24 uur horlogemaker als in 1895 - Kalle Slaap

Aardig artikeltje vandaag in NHD over een nieuw intitiatief van Kalle Slaap

8 likes

Welke Kalle? :wink:

2 likes

:roll_eyes:

Je bedoelt Kalle Slaap. Ik heb de titel even aangepast.

Huh…wat!?? :innocent:

2 likes

image

5 likes

Je wilt een vak dat aan het vergrijzen is onder de aandacht brengen door het op antieke wijze uit te voeren?
Ik begrijp 'm niet :roll_eyes:.

1 like

Ik begrijp dat juist heel goed. In deze digitale tijd ontstaat er een serieuze groep met nostalgische gedachtes. Daar is dus markt voor. Denk aan de opleving van vinyl (platen), allemaal hippe bebaarde “nostalgische jongens”, mechanische horloges, koffie zetten met een percolator of zelfs zoals @Arie_Kabaalstra met een nieuwe, doch ouderwetsche DE koffiezetter, enzovoort.

5 likes

Toen mijn DE kapotging ben ik overgestapt op slootwater, vers van om de hoek. Het was een flinke upgrade!

3 likes

:roll_eyes:

DE is gewoon een plakmerk :rofl:.

Maar dat retro-gedoe werkt inderdaad wel, zelfs zonder hippe baard word ik hier wel enthousiast van :grin::heart_eyes::

2 likes

Vergeet het scheren met kwast, oude krabbers en open messen met slijpriemen etc. niet. Daar worden tegenwoordig overal cursussen voor gegeven en de barbiershops met jaren '20 vibe schieten als paddestoelen uit de grond.

Is waarschijnlijk oppositie tegen hipsterbaarden en zo :grin:
En de plastic wegwerpcultuur van mesjes met 20 bladen.

2 likes

Nu ken ik de heer Slaap niet, maar 1895 was er wel elektrisch licht. Rond 1860 kwam dat ongeveer ook naar Nederland. We kunnen er dan zeker ook vanuit gaan dat veel horlogemakers eind jaren 80 elektrisch licht hadden. Maar dat doet er in dit topic verder niet toe.
In ieder geval was het zakhorloge nog steeds een belangrijke tijdsmodule.
Het repareren werd hoofdzakelijk gedaan met speciale gereedschappen. Wat men wel moet bedenken is dat de meeste horlogemakers niet alleen reparaties uitvoerden en uurwerken in kasten plaatsten, maar tevens zelf speciale gereedschappen maakten die weer nodig waren om die bepaalde reparaties uit te kunnen voeren. Je kan gerust stellen dat een horlogemaker in die tijd ook een professionele gereedschap maker was.
Ik heb zelf nog een handaandrijving liggen die ik ooit heb gebruikt op mij draaibank, maar kan u verzekeren dat het werken daarmee te vergelijken is met een jongleur, die met zijn linkerhand ballen opgooit en opvangt en met zijn rechterhand in dezelfde tijd een stok vasthoud met daarop een draaien bord, en dat alles doet hij dan op een balanskoord zittend op een fietsje. Een aardige vergelijking vind ik zelf. Welnu ik kan u verzekeren dat ik daarmee snel gestopt ben, er kwam geen enkel goed werkstuk uit mijn handen.
Wat wel wetenswaardig is, is de enorme precisie die men in die tijd had met het repareren van bijvoorbeeld snek spillegang uurwerken. Ik repareer deze uurwerken ook en gebruik daarbij ook gereedschap en meetinstrumenten uit die periode.
Wat te denken van een gebroken ketting of een nieuwe balansas maken van een snek horloge, dat is geen sinecuur.
Dat deze Slaap meneer een demonstratie gaat geven is zeer noemenswaardig.
Momenteel worden bij de meeste ateliers onderdelen vervangen bij reparaties, niets wordt meer gerepareerd.
De meeste horlogemakers van tegenwoordig zijn niet meer in staat om bepaalde onderdelen zelf te maken.
In Zwitserland zijn nog wel ateliers waar vintage uurwerken worden gerepareerd, dat is echter wel een zeer kostbare zaak geworden.
Als een uitgesleten tapgat in een platine niet goed wordt gerepareerd, dan is dat uurwerk enorm in waarde gezakt, zeg maar niets meer waard.
Ik zie regelmatig snek uurwerken waar de uitgesleten tapgaten zijn bewerkt door met een pons het uitgesleten gat weer terug te brengen, (het koper weer terug slaan) zodat het weer een beetje rond is en dat het rad weer een beetje draait. Wel, dat is dan van korte duur.
Ook het gat uitboren en een steen in persen is volkomen verkeerd, in die tijd hadden ze immers nog geen stenen. De waarde is dan nihil als vintage snek horloge.
Ook in die tijd waren er beunhazen die op hun etalage horlogemaker hadden staan.
Toen werd ook gezegd dat het horloge een heel leven mee zou gaan, wel als je dan bedenkt dat de mensen in die tijd nog niet veel ouder werden dan misschien 55 jaar, en dat als ze dan een horloge konden veroorloven, misschien op 28 jarige leeftijd het geld hadden om zoiets te kopen, dan kan je uitrekenen dat een horloge in die tijd ongeveer 25 tot 35 mee moest gaan.
In ieder geval is het zeker nuttig, leerzaam en goed dat er iemand opstaat en wil laten zien hoe het toen in zijn werk ging, zeker voor de geïnteresseerden verzamelaars van vintage en met name zakhorloges.

8 likes

k scheer inderdaad met het enkele mesje… ik zie niet in waarom je een luxaflex langs je bakkes moet trekken om de overtollige gezichtsbeharing te lijf te gaan.
mijn Koffie komt inderdaad uit een Techni-Vorm Moccamaster, of uit een Bialetti.

2 likes

Daar heb ik nooit van gehoord. na mijn tijd denk ik dan maar.
Ik drink mijn koffie nog steeds op de ouderwetse manier.
Ik doe gemalen koffie in een beker, een beetje suiker erbij, zonder dat mijn vrouw kijkt en kook water en gooi dat erop, even roeren en dat is het.
Heel vroeger werd zoiets keteltjes koffie genoemd.
Alleen ging dat iets anders, de koffie werd in een pannetje gedaan met water en aan de kook gebracht.
Daarna werd het door een zeefje uitgeschonken in een beker.
Met name op de boerderijen werd dat gedaan, soms stond dat wel meer dan een uur of 2 te pruttelen.
Was dat Jammie, jammie of koffie verkeerd.

Wij hadden thuis ook zo’n pruttelpot met zo’n glazen dingetje in de deksel, zodat je kon zien dat de koffie aan het “trekken” was.
Toch was dat de lekkerste koffie…

Yes, yes, goede oude tijd, althans voor dit soort dingen, jammer genoeg niet voor alle dingen.
Overigens werd er toen ook nog een beetje Buisman in gedaan, kan je dat nog herinneren?
Maar ik drink mijn hele leven mijn koffie al op deze manier en zal dat niet veranderen.

ha,ha klopt: met zo’n geelkoperkleurig plat lepeltje :slight_smile:

Yep, dat is nu een antiek artikel geworden en daar zijn liefhebbers voor die die dingen sparen.
Kijk eens in het AH winkeltje op de Zaanse Schans, misschien heeft die er ergens eentje staan.

1 like

M’n ouders drinken nog steeds met Buisman, met ook zo’n koperkleurig lepeltje. Wist niet dat dat antiek was inmiddels. Gewoon in de winkel te koop volgens mij.

Kijk, dat is begonnen in de oorlogsperiode en na de oorlog was er bijna niets meer een dit soort levensmiddelen en zeker geen genotsmiddelen zoals tabak en koffie.
Dus zeg maar dat als we starten in 1945, nu is het 2018, dan is dat dus 73 jaar oud. Aardig antiek inmiddels.

1 like