2017 Flipperoverzicht!

Hierbij mijn flipperoverzicht. In 2017 is mijn horlogepassie ontgroeid tot een ‘psychische aandoening’ aldus mijn vriendin. Ik zie ergens wel wat ze bedoelt :joy:. Als student heb ik geprobeerd de kosten enigszins te beperken. Daarnaast wilde ik veel stijlen uitproberen. Hommages hielpen daarbij. Die tijd is wat mij betreft nu echter voorbij.

In 2017 heb ik 7 horloges verkocht.

Uiteindelijk zijn er op dit moment 2 over in de dagelijkse collectie.

De SKX171 was mijn eerste ‘grotere’ uitgave op horlogegebied en brengt me tot op de dag van vandaag enorm veel plezier. De Citizen Eagle 7 heeft uiteraard kenmerken van een Datejust, maar is voldoende onderscheidend om in mijn optiek een acceptabele hommage te zijn. Daarnaast: wat een heerlijk klokje is die Citizen. Perfecte maat (36 mm), loopt fantastisch voor een vintage klokje (ongeveer + 10 sec p/d) en ik vind hem simpelweg fantastisch.

Ik heb 4 horloges in mijn niet-dagelijkse collectie.
Hierin bevinden zich horloges die zelden gedragen worden maar wel hun doel dienen en/of sentimentele waarde hebben. Zo is de Fossil mijn eerste gekochte horloge (als 10-jarig jongetje) en de Timex mijn eerste gekochte vintage klokje. De Camel Trophy is een jubileumhorloge van mijn vader en de Casio gebruik ik als sporthorloge en is zo lekker retro.

2018
In 2018 wil ik mijn collectie gaan verbeteren. Ik ben al begonnen met mijn manier van opbergen te verbeteren door van een doos van de Xenos naar een Rainer te gaan. Daarnaast heb ik een fraaie watchroll kunnen scoren (voor de niet-dagelijkse collectie). Ook heb ik hard gewerkt om (hopelijk) mijn eerste ‘grail’ te kunnen bemachtigen. Hier ben ik inmiddels ook mee bezig. Ik hoop deze z.s.m. aan jullie te laten zien. Ik kan oprecht niet wachten.

Bedankt voor dit geweldige forum :sunglasses:

12 likes

ik ben toch nog onrustig merk ik… teveel in de kist, dus er gaat wat nog geflipperd worden in december. niets erin, maar de Doxa en de Samurai gaan eruit, deze zullen te weinig gedragen worden. :expressionless:

2 likes

1 jan 2017:

Seiko SKX 007J
Klokers Klok 01
Getat Radiomir
Archimede Pilot 42
Oris Artix Gt day date
Swatch Sistem 51 blue

Nu:

Omega Speedmaster Pro
Archimede Pilot 42
Oris Artix Gt day date
Swatch Sistem 51 blue

Wens voor 2018:

Rolex DJ41 blue of Tudor BB blue of …

3 likes

Mijn vrouw hecht eraan te laten weten dat ze deze mening volledig met jouw vriendin deelt om daaraan nog fijntjes toe te voegen dat @jeroenderee ook kierewiet is op horlogegebied… :joy: (gisterenavond weer ff bij Jeroen op bezoek geweest voor een “bepaald” doel, n.a. topic volgt).

Grt. Marco

2 likes

De Fotoos en aantallen zo bekijkend, zie ik wel een aantal dingen:

• duikers krijgen minder de overhand
  • horloges worden kleiner, max 40mm, meer dressy
  • bracelets verdwijnen, leder in kleinere maat de voorkeur
  • GMT’s zijn geen blijver
  • Quartz krijgt een vaste plek, net als Tritium gas tubes
2 likes

Dit jaar vertrokken (geen goed jaar voor Seiko’s zie ik nu):

1. Aegis Valkyr
  2. Breitling Chronomat B13047
  3. Orient Day Date
  4. Seiko 5 SNZH55K1
  5. Seiko Monster
  6. Seiko SSA303
  7. Seiko Turtle SRP775K1

Dit jaar gekomen en gebleven:

1. Breitling Colt 2 A17380

2. Longines Master Collection Quadruple Retrograde

3. Staudt Praeludium (First Watch Sold)

5 likes

Ik heb een bepaald voorgevoel… :grin:

1 like

Dat voorgevoel zou best eens kunnen kloppen… :joy:

Ik wil een fatsoenlijk belichte foto maken maar die verdomde Britse korthaar zit weer eens in de vensterbank…

2 likes

Die vrouwen toch he. Kan ze overigens geen ongelijk geven :joy:

1 like

Incoming > outgoing, dus het was een goed jaar :rolling_eyes:

1 like

Blauwe Squale is best mooi, ook nog mar id verkoop dan :innocent:

1 like

Prachtig! Ben niet zo van de “drukke” horloges, maar die Longines is toch wel erg mooi.

Op zich viel het allemaal wel mee dit jaar, tenminste, er zat ook een wat meer vast omlijnd plan achter zat om de collectie te “upgraden”. De afgelopen jaren kon ik mijn smaak wat bijschaven, finetunen.

De stand in januari 2017 was:

Vintage niet zo mijn ding, hoewel deze KS echt erg mooi was.
De Edox (Claude Bernard variant) was een probeersel om het formaat en de goudkleurige kast als dress watch te proberen.

In ieder geval was de stand van zaken halverwege het jaar de volgende:

De Casio is inmiddels tijdens een verhuizing gesneuveld. Ja echt, ik heb het voor elkaar als bureautijger een dagje verhuizen en in de tuin klussen en dan een Casio zover krijgen dat hij geen zin meer heeft. Het andere alternatief was een gebroken pols gok ik. :sunglasses:

De Edox Les Bemonts heb ik onverwacht en deels van mijn echtgenote gekregen.

De Nomos Orion in de redelijk zeldzame grijze variant: tsja, die had ik tijdens een vakantie een jaar eerder in het Glashutte uhrenmuseum om de pols gehad en ik was straalverliefd. Zeg maar: Grail-kriebel. Maar ja, Nomos, aan de prijs, moet ik dat wel doen, etc. Al twee keer voorbij zien komen op het forum en laten gaan, vanwege allerlei redenen waarbij de belangrijkste de financiën waren.

Door toeval dat hij wéér op het forum voorbij kwam en een meevallertje + een mooi ruildeal als upgrade vanaf een Hammy Intra-Matic heb ik hem aan de collectie kunnen toevoegen.

De stand van zaken per vandaag is nogal anders als het gaat om het horloge segment en nogal wat uitgebreid:

En ook hierbij zitten wat bijzonderheden. Ook toevalstreffers mogen genoemd worden en soms is het ook gewoon geluk hebben om een horloge te bemachtigen wat op je lijst staat.

Duuuussss…

De Edox en Nomos zijn er nog steeds. De Tissot Navigator stond als sinds 2013 op mijn lijst en heb ik met dank aan @brambo voor de tip in een erg mooie onverwachte deal kunnen aanschaffen. Grail nummer 2.

De Grands Seiko is een ander verhaal. Een GS (bijvoorkeur Quartz en met een niet-helemaal-standaard wijzerplaat) stond al een hele tijd op mijn lijst en nadat ik in 2016 bij Pange (Paul aka (@vierport) een Sarb035 aanschafte en ik daar voor het eerst in het echt een GS mocht aanschouwen was ik helemaal verkocht.

Deze stond eigenlijk op de lijst voor 2018. Echter, mijn vader werd ernstig ziek (en is inmiddels overleden) en toen deze op het forum voorbij kwam heeft hij in een ruildeal waar ik eigenlijk wat tekort kwam in de hobbypot een bijdrage “met warme hand” willen leveren om deze te kunnen aanschaffen. Grail nummer 3 met een herinnering.

De Fromanteel is een probeersel voor een maanfase maar voorlopig bevalt hij prima.
De Presage is weer een onwaarschijnlijk verhaal, maar heb ik geruild voor iets anders dan horloges.

8 likes

Grappig, ik ook niet. Wel een grote voorliefde voor symmetrie, en juist daarin is dit een knappe wijzerplaat. De versie zonder moonphase en day-night vind ik minder mooi, ook al is die minder druk. Buitengewoon content met dit horloge, het is mijn go-to formele horloge geworden.

1 like

Mmm… had beter inderdaad tot echt het einde van het jaar kunnen wachten met een overzicht. Inmiddels hebben 2 horloges de kist weer verlaten :stuck_out_tongue_winking_eye:
Het idee is meer genieten van minder, er komt dus niets meer bij (dit jaar, geen garantie)!

Doxa en Samurai eruit, dit blijft er over:

9 likes

Phoe, dit jaar was onrustig en dus veel gekocht en verkocht:

Jlc master compressor geographic
Tudor Black Bay Blue
Panerai Pam 24a
Rolex explorer long hands
Omega speedmaster (2x)
Rolex 14060m
Rolex 16600(2x)
Panerai Pam 312
Tudor chrono tiger
Rolex 116710ln
Rolex 116600
Rolex 116660
Rolex 116610lv
Rolex 114060
Rolex oyster perpetual 39mm
Tudor 79090
Omega po 39.5
Omega gsotm
Jlc deep sea chrono
Rolex 16610
Iwc aquatimer

Dit zou het ongeveer moeten zijn. Steeds 2 of 3 horloges in de collectie.

Huidige collectie:
Panerai pam 312
Rolex 16610
Iwc Aquatimer

4 likes

Indrukwekkend …

Wat is je doel voor 2018?
Of is flipperen je doel :wink:?

2 likes

Met 150/200 Euro gemiddelde “flipper schade” per transactie nog beperkte impact voor 2017 :wink:

De verkoop van de 116600 was een aangename verrassing maar de Gsotm en de jlc Deep sea chrono trekken het weer scheef😂

Voor 2018 rust. Wellicht de 16610 eruit en 16610lv erin. Iwc gaat eruit. Wellicht een datejust erin. Panerai blijft of word gewisseld voor een andere pam 44mm.

2 likes