Seiko kwaliteit, Seiko Nederland Service Centre

Over Seiko en kwaliteit, en over Seiko NL en kwaliteit. Deels in aanvulling op de vernachelde caseback van @Erikje ook maar mijn ervaring.

WATSKEBURT:
Lang verhaal kort: SARB033 loopt 11 maanden héél nauwkeurig (tussen -1 en +2 seconden per dag, met een beetje positioneel variëren loopt hij gewoon op nul, maandenlang). Dan opeeens verliest hij tussen 40 en 80 seconden (dus onregelmatig) per dag. Dat is buiten spec en had nog net een week garantie. JDM dus niet in NL gekocht, gebeld met Seiko NL en ze zeiden dat ik hem gewoon bij een dealer kon afgeven, geen verzendkosten.

Krijg hem na een week of 3 terug met vernachelde wijzers:


Weer ingestuurd, na 3 weken terug. Nieuwe wijzers er op. Helaas zit er nu een stofje op de wijzerplaat, maar die haal ik er zelf wel een keer af als de pakking vernieuwd wordt over een jaar of x. Hij loopt nu 5 spd vóór. Prima, want de Damasko is de daily.

OVERPEINZINGEN:

Over het kaliber:
Na wat internetresearch blijkt dat 7s en 6r kalibers tegenwoordig (vooral miv de C revisie) een middellangetermijprobleem kunnen hebben: na een jaar of langer kan slecht gaan lopen (en met slecht moet je denken aan onregelmatig, niet alleen “gewoon” vertragen/versnellen) . Met name Spencer Klein (Amerikaanse Seiko kenner) heeft hier ruchtbaarheid aan gegeven. Zijn workaround is het vervangen van de balans door een A revisie balans.
Als je er meer over wilt weten, check ook zijn andere video’s, hij heeft er honderden over Seiko:



Ik ga wel zien hoe lang het goed blijft. Helaas zullen we er niet snel achterkomen hoe váák het precies voorkomt.

Over Seiko NL:
Seiko NL werkt snel, dat is positief. Ook de AD waar ik hem bracht beaamde dit, en voegde er aan toe dat Seiko NL het meest coulante service centrum is (ze voeren Omega, Longines, Breitling, Meistersinger, een vele anderen). Aan de telefoon met Seiko NL zei ik iets van “blij dat ik het net binnen de garantie krijg” en ze zeiden dat ze niet op een weekje keken. Helaas hebben ze dus een aantal (zéér) slordige medewerkers. Dit is geen vergissing of een “foutje”. Het stofje wat ik er bij krijg, dat is een stomme fout. De schade aan de wijzers is zo lomp als een schroef inslaan met een hamer, of een puppy wassen met kokend water. Overigens heb ik een jaar of 10 geleden een Seiko 3 keer moeten inzenden vanwegen een losgelaten index. Geen foto van maar ik kreeg hem terug met kloddertjes lijm van het formaat van het binnenste van de “o” van Automatic.
We moeten realistisch zijn, waar mensen werken worden fouten gemaakt. Het positieve is dat ik na 6 weken het horloge met nieuwe weizers terug had. Op de bon staat dan ook netjes vermeld dat de pakking is vervangen en er een WR test is gedaan.
Maar zo’n medewerker… Dit soort schade mag eigenlijk niet ontstaan als je slim en voorzichtig werkt. En als het ontstaat moet je het zien, én ongedaan maken. En als je het wél ziet en het horloge tóch opstuurt ben je een (scheldwoord). Als organisatie kun je dit supersimpel en goedkoop ondervangen door een nacontrole. Hoeft niet meer dan 1 minuut te kosten per horloge.

Over Seiko SARB033/035 kwaliteit:
Ik ben gek op dit model, en op zijn value for money. Maar het model heeft behalve sterke punten absoluut zwakke punten in de afwerking. Kijk maar naar de rand van de index op 8 uur, de aansluiting van de lume op de indexen. Kijk naar de ingelegde “streep” in het verlengde van de lume op de wijzer en je ziet dat deze onregelmatig is.
Ik geloof dat dit een issue is van specifiek deze SARB, en dat andere SARB’s (en SARY’s etc) dit niet hebben.

Dit alles ter lering ende vermaeck.

9 likes

Mensenwerk: helemaal mee eens.
Maar ik verwacht toch op z’n minst een fatsoenlijke QC vóórdat een gerepareerd horloge in z’n doosje gaat om retour te zenden.

Allemaal erg knullig, en eenvoudig op te lossen.

Het horloge moest ik inleveren zonder doosje en alleen met garantiekaart. Dit werd in een plastic zakje gedaan en zo kreeg ik m ook terug…

Fatsoenlijke QC is niet iets waar Seiko bekend om staat…

Ik heb er (gelukkig) zelf nog geen ervaring mee.
Van de recente topics word ik echter niet gerustgesteld.

Over Spencer Klein als Seiko-kenner: hij beweerde (vanaf foto’s weliswaar) met grote stelligheid dat de dial van mijn Pogue aftermarket was. Hij had geen interesse in het servicen van het horloge zonder opgaaf van redenen. “Zoek maar iemand in de buurt of verkoop het horloge” is wat ik terugkreeg.
Richard Askham (UK) had totaal geen moeite met servicen en wist te vertellen dat de dial wel origineel is.
Ik luister niet meer naar de heer Klein.
Verder duidelijk verhaal en iets om zéér goed te onthouden! Bedankt voor het delen.

2 likes

Dat was bij de “B” types al een issue . Ik dacht eigenlijk dat ze dat met de modifictie naar C type ondervangen hadden. Niet dus. :confused:

2 likes

Bedankt voor de toevoeging. Ik heb zelf geen ervaring met de man.
Even gezocht, hier nog wat kritieken op de man wat het balansissue aangaat, zij het dat hij door de poster (post #6) tevens “very knowledgable” wordt genoemd.

Zijn dat persoonlijke ervaringen? Weet je er een interessant artikel over?

Nee geen persoonlijke ervaringen ermee. Horloges blijven over het algemeen nooit zo heel lang in bezit en moeten hun tijd ook nog eens delen met andere klokkies.
Maar toen ik mezelf in 2011 aan het verdiepen was m.b.t. de SARB021 & SARB065 die gekocht waren kwamen rond die tijd de eerste ervaringen naar buiten over het onregelmatig lopen na verloop van tijd.
Ik denk dat als je 6r15b googled en een avondje leest dat je het zeker wel tegenkomt. Ik heb helaas ( net gechecked in m’n Seiko mappen) geen artikel direct zo paraat liggen.

1 like