens in Nederland geen onbekende complicatie :wink:

1 like

Dit is inderdaad @vahalis , ook een dead second…prijscategorie daarentegen is niet hetzelfde :slight_smile: http://www.gronefeld.com/collection/one-hertz/

1 like