Zondag “zen” knutseldag 6139

Vandaag maar eens in alle rust de pakkingset die ik al weken in huis had op mijn Seiko 6139 gemonteerd.

Even een beeld van mijn chaotische werkblad :slight_smile:

De pakking van de caseback was totaal verhard, die was duidelijk aan de beurt, maar de pakkingen van de stem en de pushers zaten ook in het pakket dus die maar gelijk meegenomen.
Ik dacht ze met een stanley mes er af te snijden, maar ze waren zó hard dat ik ze met een tangetje voorzichtig heb verbrokkeld.

Verrot kleine ringetjes die ik, glibber de glibber, met sliconenpasta heb gemonteerd.

Aangezien ik na het polijsten van het glas pas goed kon zien dat de binnenkant vuil was, deze gelijk gereinigd met brilpoetsdoekjes van de Action, werkt super!

Daarna het uurwerk weer in de case, tachymeter netjes op 12 uur uitlijnen en … uurwerk er weer uit.
Het glas was nu zo schoon dat de weervlekken op de markers des te meer opvielen.
De brillendoekjes werkten voor het glas, dus waarom niet de markers ermee schoonmaken?
Toch wel spannend, want experimenteel, voorzichtig wrijven en voilá zou wijlen Cas Spijkers zeggen de markers werden schoon!

Daarna verder met de ring die de pushers en het uurwerk vasthouden en vervolgens de stem gemonteerd.
Dat was weer even spannend want ik heb er een vorig keer een palletje mee weggedrukt, wat enkel met demontage van de wijzerplaat en veel zweten op te lossen was. (Dat gedoe staat nog in een eerdere post van mij op het forum)

Je moet het arretteer palletje van de stem met gepaste druk ( dus niet te hard!) indrukken met rechts en dan met links voorzichtig met links de stem er in drukken.

Nog even een plaatje van het eindresultaat:

Ter vergelijk de markers vóór het schoonmaken:

Nu zaten er 1 grote en 4 kleine rubber ringetjes in het pakket.
Voor zover ik kan zien was er 1 kleine extra als reserve, of heb ik 1 pakking gemist??

13 likes

Nou Willem. Leuk verslag en een mooi resultaat!
Respect :+1:
Zie dit soort projecten graag vaker voorbij komen!
Gr.Wander

1 like

Knap gedaan.

P.s. :jij hoeft niet bij het Seiko Service Center te solliciteren, je werkt te netjes.
:innocent:

5 likes

Haha, heb je daar ervaring mee?
Mijn werkblad is chaos, maar ik ben wel héél precies als je dat bedoelt.

Zie hier en hier.

Ja helaas herkenbaar en niet enkel in de horlogewereld.
Ik ben er van overtuigd dat je wanneer je iets zelf kunt doen je het altijd netter en preciezer doet.
Heb eens een keer de binnenkozijnen van mijn huis geverfd.
Kwam er een kennis langs wiens vader een schilderbedrijf had.
Vraagt ze : door wie is dit schilderwerk gedaan? Ik antwoord verbaasd ík, hoezo?
Nou het is zo netjes gedaan, zulk werk leveren de schilders bij mijn vader niet…
Mijn mond viel open.
En dan hebben we nog garagebedrijven, ach laat ik maar ophouden…

1 like

Ha, helaas erg herkenbaar. Dat is ook de reden dat ik mijn schilder- en kluswerk zoveel mogelijk zèlf doe. Ik doe er wel 4x langer over, maar dan is het ook goed.

Vorig jaar mijn trap van nieuwe overzettreden voorzien. Een vreselijk werk, maar die kan er weer 25 jaar tegen.

Helaas is mijn fijne motoriek belabberd, dus mijn horloges moeten naar een vakman.

Richard Askham was wat mij betreft een (betaalbare) vakman.
Jammer dat hij weer in Engeland zit, vind de pakketdiensten daar nog onbetrouwbaarder dan in Nederland.

Erg mooi resultaat! Onderkant van het glaasje schoonmaken scheelt vaak al een hoop inderdaad.