Over Seiko en kwaliteit, en over Seiko NL en kwaliteit. Deels in aanvulling op de vernachelde caseback van @Erikje ook maar mijn ervaring.
WATSKEBURT:
Lang verhaal kort: SARB033 loopt 11 maanden héél nauwkeurig (tussen -1 en +2 seconden per dag, met een beetje positioneel variëren loopt hij gewoon op nul, maandenlang). Dan opeeens verliest hij tussen 40 en 80 seconden (dus onregelmatig) per dag. Dat is buiten spec en had nog net een week garantie. JDM dus niet in NL gekocht, gebeld met Seiko NL en ze zeiden dat ik hem gewoon bij een dealer kon afgeven, geen verzendkosten.
Krijg hem na een week of 3 terug met vernachelde wijzers:
Weer ingestuurd, na 3 weken terug. Nieuwe wijzers er op. Helaas zit er nu een stofje op de wijzerplaat, maar die haal ik er zelf wel een keer af als de pakking vernieuwd wordt over een jaar of x. Hij loopt nu 5 spd vóór. Prima, want de Damasko is de daily.
OVERPEINZINGEN:
Over het kaliber:
Na wat internetresearch blijkt dat 7s en 6r kalibers tegenwoordig (vooral miv de C revisie) een middellangetermijprobleem kunnen hebben: na een jaar of langer kan slecht gaan lopen (en met slecht moet je denken aan onregelmatig, niet alleen “gewoon” vertragen/versnellen) . Met name Spencer Klein (Amerikaanse Seiko kenner) heeft hier ruchtbaarheid aan gegeven. Zijn workaround is het vervangen van de balans door een A revisie balans.
Als je er meer over wilt weten, check ook zijn andere video’s, hij heeft er honderden over Seiko:
Ik ga wel zien hoe lang het goed blijft. Helaas zullen we er niet snel achterkomen hoe váák het precies voorkomt.
Over Seiko NL:
Seiko NL werkt snel, dat is positief. Ook de AD waar ik hem bracht beaamde dit, en voegde er aan toe dat Seiko NL het meest coulante service centrum is (ze voeren Omega, Longines, Breitling, Meistersinger, een vele anderen). Aan de telefoon met Seiko NL zei ik iets van “blij dat ik het net binnen de garantie krijg” en ze zeiden dat ze niet op een weekje keken. Helaas hebben ze dus een aantal (zéér) slordige medewerkers. Dit is geen vergissing of een “foutje”. Het stofje wat ik er bij krijg, dat is een stomme fout. De schade aan de wijzers is zo lomp als een schroef inslaan met een hamer, of een puppy wassen met kokend water. Overigens heb ik een jaar of 10 geleden een Seiko 3 keer moeten inzenden vanwegen een losgelaten index. Geen foto van maar ik kreeg hem terug met kloddertjes lijm van het formaat van het binnenste van de “o” van Automatic.
We moeten realistisch zijn, waar mensen werken worden fouten gemaakt. Het positieve is dat ik na 6 weken het horloge met nieuwe weizers terug had. Op de bon staat dan ook netjes vermeld dat de pakking is vervangen en er een WR test is gedaan.
Maar zo’n medewerker… Dit soort schade mag eigenlijk niet ontstaan als je slim en voorzichtig werkt. En als het ontstaat moet je het zien, én ongedaan maken. En als je het wél ziet en het horloge tóch opstuurt ben je een (scheldwoord). Als organisatie kun je dit supersimpel en goedkoop ondervangen door een nacontrole. Hoeft niet meer dan 1 minuut te kosten per horloge.
Over Seiko SARB033/035 kwaliteit:
Ik ben gek op dit model, en op zijn value for money. Maar het model heeft behalve sterke punten absoluut zwakke punten in de afwerking. Kijk maar naar de rand van de index op 8 uur, de aansluiting van de lume op de indexen. Kijk naar de ingelegde “streep” in het verlengde van de lume op de wijzer en je ziet dat deze onregelmatig is.
Ik geloof dat dit een issue is van specifiek deze SARB, en dat andere SARB’s (en SARY’s etc) dit niet hebben.
Dit alles ter lering ende vermaeck.